Vastendag

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vastendag

Berichtdoor Barfplaats

redrat
1-ster

Vastendag

Berichtdoor redrat » Za 29 Mei 2010, 22:42

Hoi, Ik ben een beginnende barfer die nog moet starten om een menu samen te stellen. Tijdens een weekje vakantie heb ik 2 boeken van Mogens Eliassen van voor tot achter gelezen :P  Hij adviseerd om 1 tot 2 vastendagen in het weekmenu te doen op verschillende dagen, echter ik zie dit in de meeste(zoniet bijna alle ) menus op dit forum niet terugkomen. Wat is jullie mening hierover?

Als extra nog wat info: ik heb een bull terrier-reu van 2.5 jaar van 36 kg. Eerste 1.5 jaar brokjes en kvv. Laatste jaar brokjes. Nu sinds een maand om over te stappen naar BARF alleen energique. (wat hij redelijk tot mijn verbazing erg lekker vind :) )

Thanx,

Tom
Nyncke

Re: Vastendag

Berichtdoor Nyncke » Za 29 Mei 2010, 22:48

Voor Cadiz heb ik wel zo nu en dan een vastendag, eigenlijk onstaan omdat hij dat soms uit zichzelf deed.

Nu:
Ik voer wisselende hoeveelheden, dus hij weet nooit precies wat er komt, soms maar een pond, soms 2 kilo vlees en soms niks.
En ik voer wel vaak s avonds maar niet altijd, dus wisselen met de tijdstippen, dan heeft hij niet een ingebouwde eetklok.

Hoe en wanneer, ik voel aan hem hoe het met zijn ribbetjes zit.
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Za 29 Mei 2010, 22:56

Ik heb niet standaard een vastendag per week omdat Kjell al een dagje ouder wordt (is 11 jaar),
maar als ik eens vergeet om vlees uit te halen dan doe ik daar niet moeilijk over en is dat dus een vastendag.

En heel af en toe merk ik aan hem dat ie wat begint te miepen met z'n eten, dan krijgt hij ook een dag geen eten.
Al komt dat nog maar hoogst zelden voor sinds hij het barfen echt door heeft eet hij met veel plezier.
Verder voer ik ook op wisselende tijden, meestal 's avonds.
Adrie.k
1-ster

Berichtdoor Adrie.k » Ma 31 Mei 2010, 10:06

We hebben zelf geen vasten dag voor honden, onze honden eet elke dag met plezier hele voerbak leeg.
Ze eten wel elke dag gelijkmatig, dus niet te veel of te weinig per dag. Paar grammentjes zeggen ,mij niks.

Groetjes Adrie
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 31 Mei 2010, 15:33

redrat schreef:Hoi, Ik ben een beginnende barfer die nog moet starten om een menu samen te stellen. Tijdens een weekje vakantie heb ik 2 boeken van Mogens Eliassen van voor tot achter gelezen :P  Hij adviseerd om 1 tot 2 vastendagen in het weekmenu te doen op verschillende dagen, echter ik zie dit in de meeste(zoniet bijna alle ) menus op dit forum niet terugkomen. Wat is jullie mening hierover?

Als extra nog wat info: ik heb een bull terrier-reu van 2.5 jaar van 36 kg. Eerste 1.5 jaar brokjes en kvv. Laatste jaar brokjes. Nu sinds een maand om over te stappen naar BARF alleen energique. (wat hij redelijk tot mijn verbazing erg lekker vind :) )

Thanx,

Tom

Het is een beetje een kwestie van smaak en persoonlijke ideeen. Ik denk dat een of twee dagen in de week vasten voor een gezonde hond prima is. Ik zelf laat mijn honden niet vasten. Ik heb er op dit moment geen behoefte aan, mijn honden te laten vasten. Ze krijgen 1 maaltijd per dag. En het gaat prima zo.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Ma 31 Mei 2010, 16:35

Het is belangrijk om met vastendagen rekening te houden met de activiteit van een hond. Als je een vastendag hanteert en je voert vervolgens een grote portie, dan heeft de hond daarna behoefte aan rust om alles te verteren. Dat kan een nadeel zijn, praktisch gezien. Verder bevalt het mij prima af en toe een vastendag. En de honden denk ik ook, al geven ze nog altijd geen antwoord in het Nederlands als ik het ze vraag :biggrin2:
orinake
5-sterren

Berichtdoor orinake » Ma 31 Mei 2010, 18:49

Chipsy en Tristan hebben op vrijdag steeds een vastendag.
Centa en Isack vasten niet. Centa vanwege de operatie. En Isack gezien hij nog te jong is.
En op woensdag krijgen ze enkel Kefir - Groentjes of fruit - noten - eitje - honing met een restje pasta of rijst. Dus een echte maaltijd kan je dat ook niet nodig :)
Sher
5-sterren

Berichtdoor Sher » Ma 31 Mei 2010, 19:41

Het spreekt mij helemaal niet aan om mijn hondjes te laten vasten, maar ik begrijp dat dat meer in mij zit. Als ik er nuchter over nadenk, kan ik me voorstellen dat vasten wel een reden kan hebben.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Wo 02 Jun 2010, 08:55

Hier eten ze twee keer per week een dagje heel weinig. Bijv een restje spiervlees en een flinke schep groenten.
Nu zitten we midden in het wedstrijdseizoen, mochten ze in de winter ietsje te dik worden worden het vasten dagen.
Ik vind het zelf erg handig, want op de dagen dan ze veel werk te verzetten hebben zitten de darmen dan wat minder vol.
Verder zorgt het ervoor dat ze heerlijk vol zitten op de dagen dat ze wel eten.
Laatst gewijzigd door pallas op Vr 04 Jun 2010, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Wo 02 Jun 2010, 14:16

ik heb zelf 3 en soms zelfs 4 vastendagen in de week, een beetje hoe het uit komt met trainen enzo.. en ik wil nooit meer anders..

ik merk dat de hondjes veel relaxter zijn, mijn oudste hond blijft terwijl hij in verhouding meer eet beter op gewicht. daarnaast is het voor mij praktischer.. ik zou als ik dagelijks zou voeren precies 1kg per dag kwijt zijn.. dat betekent dat ik dan kan kiezen om over twee dagen verspreid bijv parelhoenkarkas en spiervlees te voeren, maar ik kan er ook voor kiezen 1 dag niet te voeren en dan de tweede dag die 2kg te vedelen. zo kom ik ook met orgaan beter uit.. maar dat is puur in mijn situatie..

wat ik vooral merkte, mijn oudste hond at voordat we het pupje erbij kregen ong 5 dagen per week, dat ging prima, met pupje erbij gekozen voor dagelijks voeren omdat pupje ook dagelijks at.. toe kreeg hij verhoudingsgewijs minder maar kwam wel aan qua gewicht.. uiteindelijk kreeg hij met een gewicht van rond de 20kg nog maar 300gr te eten en daarbij had ik het gevoel dat het hap/slik weg was en hij nauwelijks merkte dat ie wat gegeten had. buiten het feit dat het kleine hoeveelheden waren was het ook niet handig met bijv een eendenkarkas van 1 kg. of als ik kalkoenkarkas heb, of een lamskop dan moest ik alles in mini hoeveelheden gaan delen.. toen pupje 1 jaar was zijn we de vastendagen weer gaan invoeren...
en ook aan mijn jongste hond merk ik dat hij er (vooral) psychisch op vooruit gegaan is.. hij is veel relaxter geworden met zijn eten.. hij had in het begin nog wel dat hij wat gespannen was met eten als je in de buurt was (toen hij bij ons kwam hoefde je maar naar zijn eten te kijken of hij probeerde het in zijn geheel door te slikken).. hij is nu veel relaxter met eten, dat hebben we natuurlijk ook geoefend maar de grote maaltijden lijken hem veel meer rust te geven..

daarnaast was de jongste altijd degene die ondanks de wisselende tijdstippen van eten, dan wel om 23.00 als we naar bed gingen nog heen en weer van de keuken naar de kamer liep omdat hij wilde aangeven dat hij nog niets gehad had.. sinds we vasten doet ie dat niet meer..

kortom.. ik wil niet anders meer... en eigenlijk wordt het grootste deel van wat eliasen vertelt bij mij inderdaad waarheid..
ik ben trouwens begonnen met vastendagen vanwege het fysiologische deel van het verhaal dat het beter is om een grotere hoeveelheid in 1 keer te krijgen, dat te verwerken met het autonome zenuwstelsel op standje 'herstel' en vervolgens na de rust periode niet direct weer een volgende hoeveelheid maar het autonome zenuwstelsel wat langer op standje áctie'..
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”