Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roef & Hidde
#1622787
douwe is een kater van bijna 15 jaar en toen hij 5 was werd er bij hem en zijn broer diede struviet geconstateerd. dus netjes(omdat de da dat zegt) op de specificbrok van hills kost een boel,maar dan heb je ook een beetje :P
diede is helaas toen hij 6 was overleden aan een grote verstopping en nierfalen,bij de brok kreeg hij nog poeder om de boel te verzuren en hij had al 3 keer een cateter gehad :'(
wist ik toen maar wat ik nu weet :'( :'(

toen hond roef hier binnen kwam stuiteren en het erg slecht deed op brok kwam barf hier zijn intrede doen en dat is dus nu ruim anderhalf jaar geleden.
ik wilde douwe ook overzetten op gemalen barf en appelazijn en een vit c pilletje,maar ja dat kon ik dan wel willen,douwe dus niet >:(
douwe was(en is) zwaar verslaafd aan brok. zelfs blikvoer moest hij niet .
maar de aanhouder wint en wonder oohhh wonder in februari dit jaar begon douwe blikvoer te eten,het begin was er. ik ging steeds minder brok voeren en meer blik geven.en het geweldige hier van is dat je douwe zo ontzettend ziet opknappen :o zijn vacht was altijd zo vet en schilferig en met dikke klitten als ik niet oplette(douwe is nl absoluut geen schootkat en wil niet gekroeld worden)
en nu is zijn vacht schoon en niet meer vet en de klitten behoren ook tot het verleden.

maar wat nu echt in de krant mag is het volgende :D hij eet nu al 2 dagen blik vermengt met gemalen kippemaagjes en rundvlees.ik begon met een klein theelepeltje,maar nu zit hij al aan 2x2 ijsklontjes per dag en het blik bouw ik langzaam af.
als dit nu een weekje goed gaat dan ga ik eens wat eend en ander gevogelte voor hem malen.

het enige wat ik me nu afvraag is: hoe geef ik hem nu zijn calcium als het blik en brok straks uit het menu verdwenen is? want harde stukjes lukt echt niet (waarom brok dan wel >:()
ik zat al te denken aan gemalen eierschillen?

sorry het is een heel verhaal geworden,maar na anderhalf jaar strijd ben ik hier zo gelukkig mee,vooral als je dan ziet hoe goed je hond er aan toe is op barf en die stomme stijfkop alleen maar vieze hillsbrokjes wil  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#1622808
fijn dat hij al iets rauws eet!

ik zou zelf vleesbot malen, eventueel met een zo klein mogelijk schijfje (gaatjes van 8 of 10 mm). Anders kan je ook eens smuldier-kip enkelvoudig proberen, maar dat vinden niet alle katten even smakelijk. Herby en Kiezebrink en Richard (en ik dacht ook lupa en dogshape) hebben botmixen, die zou je ook eventueel kunnen gebruiken.
Eierschaal gedroogd en dan gemalen kan ook, maar ik zou dat liever niet altijd geven eigenlijk. Ik weet niet of eierschaal ook alle andere aminozuren van een vleesbot (denk aan fosfor en magnesium, dus niet alleen calcium) bevat.
Er is ook poeder van groene os of puur, magnesium-calcium poeder. Dat zou je ipv eierschaal kunnen gebruiken.

Honden zijn meer alleseter en aaseter van nature. Volgens mij zijn zij een stuk meer opportunist dan katten als het op eten aankomt. In commercieel verhit kattenvoer zitten echt extreem veel smaak- en geurstoffen, daarom willen honden ook graag kattenbak leegeten als er blik- of brokdrollen inliggen. Die smaak- en geurstoffen zorgen anderzijds helaas ook wel voor extreem verslaafde katten. Het afkicken van katten is 1 van de moeilijkste dingen vaak met je kat op rauw overzetten. Ik heb er met Otje ook een aardige kluif aan gehad, en dat was nog wel een kittentje van nog geen half jaar.
Door Mevroi Kruim
#1623141
*de krant bel* *bericht opgeef*  :D :D

Hartstikke goed joh! Goed van jou dat je doorgezet hebt!
En idd botjes gaan malen, beginnen met fijngemalen en geleidelijk wat grover.
Door Too
#1623171
Yess... eigenwijs doorzetten werkt!!
Hartstikke goed, waarschijnlijk gaat ie er nóg frisser uitzien met wat vers in z'n lijf  :)
Door Roef & Hidde
#1625971
zo we zijn een paar dagen verder en het gaat heel goed.
douwe eet nu 2X4 ijsklontjes (ik heb het vlees in een ijsklontjesbakje ingevroren) per dag en is van de br*k af(maakt ronde dansje door de kamer :P)

ik bouw ook langzaam het blikvoer af en heb gisteren er ook een half geklutst ei door gedaan. ik heb nu de hele dag een zwarte schaduw achter me aan die vanmorgen zowaar even op schoot kwam :o :o dat is al in geen jaren meer gebeurd en mijn man verslikte zich zo wat in zijn thee ;D

nu maar eens op jacht naar een vleesmolen want ik heb er echt weer vertrouwen in dat het met mijn knorrige opa wel goed komt qua barf
Door Emytje
#1632382
Wat goed! Er is dus ook nog hoop voor mijn oudjes. Hoeveel gram is zo'n ijsblokje?
Ik heb mijn ene kat, de ene met blaasgruis, nu op ongeveer 50 g carnibest/bandit staan met nog maar heel weinig brok. Ik heb het geluk dat zijn voorkeur uitgaat naar nat voer, dus zijn brokken, of in ieder geval zijn RC urinary brokken, blieft hij niet meer. ;) Gisteren had hij wel wat diarree dus heb ik hem wat meer brok gegeven en nu lijkt hij weer zijn normale poep te hebben. Ik doe het heel rustig aan met ze aangezien ze al op leeftijd zijn.
De andere kat is herstellende van een flinke blaasontsteking en die krijgt nu ongeveer 20 g carnibest/bandit (twee keer een theelepel) met daarbij evenveel blik en nog brokken. Zijn voorkeur gaat wel uit naar brokken en dit hoop ik dus heel langzaam over te kunnen zetten.
Door Limpy
#1635355
@Emytje: is er v/d rc-urinary ook nog blikversie? Wat je dan evt kunt mengen met carnibest/bandit? Natvoer is altijd beter voor blaaskatten dan brokjes....
Zegt ook m´n ouwe menneke limpy die vroeger in z´n brokkentijd soms last had van z´n blaas.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door