Darmproblemen Cairn Terrier 10 jaar

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Karin/Larissa
1-ster

Berichtdoor Karin/Larissa » Ma 24 Mei 2010, 14:21

Hallo lezers,

Onze hond heeft sinds een halfjaar darmklachten. Verschrikkelijk braken en ontlasting
die er werkelijk uitspoot. Zijn ontlasting is onderzocht en was op alle punten in orde.

Op advies van de dierenarts zijn we op versvlees overgegaan.
Sinds januari 2010 kreeg hij BIBI Vital, dat ging even goed en daarna begon de hond
weer te braken en aan de diaree.
We zijn toen overgestapt op BIBI Fytomix en het gaat helemaal geweldig, goede ontlasting
en geen gespuug meer.
Maar nu het probleem, het schijnt dat Fytomix alleen niet voldoende voedingsstoffen etc.
bevat, dus hebben we hem er een deel BIBI Vital bij gegeven, direct was het weer mis.
Vervolgens hebben we hem er een deel BIBI Kip bij gegeven, ook foute boel.

Heeft iemand een idee hoe we dit moeten aanpakken?

Gr

Karin
Angelique
5-sterren

Re: Darmproblemen Cairn Terrier 10 jaar

Berichtdoor Angelique » Ma 24 Mei 2010, 16:25

[quote="Karin/Larissa"]
Hallo lezers,

Onze hond heeft sinds een halfjaar darmklachten. Verschrikkelijk braken en ontlasting
die er werkelijk uitspoot. Zijn ontlasting is onderzocht en was op alle punten in orde.

Op advies van de dierenarts zijn we op versvlees overgegaan.
Sinds januari 2010 kreeg hij BIBI Vital, dat ging even goed en daarna begon de hond
weer te braken en aan de diaree.
We zijn toen overgestapt op BIBI Fytomix en het gaat helemaal geweldig, goede ontlasting
en geen gespuug meer.
Maar nu het probleem, het schijnt dat Fytomix alleen niet voldoende voedingsstoffen etc.
bevat, dus hebben we hem er een deel BIBI Vital bij gegeven, direct was het weer mis.
Vervolgens hebben we hem er een deel BIBI Kip bij gegeven, ook foute boel.

Heeft iemand een idee hoe we dit moeten aanpakken?

Gr

Karin
[/quote]

Als ik het zo lees dan denk ik dat je op zoek moet gaan naar een minder vette kvv. Die fytomix is voor een groot deel inhoud van de boekmaag  en bevat naast een berg vezels inderdaad weinig voedingswaarde. Dat kun je er dus wel bij blijven geven, maar meer ook niet. Is best lastig natuurlijk aangezien heel veel kvv's toch wel erg vet zijn. Je zou nog kunnen proberen om het wat voorzichtiger te introduceren en anders overwegen om zelf samen te stellen zodat je snel je aanpassingen kan maken als iets niet goed valt.
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Ma 21 Jun 2010, 18:04

Mijn Aquillo was er ooit net zo aan toe als jouw hond. Ik heb m een tijdje kvv gegeven, maar ook toen bleef hij periodes met ellende krijgen. In veel kvv zitten toegevoegde stoffen,± graan, rijst, lijzaadolie ed.
Sinds ik opvergestapt ben op NRV (vlees met bot en af en toe prooidier, en geen toevoegingen als groenten en fruitmixjes) heeft hij nooit meer problemen. Hij is nu inmiddels 6 jaar en heeft een half jaar barf met prutjes gehad en sinds 4 jaar geheel NRV zonder die prutjes.
Dus advies is liever zelf samenstellen dan zie je en weet je wat je hond binnen krijgt en je hond heeft meer te doen voor zijn eten. ;D
Laatst gewijzigd door Aquillo op Ma 21 Jun 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Happy Tail
5-sterren

Berichtdoor Happy Tail » Ma 21 Jun 2010, 19:19

een minder vette kvv is op basis van paard bijvoorbeeld, wellicht dat je dat eens kan proberen ALS het dus aan de vettigheid had gelegen. Zou ook zo maar kunnen dat je hond reageerde op een ander ingredient in de Bibi
inni
5-sterren

Berichtdoor inni » Ma 21 Jun 2010, 21:42

Wat bij ons probleemgeval heeft geholpen was eend (en dat is eigenlijk ook niet mager) van Haaksbarf (maar dan had hij nog problemen met de wortelen die daarin zaten, wanneer ik die verwijderde ging 't wel goed) en nu eend, lam en kip van Naturis. Ik maal 't nog wel extra want de stukjes bot blijven te lang op z'n maag liggen (hij begint dan uit z'n bek te stinken en krijgt diarree).
Begin heel voorzichtig met iets nieuws en misschien de stukjes bot eruit verwijderen en/of 't nog 's extra malen (ik doe 't in een molentje voor kindervoeding) geef ook niks van tussendoortjes of kauwspullen ( Berre mag 's avonds nog wel op een eendennnek knabbelen en dat geeft geen problemen zolang hij er geen botjes van binnenkrijgt).
Ik durf Berre voorlopig ook niet de ene keer eend en de volgende lam te geven, dat is blijkbaar ook niet best voor z'n maag. Hij krijgt nu elke dag ongeveer dezelfde mengeling en iets nieuws komt er maar na enkele weken met 5 tot 10 grammetjes tegelijk bij.

Ik hoop dat je snel iets kan vinden waarop hij 't wel goed doet, misschien de fytomix stilletjes aan mengen met een vleessoort? In die fytomix zitten wel geen voedingstoffen maar als 't andere elke keer mis gaat raak je ook niet vooruit. Veel succes en houd ons op de hoogte.
Riek
5-sterren

Berichtdoor Riek » Ma 21 Jun 2010, 22:32

In Carnibest zitten altijd van die witte vetkokertjes heb ik de indruk, zou je die eruit kunnen halen?

Is dat wat?
Staftime
5-sterren

Berichtdoor Staftime » Vr 09 Jul 2010, 11:08

Hoe gaat het nu?
Heb je al een oplossing kunnen vinden voor dit probleem?
linda1985
3-sterren

Berichtdoor linda1985 » Za 10 Jul 2010, 11:02

[quote="Riek"]
In Carnibest zitten altijd van die witte vetkokertjes heb ik de indruk, zou je die eruit kunnen halen?

Is dat wat?
[/quote]

Ik dacht dat dat botstukjes waren..
Riek
5-sterren

Berichtdoor Riek » Za 10 Jul 2010, 11:04

Volgens mij kun je ze zo fijn knijpen.
En dat gaat niet met botstukjes.
Barfplaats
Gesponsord bericht