Half BARF menu?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Half BARF menu?

Berichtdoor Barfplaats

Benjy en Misty
5-sterren

Half BARF menu?

Berichtdoor Benjy en Misty » Ma 07 Jun 2010, 11:07

Onze Minou begint nu steeds meer te eten van BARF maar botwerk (incl botmix) eet ze echt niet. Wanneer ik bv eierschaal fijn maal en het vlees daarmee meng eet ze het niet meer. Ze is snel achterdochtig. Ze komt dus toch te kort uiteindelijk en zal toch dit moeten aanvullen met iets. KVV vertikt ze gewoon, wel eet ze brok en blik soms want bij te vaak gaat ze braken.

Ze eet nu div. soorten spiervlees en kippenmaagjes. Woensdag ga ik kijken voor hartjes, lever eet ze weer niet. Zou dit nu voldoende zijn voor een half BARF menu?
Elise Lecarme
3-sterren

Re: Half BARF menu?

Berichtdoor Elise Lecarme » Ma 07 Jun 2010, 11:18

Botten zijn erg belangrijk, 15% vanhet dieet moet uit bot bestaan.
Hier zijn we met kwartel begonnen omdat de kleuters ook zo moeilijk deden. Kwartel ging er prima in. Als je eerst de pootjes en vleugeltjes geeft (eventueel met eenhamer platgeslagen) en die insmeert met iets wat ze heel erg lekker vinden?
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Ma 07 Jun 2010, 13:12

Lever en niertjes zijn ook een belangrijk onderdeel van Barf. De ervaring op het forum leert dat de gemiddelde kat nooit helemaal zal gaan Barfen als er brok/blik neergezet wordt als zij maar lang genoeg in hongerstaking gaan. Met honden is dat wel te combineren.
Lever zou je even aan kunnen bakken, in kleine stukjes door iets dat Minou wel lekker vindt, even koken etc. Wat voor een lever voer je? Konijnenlever schijnt vaak lekkerder gevonden te worden dan kippenlever.
Hoeveel eischaal geeft je precies? Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar wel op BP gelezen dat 1 theelepel / 1kg voldoende is, misschien voer je te veel?
Botmix mengen met vlees dat Minou wel lekker vindt. Het bot-% is in de botmix toch te hoog.
Je zal ook een tijd blik met een klein beetje KVV kunnen mengen en dan elke week 1 theellepel KVV meer en zo langzaam het blik-% afbouwen. Zo kan haar maag ook geleidelijk wennen en zal het braken misschien over gaan. Brok vlak na bot of andersom leidt sowieso tot braken, tgv pH schommelingen in de maag.
Om (volwassen) katten op Barf te krijgen vergt veel geduld, creativiteit & doorzettingsvermogen!! ;D
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Ma 07 Jun 2010, 13:59

Ik heb al heel wat ondernomen om Minou volledig te laten barfen en inderdaad de theelepelmethode gedaan. Zelfs halve theelepeltjes. Ze ruikt eraan en weg is ze. Het eierschaal heb ik echt maar met een heel klein beetje toegevoegd omdat ik weet hoe ze is. Botjes hoe klein en fijn dan ook eet ze niet. Ik denk dat het wat met haar gebit heeft te maken. Ze probeert het wel, de botmix niet. Ze is 17 jaar en niet behandelbaar bij welke da dan ook. Ze is zeer aggressief als het op behandelen aan komt. Brokjes staan er voor Shirley die al helemaal geen BARF eet. Wanneer ik ze niet samen laat eten dan eet Minou niet omdat ze het dan wantrouwt. Er zal dan vast iets niet mee in de haak zijn, is haar visie.

De lever die ik had waren van de kip, rund en lam. Niertjes eet ze wel en maagjes dus ook. Hartjes ga ik woensdag kopen.  Verder eet ze parelhoen, kalkoen, eend, zalmkarkas eet ze heel weinig van, niet meer dan een eetlepeltje.

Oh ja, de levertjes heb ik eens gedroogd maar die kreeg ze niet verwerkt.
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Wo 09 Jun 2010, 10:35

17jr, dat maakt het idd niet gemakkelijker... Als het probleem in haar gebit zit, wat wel voor de hand ligt als ze 17jr brokjes gegeten heeft, maakt het denk ik niet uit wat je met het eten doet. Er zal dan toch iets aan haar gebit gedaan moeten worden. Is het 'gewoon' vies en ontstoken (rood tandvlees, vnl de stukjes tss de tanden) of zit de boel scheef/los?
Op zoek naar een hele stoere DA ?! Er bestaat vast een homeopathisch middel dat een soort valium effect heeft, dat zou je een paar dagen kan geven voordat je met haar naar de DA gaat, misschien dat ze dan enigszins handelbaarder wordt. Reinigen vh gebit gaat volgens mij onder narcose, dus dan kan ze weinig kwaad doen :)

Ze eet dus wel vlees van parelhoen, kalkoen, eend & kip? 4 vleessoorten is volgens mij wel echt het minimum. Zelf zit ik hier rond de 10, ben dan ook gezegend met een (bijna)alleseter :biggrin2: Heb je al eens kwartel geprobeerd? Daar doen veel katten een moord voor en de botjes zijn vrij zacht. Konijn & haas lust ze ook niet? Verder zou je nog paard, lam, hert ed kunnen proberen. Een hamster, gerbil of muis kan ik de smaak vallen. Er zijn katten die niet graag barfen, maar die dingen wel weer heerlijk vinden. Duif & fazant schijnt ook niet echt kattenvoer te zijn, ik krijg het er niet in en heb weinig BP-ers gehoord waarbij de kat daar wel gek op is. Zalmkarkas wordt hier ook niet gegeten, ook diepvries zalm is niet goed genoeg. Gerookt of vers vd visboer dat dan weer wel.
Lust ze carnibest of bibi?

Qua orgaan kom ik hier ook niet aan zo veel variatie, kip, eend, lam & rund (enkel hart). Verder organen in complete kwartels, konijnen en restjes in parelhoenkarkas. Soms hebben ze in België hersens, dat is altijd feest. Las net in een ander topic dat dat Taurine bommetjes zijn, dus dat kan je ook proberen.

Heel veel succes/sterkte!
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Wo 09 Jun 2010, 14:18

Echt goed laat Minou zich zelfs niet door ons bekijken maar wanneer ze gaapt bv zie ik niks bijzonders aan haar gebit. Ze ruikt niet vies uit haar bekje, het tandvlees is normaal en haar gebit ziet veel mooier uit als dat van de even oude Shirley. Het vermoeden komt meer doordat ze soms een soort van knarsende geluiden maakt tijdens het eten maar misschien is het ook wel afkomstig van haar kaken.  :-\ Ik heb al een heel scala aan dierenartsen gehad voor haar. De laatste had haar dusdanig moeten verdoven dat ze er 2 dagen later nog niet van hersteld was. :-[ Toen was ze nog jonger want gelukkig is ze nooit ziek tenminste niet echt dan. Ik ben bang dat een dergelijke verdoving haar op deze leeftijd wel eens teveel zou kunnen worden.  :( Op de een of andere manier merkt ze meteen wanneer iets anders dan anders is, hoe klein de hoeveelheid ook. Ze ruikt eraan en weg is ze. Toch is ze dol op de BARF wat ze wél lust. Ze pleegt een moord voor bv de kippenmaagjes. 

Hert, haas, paard, lam, konijn en kwartel blieft mevr. allemaal niet. Ze is heel kieskeurig. Ik blijf telkens nieuwe dingen proberen. Runderkopvlees eet ze wel weer wat van en ook van het vlees van runderstrot.

Spiervlees lukt dus wel. Orgaan heeft ze de maagjes alleen nog van tot nu toe en botwerk is helemaal 0. KVV van div. merken eet ze zelfs met halve theelepeltjes niet gemend met blik niet.
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Ma 14 Jun 2010, 10:49

De hartjes waren een succes.  :thumbup: Ik ga nu toch proberen of ik haar tenminste op 50% van de maaltijd op BARF ga krijgen. Ik heb het idee dat ze steeds meer eraan gaat wennen en steeds meer eet. Helaas eet Shirley nog steeds niks van BARF :-[
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Ma 14 Jun 2010, 14:24

de aanhouder wint!!  :thumbsupup:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”