Kvv en Barf samen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Kvv en Barf samen?

Berichtdoor Barfplaats

carlossurya
1-ster

Kvv en Barf samen?

Berichtdoor carlossurya » Ma 03 Mei 2010, 22:19

Hallo,
Ik heb sinds een kort een kleine hond van 5 kg. Ben overgestapt op Duck en Carnibest en daar doet hij het heel goed op.  Het Kvv bevat alle noodzakelijke voedingsstoffen en gemalen botten dus hoef ik in principe niets meer erbij te geven. Maar omdat hij nogal last van tandsteen heeft en dit ook nog ruikt wil ik hem toch iets van eendenekken of spareribs of kippenvleugels geven zodat hij kan kauwen waardoor het tandsteen weg gaat. Bullepees en andere huidbotten kijkt hij niet naar om. Kan ik bij Kvv gewoon een paar keer per week vleesbotten bijvoeren of hebben jullie een beter idee?
Alvast bedankt!
May Linn
5-sterren

Re: Kvv en Barf samen?

Berichtdoor May Linn » Di 04 Mei 2010, 06:15

Een paar keer per week vleesbotten toevoegen zou ik niet doen, dan gaan je verhoudingen qua vleesbot wel heel scheef.
En grote kans dat hij last krijgt van harde ontlasting.
Wat je bijvoorbeeld wel kan overwegen is 2-3 dagen barf te geven, waaronder dan dus ook vleesbot.
Je kan bv 1 dag een hele vis geven, 1 dag vleesbot met wat spiervlees en 1 dag groente/spiervlees en wat vleesbot.
Zo krijgt hij toch dingen te kauwen en doordat je de andere dagen kvv geeft hoef je niet heel erg precies op de verhoudingen te letten.
(ps, spareribs zou ik niet zo snel geven aan hondje van dat formaat of het moet afkomen van hele jonge schapen/geiten)
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Di 04 Mei 2010, 09:45

Ik geef zelf zo nu en dan een kippennek of vleugel bij. Ik denk dat ie per week misschien 1 of 2x zo'n botje krijgt. Dat geeft hier verder geen problemen. Spareribs?? Dat is varken en mag een hond absoluut niet hebben.
carlossurya
1-ster

Berichtdoor carlossurya » Di 04 Mei 2010, 10:28

Ok bedankt voor de reacties. Ik heb 2 katten en die krijgen al een tijdje barf (jammer genoeg krijg ik ze niet aan de kvv :() Misschien dat ik dan voor de hond ook maar helemaal op barf overstap. Zal het tandsteen probleem dan minder worden als hij wat te knabbelen heeft? Ik hoop van wel. De hond eet vooralsnog alleen maar vleesbot van eend (geen kip of konijn), is dat niet te eenzijdig? organen en spiervlees eet hij wel van verschillende dieren. En valt lamshart ook onder de organen? Runderlever gaat er goed in maar nu las ik dat ik dat beter biologisch kan kopen vanwege de gifstoffen en medicamenten die zich erin ophopen , is dat zo?
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Di 04 Mei 2010, 11:10

[quote="carlossurya"]
Ok bedankt voor de reacties. Ik heb 2 katten en die krijgen al een tijdje barf (jammer genoeg krijg ik ze niet aan de kvv :() Misschien dat ik dan voor de hond ook maar helemaal op barf overstap. Zal het tandsteen probleem dan minder worden als hij wat te knabbelen heeft? Ik hoop van wel. De hond eet vooralsnog alleen maar vleesbot van eend (geen kip of konijn), is dat niet te eenzijdig? organen en spiervlees eet hij wel van verschillende dieren. En valt lamshart ook onder de organen? Runderlever gaat er goed in maar nu las ik dat ik dat beter biologisch kan kopen vanwege de gifstoffen en medicamenten die zich erin ophopen , is dat zo?
[/quote]

Meestal word de tandsteen dan wel minder!
Alleen vleesbot van eend is te eenzijdig idd.
Hart is ook een orgaan.
Runderlever: geen verstand van.. Dat schijnt zo.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Di 04 Mei 2010, 13:31

Helemaal op Barf is natuurlijk ook een goed idee.
Tandsteen gaat zoals bloemetje al zegt, meestal een stuk minder of verdwijnt zelf helemaal.

Heb je qua vleesbot ookal eens parelhoen, kwartel, haas uitgeprobeert?
Aan 2 vleesbotsoorten heb je in principe wel genoeg, als je dan spiervlees en orgaan goed afwisselend qua soorten.

Runderlever voer ik hier zelf niet, idd vanwege dat er behoorlijk wat afvalstoffen inzitten en er betere altenatieven zijn.
Ik voer wel biologische runderlever, lamslever, konijnen en hazenlever.
RuBep
4-sterren

Berichtdoor RuBep » Za 08 Mei 2010, 23:26

Je kan ook zo af en toe eens een recreatiebot geven, daar kluiven ze lekker lang op en eigenlijk halen ze met al hun moeite alleen maar de restjes vlees er vanaf, tenminste dat is mijn ervaring met mijn Shih Tzu :biggrin2:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”