Tipje voor teken

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Tipje voor teken

Berichtdoor Barfplaats

Jantina
5-sterren

Tipje voor teken

Berichtdoor Jantina » Ma 31 Mei 2010, 15:53

Tijdens het zweetwerk duik ik samen met hondlief altijd diep de bossen in. Bas zit altijd duimdik onder de teken, ik heb er nooit ééntje terwijl we hetzelfde pad lopen. Natuurlijk is Bas lager bij de grond en zijn er ook teken die alleen op honden duiken, maar toch. Ik gebruik voor mijzelf altijd Picsan, een natuurlijke spray die 6 uur een reukbarriere vormt tegen teken. Ik heb de fabrikant gemaild of er ook iets bekend is over het gebruik bij honden. Dit was niet zo en hij mag er ook geen advies over geven, maar het is zelfs geschikt voor kleinere kinderen en daar 100% veilig voor bevonden. En het is 100% natuurlijk. Dit weekend weer zweetwerk gedaan. De laaste keer werd ik gek in de auto op de terugweg, ze krioelde over Bas zijn kop en ik kon achter het stuur alleen maar toekijken. Dus afgelopen weekend (zelfde gebied) maar eens wat anders voor hem geprobeerd: De Picsan van het vrouwtje.
Voor hij de auto uit mocht eerst ingesprayd, goed met mijn handen verdeeld. En jawel: NIET 1 TEEK!!! Goed, het kan aan alles liggen, maar ik ben erg blij met dit resultaat! Het is natuurlijk wel een tijdelijke oplossing, werkt immers maar 6 uur, maar we hebben er bij huis weinig last van. Dus voor ons zou het bij een boswandeling of het zweetwerk ideaal zijn als het blijft werken. Wie weet voor een ander ook, vandaar dat ik het hier even plaats! (Maar het is geen wetenschappelijk onderbouwt onderzoek en het middel is alleen voor humaan gebruik op de markt...)
bea
4-sterren

Re: Tipje voor teken

Berichtdoor bea » Di 01 Jun 2010, 21:59

En waar kan je dat halen??
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Wo 02 Jun 2010, 08:52

Gewoon bij iedere drogist (Picksan)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 02 Jun 2010, 08:59

Maar er staat wel bij: Niet gebruiken bij dieren.  :-\
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 02 Jun 2010, 09:06

Wat zit er in?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 02 Jun 2010, 09:46

Hitam schreef:Wat zit er in?

Ingrediënten: cis- and trans-p-menthaan-3,8-diol (4 g/100g), Water, Ethanol, Propylen carbonat, Perfume
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Wo 02 Jun 2010, 11:39

Ja dat klopt dat dat er op staat. Daarom heb ik ook contact met de fabrikant opgenomen alvorens ik het ging proberen. Het is niet voor gebruik op dieren getest en dit mag dan ook niet aanbevolen worden. Maar het is ook niet wél getest en schadelijk bevonden. Als je het nog snapt.
Bas is een zeer, zeer gevoelig hondje wat na een behandeling Frontline echt ziek werd. Ik heb voor hem geen andere optie. Ik heb in de winkel een natuurlijke tekenband gevonden, maar deze werkt alleen als je hem continu om doet. Nou daarvan weet ik dat Bas dat niet kan hebben. Ouderwetse petroleum is ook nog een tip die ik heb gehad, maar dat is bij ons niet te krijgen, alleen het moderne spul. Ik ben zelf ook heel gevoelig van huid en DEET kan ik bijvoorbeeld niet opdoen, maar hier heb ik nooit van last gehad. Het is na 6 uur gewoon uitgewerkt maar binnen die 6 uur ben ik al weer gedouched en na het zweetwerk gaat Bas ook altijd even op de wasplaats omdat het halve bos in zijn vacht zit.
Aangezien hier zo veel vragen over teken op staan en men veel op zoek is, wilde ik het hier even melden. That's all!
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Wo 02 Jun 2010, 11:42

Ik heb trouwens ook de spot on van Ecostyle gebruikt (ook 100% natuurlijk staat er op). Maar Bas werd daar niet lekker van en de teken bleven gewoon komen.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 02 Jun 2010, 13:41

Jantina schreef:Ja dat klopt dat dat er op staat. Daarom heb ik ook contact met de fabrikant opgenomen alvorens ik het ging proberen. Het is niet voor gebruik op dieren getest en dit mag dan ook niet aanbevolen worden. Maar het is ook niet wél getest en schadelijk bevonden. Als je het nog snapt.

Ja hoor ik kan het helemaal volgen :biggrin2:
Maar muts hier is een beetje huiverig als iets niet getest is ::)

Cis- en trans-p-menthaan is afkomstig van de Eucalyptus als ik het goed heb begrepen.

Jantina schreef:Ik heb trouwens ook de spot on van Ecostyle gebruikt (ook 100% natuurlijk staat er op). Maar Bas werd daar niet lekker van en de teken bleven gewoon komen.

Ecostyle (pipet) heb ik onlangs bij Duc bebruikt maar dat werkt hier ook niet echt tegen de teken (vlooien zou ik niet weten). Als het al tegen teken werkt dan hooguit een weekje. Want in week 1 heb ik er af en toe lopende teken afgeplukt. In week 2 vond ik vastgebeten teken. Helaas mis ik er ook wel eens een en ik vond dus ook een volgezogen teek. Ze gaan dus ook niet dood nadat ze zich hebben vastgebeten. Bovendien ruikt dat spul na toediening behoorlijk sterk, en daar was hij niet blij mee. Hij wou er voor weglopen, wat uiteraard niet ging, dat luchtje achtervolgde hem overal. :-X
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Wo 02 Jun 2010, 13:47

Dat was hier dus hetzelfde met Ecostyle... Bas haat luchtjes! Heb me eerst een bult gezocht naar dat spul, doet het vervolgens niks. Pfff.
Picksan ruik je ook hoor, maar dat doe ik dus pas ook op als ik Bas uit de auto haal, en dan heeft hij er geen last van. De geur irriteerde hem niet, want anders had hij het zweetspoor niet kunnen ruiken denk ik maar...
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Wo 02 Jun 2010, 14:25

er zit in verhouding veel minder in qua ingeredienten dan in bijv de bye bites tekenspray... dat hoeft natuurlijk niet beter te zijn...
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Wo 02 Jun 2010, 15:48

Hoe minder er in zit, hoe vrolijker ik daar van wordt. Als het maar helpt!
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 02 Jun 2010, 20:36

Jantina schreef:Dat was hier dus hetzelfde met Ecostyle... Bas haat luchtjes! Heb me eerst een bult gezocht naar dat spul, doet het vervolgens niks. Pfff.
Picksan ruik je ook hoor, maar dat doe ik dus pas ook op als ik Bas uit de auto haal, en dan heeft hij er geen last van. De geur irriteerde hem niet, want anders had hij het zweetspoor niet kunnen ruiken denk ik maar...

klinkt aannemelijk :)
bea
4-sterren

Berichtdoor bea » Wo 02 Jun 2010, 20:37

Werkt dat spul ook tegen muggen bij honden????
Adrie.k
1-ster

Berichtdoor Adrie.k » Wo 02 Jun 2010, 21:44

Ik gebruik tea tree oil verdunt met water. 6 druppels met halve liter water, heel goed schudden en dan sprayen met planten spuit. Heb nog nooit last van teken  ;)
Heb tot nu toe misschien 2 teken uit gehaald in al die jaren.  :)
Ik gebruik graag natuurlijke middelen, tea tree werkt tegen teken, vlooien en andere insecten.

Groetjes Adrie
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”