Hoe een beginnende dementerende kat te stimuleren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Di 13 Jul 2010, 21:45

Mijn ouwe kater Limpy is nu ± 16½ jr en loopt al nu zo´n 10 mnd met arthrose en zit daardoor lichamelijk soms niet lekker in z´n vel maar ik merk dat hij nu ook andere ouderdomskwaaltjes krijgt als minder oogzicht (lichte staar) en een beetje dovig worden, daardoor is hij soms wat in zichzelf gekeerd en reageerd hij minder op mij of zijn 2 favoriete vleermuishufters (waar hij normaal echt gek mee is).

Ik heb dit (dementie) ooit al eens eerder bij een ouwe kater gehad (die is daar toch nog 22 mee geworden) maar die reageerde veel beter op prikkels dan limp nu (terwijl ozzy toen echt veel blinder en 80 % doof was en limpy nu vermoedelijk 30-40% doofheid heeft)

Poog nu al zo´n 2-3 mnd limp wat meer te stimuleren met prikkels (ook dmv massage wat ook weer goed is voor zn arthrose) maar hij reageert daar toch minder op dan ozzy toendertijd, kan natuurlijk ook een gemoedstoestand zijn die hij van mij oppikt daar het nu net een jaar geleden is dat zijn vriendin overleden is...

Heeft iemand ervaring in het geestelijk stimuileren van beginnende dementerende katten (of honden, want in principe is limpy slim genoeg om hondenstimulea te snappen met zijn jarenlange oosterse huisviendejes en vriendindinnetjes die hem dat leerden in heldere momenten..........
flin
5-sterren

Re: Hoe een beginnende dementerende kat te stimuleren?

Berichtdoor flin » Di 13 Jul 2010, 23:42

ochosj ouwe sok,

de warme maand juli lijkt bij heel veel dieren die al wat mankeren een moeilijke tijd te zijn;
kwakkels komen boven drijven, en de beessies lijken 't toch moeilijker te hebben

misschien kun/wil je nog wat (simpele) dingen met de clicker proberen?

als stimulans, en als zelfverzekerheids bevestiging
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Di 13 Jul 2010, 23:52

Mmm, zat ik ook aan te denken ja, ik gaat de klicker weer eens opzoeken (alhoewel de hufters dan weer vooraan zitten) ->maar dan moet ik leuke trucjes voor limp gaan bedenken wat wel gaat lukken daar hij er al een paar kent...
EllenL
5-sterren

Berichtdoor EllenL » Do 12 Aug 2010, 14:38

Veel TTouchen op het koppie! En dan zou ik raccoon touches doen (met je vingers in een hoek van 90 graden op de huid, indien mogelijk zonder dat je nagels de huid raken) en dan heel licht hele kleine touches!
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Do 12 Aug 2010, 15:14

Misschien Cholodin gaan geven??
dancingdaydream
4-sterren

Berichtdoor dancingdaydream » Do 12 Aug 2010, 15:29

misschien van die "voedsel-zoek-spelletjes" bijv wat je ook hebt voor honden, zoals van nina ottoson?

en clickertraining voor de kat? klinkt interessant, nog nooit eerder aan gedacht.. werkt dat hetzelfde als bij honden?
EllenL
5-sterren

Berichtdoor EllenL » Do 12 Aug 2010, 15:56

dancingdaydream schreef:misschien van die "voedsel-zoek-spelletjes" bijv wat je ook hebt voor honden, zoals van nina ottoson?

en clickertraining voor de kat? klinkt interessant, nog nooit eerder aan gedacht.. werkt dat hetzelfde als bij honden?

yupz, ik heb Poekie ooit binnen 5 minuten 'zit' geleerd  ;D Daarna helaas niks meer mee gedaan  ::)
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Vr 13 Aug 2010, 15:12

Heb hier een nina-otterson lookalike staan maar die gebruikt hij om op te zitten  ;D (alleen de vleermuizen snappen het)
Voedselzoekdingen is teveel moeite, een kong kijkt hij naar en loopt weg.
Clickeren doe ik idd ook al jaren met de katsels dus nu ook maar weer opgepakt voor opa!

@ Saille, hij was al diegene waar ik Ttouch en masseren deed voor de arthrose, nu dus een leuke oefening voor zn koppie erbij.....gaat hij vast helemaal niet erg vinden want hij vindt het heeeeeeeeeeeeeeerlijk.

En die cholodin ga ik eens bij zn  alt.da voorleggen.
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Vr 13 Aug 2010, 18:18

klinkt raar misschien.. in principe is t niks voor bij dementie..
maar.. mijn ouwe prutsie (die uiterlijk zoveel op jouw  limpy lijkt) heb ik op een gegeven moment bach druppeltjes gegeven..
hij was voor mij zichtbaar verdrietig.. in de loop van zijn leven raakte hij nogal veel vriendjes kwijt..
op een gegeven moment werd hij daar heel erg triest van.. sliep alleen maar en had echt een sip hoofd..
ik gaf hem bach druppels.. en op een nacht hoorde ik allemaal rare geluiden..
kwam ik kijken.. was die grapjas met een speelgoedmuis aan t spelen..  :-X
helemaal wild wassie..  ;D  na zon 10 min. spelen zat hij buiten adem op het karpet..  ::)

kan best zijn dat t niet werkt.. want jouw limp heeft misschien geen verdrietige dingen meegemaakt..
maar ik vond het té veel verandering bij pruts om jou dat niet even te melden..  :-*
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Vr 13 Aug 2010, 18:45

Grappig dat je over de bach begint, zat er gisteravond nl ook aan te denken.

Denk dat elke kat van die leeftijd wel vriendjes/vriendinnetjes verloren heeft en daar verdrietig over is/was.
(heb ze al eerder bach gegeven na het overlijden van de laatste poes vorig jaar)

Moet eens even gaan zoeken tussen limp z´n eigen bach voorraadje of ik daar wat mee kan...
EllenL
5-sterren

Berichtdoor EllenL » Vr 13 Aug 2010, 18:47

:doh: :doh: natuurlijk, bach, duh... kan juist ook heel mooi werken bij dementerende katten!! (heb ooit een dementerende kater laten ophouden met sproeien en paniekaanvallen hebben in de achtertuin met bach, was echt ongelofelijk!!)
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Za 14 Aug 2010, 00:20

nah.. fijn dat t toch niet zon domme opmerking was..  ;D
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Za 14 Aug 2010, 22:28

Nah, limp dankt je voor het meedenken en meebachen  :-*
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Ma 03 Jan 2011, 22:15

Inmiddels is limpy alweer wat verder "wegezakt" in z´n eigen gedachtenwereld en krijgt hij inmiddels zo´n 2-3 mnd cholodin, zelfs maar ½ tablet per dag lijkt wel te helpen,yes!

Klickeren doe ik nog steeds zo´n 2-3x per week, vooral ook voor de vleermuizen maar limp komt dan heel actief uitzichzelf meedoen en zit dan ook vooraan dus dat stimuleer ik dan ook wel! Karli/nina otterson spellen zijn nu te hoog gegrepen voor hem, snapt hij niet meer helaas.
De Ttouch op zn hoofd vind hij nog steeds heerlijk (veel dank Saille namens limpy)
Ach, zolang mn ouwe corleone tevreden is (en dat lijkt hij wel te zijn) ben ik het ook!

Dank voor jullie adviezen toen, ik doe er dus nog steeds wel wat mee tot tevredenheid van heer limpy  :-*
Muchas gracias!
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Do 06 Jan 2011, 14:39

vleermuizen en klickeren :confused1:

zie subscript foto  :roflmao:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”