Tanden

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Tanden

Berichtdoor Barfplaats

Biancatje88
3-sterren

Tanden

Berichtdoor Biancatje88 » Wo 16 Jun 2010, 12:37

Hallo allemaal!

Ik heb mijn maine coon van 2 en half nu enkele maanden op kvv staan. Eerst barf geprobeerd maar dat wilde niet echt lukken. Maar op kvv doet ie het super!
Hij is eindelijk, na anderhalf jaar, van zijn diarree af en heeft sinds de overschakelijk naar vers geen diarree meer gehad!  :biggrin2: :biggrin2:

Maar nu mijn eerste vraag. Hij heeft wel eens last van ontstoken tandvlees. Hij kreeg hier vroeger brokken van Hills TD voor, die speciaal voor de tanden en tandvlees zijn.
Maar nu krijgt ie dat dus niet meer en merk ik dat zijn tandvlees terug want ontstoken is. Wat zou ik daar tegen kunnen doen?

En dan mijn 2e vraag. Omdat hij nu kvv krijgt moet hij nooit meer echt kauwen, maar ze moeten toch juist kauwen, op brokken of op bot als ze barf krijgen, om de tanden schoon te houden?
En ik snap dat het bij een hond niet zo´n probleem is, want die geef je af en toe een goed kluifbot en het is goed. Maar ik vrees dat ik mijn kat niet aan het kluiven krijg..
Wat kan ik dan doen/geven dat zijn tandjes mooi schoon blijven?
Limpy
5-sterren

Re: Tanden

Berichtdoor Limpy » Wo 16 Jun 2010, 13:05

Lust die ook geen kippennekjes of kwartel? Zijn makkelijke botjes voor katten om te kluiven.

Anders gedroogde spiervleesstaafjes of gedroogde kippenvleugels? Zijn mijn 2 jongsten ook verzot op.
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Wo 16 Jun 2010, 14:58

op brokjes kauwen ze ook niet hoor, tanden op brokjes geeft het priem op baksteen effect, het verpulvert meteen. Als hij (nog) niet op bot jes wilt kauwen kan je beginnen met repen kipfilet of rundvlees. Dan later een stukje kippennek. Dat natuurlijk het liefst voor zijn maaltijd als hij nog honger heeft :)
Met gedroogde spiervlees staafjes zal ik oppassen. Ik heb dat ooit aan de kat gegeven (die graag knaagt) en vond hem het wel heel snel weg werken. Meneer slikte het stuk voor stuk door op de manier waarop een slang het hoort te doen. Toen hij begon te kokhalsen heb ik de boel er voorzichtig uitgetrokken en de rest aan de hond vd buren gegeven...
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Do 17 Jun 2010, 12:24

Ik zal het nog eens proberen met wat kippennekken, misschien gaat het nu ook wel beter omdat hij nu gewend is om vlees te krijgen.
En lukt het niet dan eerst idd maar kipfilets proberen.

Bedankt voor de tips!
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Do 17 Jun 2010, 13:32

je kan de nekken ook eerst even goed hameren. dat kraakt de botjes al wat voor, zodat hij minder kaakkracht hoeft te gebruiken. barfen is ook spieren trainen en technieken aanleren, dat duurt bij sommigen even.
Butch
4-sterren

Berichtdoor Butch » Do 17 Jun 2010, 15:13

Ik heb mijn hond aangeleerd dat ik tandsteen bij hem verwijder met een aardappelschilmesje  ;D

Ik vraag hem eerst op de ene zijkant te liggen, trek zijn wang omhoog en maak zijn kiezen schoon, dan geef ik het commando 'rol' en gaat hij dus op de andere kant liggen, kan ik die kant schoonmaken. Niet dat hij veel tandsteen heeft hoor, maar af en toe maak ik alles weer helemaal lekker schoon. En dan krijgt hij als beloning natuurlijk iets lekkers.  :D
Butch
4-sterren

Berichtdoor Butch » Do 17 Jun 2010, 15:15

och jeemig, ik zie dat ik in de kattensektie beland was. Tja, bij een kat wordt dat wat moeilijk aanleren denk ik... :-[
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Do 17 Jun 2010, 20:11

;D Haha ik denk het ook  ;)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 17 Jun 2010, 23:06

Clicker  ::)
Barfplaats
Gesponsord bericht