Vraagje over bloemkool

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vraagje over bloemkool

Berichtdoor Barfplaats

BarfBull
3-sterren

Vraagje over bloemkool

Berichtdoor BarfBull » Vr 23 Apr 2010, 12:26

Dit weekend ga ik nieuwe groentemix maken, en naar aanleiding daarvan heb ik een vraagje.
Ik hoor steeds vaker dat mensen vrij grote hoeveelheden bloemkool in hun groentemix doen omdat het reuzegezond zou zijn.
Nou krijgt onze bull weleens een bloemkoolroosje of twee (tafelrestje) maar daar blijft het ook bij. Ik doe het niet standaard in haar groentemix.
Ik heb altijd gedacht dat er nauwelijks gezonde voedingsstoffen in bloemkool zitten en ben daarom aan het googlen geslagen, maar ik kan nergens vinden dat bloemkool zou barsten van de vitaminen, mineralen en sporenelementen.
Weten jullie er misschien het fijne van?
Laatst gewijzigd door BarfBull op Ma 23 Mei 2011, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Vraagje over bloemkool

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 23 Apr 2010, 13:57

Er zitten behoorlijk veel gezonde stoffen in bloemkool, net als de andere koolsoorten, kijk maar eens hier http://www.voedingswaardetabel.nl dus nauwelijks iets gezonds is beslist niet waar.
Maar als je vergelijkt met bv boerenkool of broccoli dan zie je dat dar met name veel meer mineralen in zitten.
BarfBull
3-sterren

Berichtdoor BarfBull » Vr 23 Apr 2010, 14:54

Hé wat een handige site, deze kende ik nog niet!
Ik zie nu dat bloemkool bijvoorbeeld vitamine C bevat, wat ik niet wist. Daarnaast bevat het vitamine B11, in tegenstelling tot broccoli. Dat had ik nog nergens gevonden.
Kortom, er zitten inderdaad meer voedingsstoffen in dan ik dacht. Weer iets bijgeleerd  :) en dit weekend gaat er bloemkool door de mix  ;)
Dank je wel voor je antwoord, Mevroi Kruim.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Zo 20 Jun 2010, 23:03

Als er dan zoveel gezonde dingen in kool zitten, waarom wordt het dan aangeraden er niet teveel van te gebruiken? Is dat alleen vanwege de gasvorming of zijn er andere nadelige bijwerkingen?
Happy Tail
5-sterren

Berichtdoor Happy Tail » Ma 21 Jun 2010, 10:46

ik geef niet zo heel veel kool... gezien de bijwerkingen die we dan mogen bezuren s'avonds op de bank......

bijwerkingen van anders aard kan ik me zelf niet voorstellen eerlijk gezegd
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 21 Jun 2010, 11:24

Ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen. Koolsoorten zijn super gezond maar hebben niet alleen voordelen. Van veel kool gaat een hond winden maar bovendien is veel kool ook weer niet goed voor de schildklier. Dus gewoon, een normale hoeveelheid/als onderdeel van het totaal lijkt me een verstandiger advies.
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Ma 21 Jun 2010, 13:57

lijkt me niet goed. De celwand van kool bevat meer kiezel dan andere groenten soorten. (heel hard dus) al moeilijk verteerbaar voor mensen en honden maken zo wie zo geen enzymen aan die de celwand van groenten zou kunnen afbreken.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Ma 21 Jun 2010, 15:32

Dus in feite alle soorten kolen koken (vernietigen van de celwand) en dan gepureerd in normale hoeveelheden door de groentemix gooien.
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Ma 21 Jun 2010, 16:31

[quote="Xada"]
Dus in feite alle soorten kolen koken (vernietigen van de celwand) en dan gepureerd in normale hoeveelheden door de groentemix gooien.
[/quote]
Het koken breekt ook de celwand, dan kan je het in ook in stukjes geven. gekookte groenten hoeven dus niet gepureerd te worden.
Met de RAUWE groente word de celwand door het pureren verbroken, en dan worden de rauwe gepureerde groentes dus volledig opgenomen.
Broccoli bevat idd meer voedingstoffen en ik gebruik 't altijd in de groentenmix, maar bloemkool gebruik ik ook.
Meestal eerst voor ons zelf het meeste, en dan gaat de rest, en ook de stronk en de bladen door de groentenmix.  
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Di 22 Jun 2010, 12:02

Dan nog zou ik het niet in overmatige hoeveelheden geven. te veel is nooit goed en ik zou het nooit elke dag geven.
Ze krijgen van mij wel eens een roosje rauwe bloemkool omdat ze het wel lekker vinden om op te knagen.(hoogstens 2 x per maand. Is dan gewoon ruwe vezel. Vind ik voldoende.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 22 Jun 2010, 15:55

Ik maak groentemix voor een maand en heb daarvoor 23 kilo groente/fruit voor nodig. Het lijkt mij dan niet erg om er een kilo kool in te verwerken. De volgende maand krijgen ze weer een andere mix.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 22 Jun 2010, 15:57

[quote="Xada"]
Ik maak groentemix voor een maand en heb daarvoor 23 kilo groente/fruit voor nodig. Het lijkt mij dan niet erg om er een kilo kool in te verwerken. De volgende maand krijgen ze weer een andere mix.
[/quote]

Nee, dat is zeker niet teveel hoor. Je zou daar nog zelfs iets van broccoli of een ander koolsoort bij kunnen geven.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 22 Jun 2010, 16:11

Ok, dat is heel fijn. Want ik heb nog wat in de tuin staan wat er straks wel uit moet. Nu genieten de konijnen en de geit er nog van.
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Di 22 Jun 2010, 16:32

Dan nog zou ik het niet in overmatige hoeveelheden geven. te veel is nooit goed en ik zou het nooit elke dag geven.
Ze krijgen van mij wel eens een roosje rauwe bloemkool omdat ze het wel lekker vinden om op te knagen.(hoogstens 2 x per maand. Is dan gewoon ruwe vezel. Vind ik voldoende.

Ja jij maakt geen gepureerde groentenmix he?
Maar wanneer je dan 'n hele bloemkool samen met andere groenten gaat pureren, dan is de verhouding dus  anders als dat je 1 hele bloemkool of 1 hele kool per keer gaat geven.
Als je 'n kleine roosje bloemkool geeft dan is dat eigenlijk niet te vergelijken mer 'n hele bloemkool die dan maar 'n kleine gedeelte is van
'n groenten mix van 20 + kilo, en met tig andere groenten erbij, de hoeveel heid van de bloemkool of andere kool zal dan ook per portie veel kleiner zijn.
[quote="Xada"]
Ok, dat is heel fijn. Want ik heb nog wat in de tuin staan wat er straks wel uit moet. Nu genieten de konijnen en de geit er nog van.
[/quote]
Wat lekker dat je 't zelf in de tuin hebt!! Dan kan je ook wat van de blad er bij doen!
Hier word er trouwens 'm moord gedaan voor grote stukken broccolie.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 22 Jun 2010, 18:15

Ja, het is fantastisch een groentetuin. Dit jaar voor het eerst een groentetuin aangelegd en alle groente is dus 100% biologisch. Ik bemest het met de mest van mijn paarden en de groentes zaai ik zelf en kweek ze op. Ik ben nog nooit een tuinmens geweest, maar dit is toch heel leuk. En een heerlijke aardbeien, mijn vrienden en buurman genieten ervan mee omdat er veel te veel af komt, zoals met alle groentes.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”