Nieuw en meteen een paar vragen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Ma 26 Apr 2010, 21:15

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en wil me even voorstellen.
Mijn naam is Andrea en ik heb 2 honden, Sil en stabijna reu van 5 1/2 jaar  (19 kg)en Laurie een
spaanse dame van 2 jaar (23 kg).
Ik ben me de laatste tijd eens een beetje gaan verdiepen in wat mijn honden eten.
Sil eet brokken van Farmfood (ca. 2 x 115 gram per dag) en Laurie eet brokken van Carocroc 22/8 (2 x 200 gram per dag)
Ze krijgen 2 x per week KVV (Farmfood Fresh)
Nu zou ik 5 x per week brokken (s'ochtend) en KVV (s'avond) willen geven en 2 x per week "iets anders".
Wat zou ik als "iets anders" kunnen geven? Zelf dacht ik aan sardines, groente, ei....
Ik weet alleen niet helemaal hoe ik dit moet aanpakken, hoeveel "iets anders" moet ik ze geven en moeten de
groenten en het ei rauw of gekookt, kan ik ook iets van zuivel (yoghurt) geven?
Moet ik me dan ook houden aan de div. percentages die in een barf maaltijd gaan?
Mijn honden zijn niet gewend aan botten kan ik ze dan bijv. kippennekken geven?
Ik heb inmiddels wel begrepen dat ik verschillende merken KVV kan geven zodat er genoeg afwisseling is.
Jullie zien het, een hoop vragen, ik hoop hier op het forum een antwoord hierop te vinden/krijgen
Laatst gewijzigd door Dreetje op Ma 26 Apr 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
anneke62
4-sterren

Re: Nieuw en meteen een paar vragen

Berichtdoor anneke62 » Ma 26 Apr 2010, 21:58

Hallo Andrea, welkom op Barfplaats!
Lees je goed in hier op het forum, dan zullen je meeste vragen al beantwoord worden. Wat is de reden dat je nog brok wilt blijven voeren? Voor de spijsvertering van je honden is het veel beter om helemaal over te gaan op rauwe voeding! Dit vraagt namelijk een heel andere zuurgraad van de maag dan brokken.
Waarschijnlijk zullen je honden ook liever helemaal op vers vlees over gaan!
Als je voor meer dan de helft van de totale maaltijden per week KVV voert dan is het niet nodig om je aan de percentages te houden die er voor Barf gelden, wel wordt er geadviseerd dan geen orgaan bij te voeren, dat zit altijd voldoende in de KVV.
Wil je bot gaan voeren. lees je dan ook eerst goed in, in de bieb staat hier een uitgebreid topic over. Kippennekken zijn in elk geval goede beginnersbotjes.
Veel plezier met vers voeren en gewoon lekker vragen blijven stellen!!
Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Ma 26 Apr 2010, 22:11

Ik wil brok blijven geven ivm vakanties, dit lijkt mij handiger dan KVV.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik hierover steeds meer ga twijfelen.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 26 Apr 2010, 23:34

[quote="Dreetje"]
Ik wil brok blijven geven ivm vakanties, dit lijkt mij handiger dan KVV.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik hierover steeds meer ga twijfelen.
[/quote]

Dat is handiger als je op vakantie bent. Maar het is geen gegronde reden om 365 dagen per jaar brok te voeren. Zou je voor je vakantie een week vantevoeren wat brok gaan voeren dan komt het in die vakantie ook wel goed.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 26 Apr 2010, 23:45

[quote="Dreetje"]
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en wil me even voorstellen.
Mijn naam is Andrea en ik heb 2 honden, Sil en stabijna reu van 5 1/2 jaar  (19 kg)en Laurie een
spaanse dame van 2 jaar (23 kg).
Ik ben me de laatste tijd eens een beetje gaan verdiepen in wat mijn honden eten.

Braaaaf, koekie erin. Welkom op BARFplaats :)

Sil eet brokken van Farmfood (ca. 2 x 115 gram per dag) en Laurie eet brokken van Carocroc 22/8 (2 x 200 gram per dag)
Ze krijgen 2 x per week KVV (Farmfood Fresh)
Nu zou ik 5 x per week brokken (s'ochtend) en KVV (s'avond) willen geven en 2 x per week "iets anders".
Wat zou ik als "iets anders" kunnen geven? Zelf dacht ik aan sardines, groente, ei....

Dat "anders" mag zo'n beetje alles zijn wat rauw en vers is. eitje, groente (gemalen of licht gekookt), sardientje, rundergehakt, kipgehakt, stukjes vlees enz.

Ik weet alleen niet helemaal hoe ik dit moet aanpakken, hoeveel "iets anders" moet ik ze geven

Als je 2 maaltijden per week aan "anders" wilt geven, dan moet je het gewicht wat je normaal aan kvv geeft nu aan iets "anders" geven. Dan niet tien eieren natuurlijk, maar wat rundergehakt of ander spiervlees, wat groente erbij, eitje erbij en je hebt een leuk weekendmaaltijdje.

en moeten de
groenten en het ei rauw of gekookt, kan ik ook iets van zuivel (yoghurt) geven?

Alles rauw. Groenten moeten dan gemalen worden omdat woef ze anders niet kan verteren. Een aantal honden vind zo'n rauwe groentemix 6xniks en dan zou je licht gekookte groente kunnen geven, dat vinden de meesten wel lekker.
Zuivel mag, om b.v. je groentemix op te leuken, maar geen volle bakken. Een paar lepels is voldoende. Zuivel is absoluut niet noodzakelijk in ieder geval.

Moet ik me dan ook houden aan de div. percentages die in een barf maaltijd gaan?

Nee, bij zo'n kleine hoeveelheid knutselwerk hoef je niet aan percentages te denken. Wel is het handig om op de knutseldagen die dingen te geven die niet in je KVV zitten. In kvv zit b.v. orgaanvlees genoeg, dus een knutselmaaltijd van pens met lever voegt niet echt veel toe aan het geheel.

Mijn honden zijn niet gewend aan botten kan ik ze dan bijv. kippennekken geven?

Als ze een paar weken kvv eten kun je ze wel eens op een kipnekje trakteren. Nekjes zijn echte beginnersbotjes, dus die kun je gerust op een knutseldag aan de maaltijd toevoegen. Ik zou ze niet in combi met brok geven, maar samen met kvv in één maaltijd kan wel goed.

Ik heb inmiddels wel begrepen dat ik verschillende merken KVV kan geven zodat er genoeg afwisseling is.

Ja klopt. Maar veel kvv's bevatten alleen rund en/of kip, dus voor de afwisseling is het dan wel handig ook wat andere soorten zoals lam of geit te geven.

Jullie zien het, een hoop vragen, ik hoop hier op het forum een antwoord hierop te vinden/krijgen
[/quote]

Gaat helemaal goed komen :)
Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Di 27 Apr 2010, 07:07

Bedankt voor de informatie.
Er is me al een hoop duidelijk geworden.
Kan ik ook de eischaal geven? en moet dit dan gemalen?
henneke
5-sterren

Berichtdoor henneke » Di 27 Apr 2010, 09:09

als je een eitje geeft dan gooi je die gewoon heel in de bak en ga je genieten van het gezicht als ze uit moeten vogelen hoe ze het zelf open moeten maken , de schil eten ze gewoon op  ;)
Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Di 27 Apr 2010, 09:56

[quote="henneke"]
als je een eitje geeft dan gooi je die gewoon heel in de bak en ga je genieten van het gezicht als ze uit moeten vogelen hoe ze het zelf open moeten maken , de schil eten ze gewoon op  ;)
[/quote]

Ok, dat ga ik dan een keer proberen.
Welke groente geven jullie je hond en moet dit gemalen worden?
Hoe grof moet het dan zijn?
Kun je alles geven?

Als je honden geen bot eten is dan botmix een goed alternatief?
Laatst gewijzigd door Dreetje op Di 27 Apr 2010, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Di 27 Apr 2010, 11:16

Ik denk dat je hier het antwoord vind op zo'n 90% van je vragen  8) http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Het is goed voor een hond om te kauwen. Goed voor zijn gebit en goed voor zijn gemoed. Ik zou dus zeker voor gewoon botwerk gaan http://www.barfplaats.nl/forum/http://b ... readid=801
Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Di 27 Apr 2010, 11:59

[quote="bloemetje"]
Het is goed voor een hond om te kauwen. Goed voor zijn gebit en goed voor zijn gemoed. Ik zou dus zeker voor gewoon botwerk gaan http://www.barfplaats.nl/forum/http://b ... readid=801
[/quote]

Ik ben dus als de dood dat er uiteindelijk een bot blijft hangen en de hond stikt.
Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben.
Vandaar mijn vraag of zoiets ook gemalen of in kleinere stukken gegeven kan worden.
(ik denk hierbij aan kippennekken (evtl geplet) visgraten etc.)
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Di 27 Apr 2010, 12:40

[quote="Dreetje"]
Ik ben dus als de dood dat er uiteindelijk een bot blijft hangen en de hond stikt.
Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben.
Vandaar mijn vraag of zoiets ook gemalen of in kleinere stukken gegeven kan worden.
(ik denk hierbij aan kippennekken (evtl geplet) visgraten etc.)
[/quote]

Dat begrijp ik hoor!

Begin dan gewoon idd lekker met een kippennekkie! Heb ik ook gedaan. Plastic zakkie erom, lekker flink platmeppen, vasthouden als je hond ze opeet en je zal zien dat het prima gaat  ;)

De dingen die er hier fout ging waren eigenlijk vrijwel steeds met verkeerde botten.. Zoals met een enkele lamsrib (moet ze altijd in een rijtje geven!) en met runderribben (veel te hard). Met zo'n kippennekkie gaat het echt haast nooit fout want die dingen zijn gewoon zo zacht en er zitten eigenlijk weinig tot geen scherpe botjes in.

Maar weet je.. Als je het echt eng vind, dan is het niet een must hoor! Je geeft verder zo'n beetje 100% kvv dus als je echt niet aan de botten wil dan gewoon niet. Maar jammer is het wel, want je hond vind het vast erg lekker  :D
Dreetje
5-sterren

Berichtdoor Dreetje » Di 27 Apr 2010, 13:01

Die kippennek ga ik in ieder geval wel proberen en ook een  :fish2:
en dan kijk ik wel even hoe dat gaat.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”