Menu voor een puppie en volwassen honden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Eagan
1-ster

Berichtdoor Eagan » Zo 11 Apr 2010, 13:32

Hoi hoi,

Ik ben Paul en heb 3 bordercollies. Eentje van de leeftijd 9 weken en de andere 2 zijn nu 2 jaar geweest.

De hondjes zijn momenteel gewend om duck uitmuntend  te eten, wat ook goed naar binnen gaat. Ontlasting is goed van ze alle drie en ze zijn ook mooi op gewicht.
Ik wil ze eigenlijk wel alle 3 omzetten op Barf omdat ik veel verhalen hoor dat het toch beter is voor de honden. De 2 oudere honden moeten ook werken, dus hun menu moet ook gewoon goed zijn.

De pup was bij de fokster al gewend om Barf te eten dus daar zou de overstap niet zo moeilijk moeten zijn. De andere 2 zitten al op vers vlees, dus ik neem aan dat die ook gewoon kunnen omstappen.

Alleen het baasje is het probleem, die weet dus helemaal niet wat ze moeten hebben. Ik neem aan dat de pup een andere samenstelling moet hebben dat de 2 oudere.

Ik heb al een beetje rondgeneust hier, maar heb niet een duidelijk voorbeeld kunnen vinden wat ik ze nou zou moeten geven om toch een gebalanceerde maaltijd te kunnen aanbieden.
Mag de pup ook gewoon alles met knookjes hebben, of moet dit gemalen worden. Moet ik de oudere honden eerst leren dat ze met barf niet zomaar kunnen eten zoals ze de duck naar binnen werken.
Moet ik de rauwe groenten gemalen door het vlees doen. Zijn bepaalde stoffen een must om door het eten te doen?

Kan ik gewoon bij een slager en/of poulier de ingredienten halen.

Je hoort vaker dat gewoon het "afvalvlees" van de slager word gegeven, klopt dit?

Wie kan mij een beetje begeleiden om onze hondjes te laten overstappen op barf.

Groetjes van een proberend beginnend barfer.
Laatst gewijzigd door Eagan op Zo 11 Apr 2010, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren

Re: Menu voor een puppie en volwassen honden

Berichtdoor me and my boys » Zo 11 Apr 2010, 13:47

ik heb mijn puppen niet echt anders barf gegeven als de volwassen honden...
wel wat botten betreft bij het zachtere spul begonnen, kip, parelhoen, konijn.....
de hoeveelheid is wel waar je moet opletten natuurlijk, maar ik ben erg van op het oog voeren..
je volwassen honden omdat die geen barf zijn gewend kan je dezelfde botten geven als de kleine, die lopen dan samen op zeg maar..
de groenten kan je door het vlees doen..
er hoeft geen extra stoffen oid door het eten..
je kan id bij je poelier het vlees halen, slager is erg duur hoor...
er staat een lijstje met versleveranciers ik raad je aan daar te bestellen..http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html
en ik raad je aan hier eens te lezen http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 11 Apr 2010, 13:50

Hoi Paul,
Welkom op Barfplaats! Speciaal voor mensen die nog niet zo thuis zijn in de materie, heb ik dit topic geschreven:

index.php/topic,17448.0.html

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal verder je vragen proberen te beantwoorden.

Eagan schreef:Hoi hoi,

Ik ben Paul en heb 3 bordercollies. Eentje van de leeftijd 9 weken en de andere 2 zijn nu 2 jaar geweest.

De hondjes zijn momenteel gewend om duck excellent te eten, wat ook goed naar binnen gaat. Ontlasting is goed van ze alle drie en ze zijn ook mooi op gewicht.
Ik wil ze eigenlijk wel alle 3 omzetten op Barf omdat ik veel verhalen hoor dat het toch beter is voor de honden. De 2 oudere honden moeten ook werken, dus hun menu moet ook gewoon goed zijn.

De pup was bij de fokster al gewend om Barf te eten dus daar zou de overstap niet zo moeilijk moeten zijn. De andere 2 zitten al op vers vlees, dus ik neem aan dat die ook gewoon kunnen omstappen.

Ja hoor, je kunt gewoon overstappen.

Alleen het baasje is het probleem, die weet dus helemaal niet wat ze moeten hebben. Ik neem aan dat de pup een andere samenstelling moet hebben dat de 2 oudere.

Voor de baasjes is het inderdaad handig als zij zich inlezen in de materie. Daar is het bovenstaande topic onder andere heel geschikt voor. Een pup eet overigens niet in een andere samenstelling als een volwassen hond. Een pup eet alleen wel meer dan een volwassen hond. Een volwassen Border Collie zal zo'n 2% a 4% van het huidige lichaamsgewicht eten. Een pup zo'n 7% a 8% van het huidige lichaamsgewicht. Maar beide eten ze vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, groenten, vis, eieren, etc. In dezelfde percentages. Goed om aan te houden is : 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% lever, hart en nier), 10% groenten, 20% spiervlees. Eieren, hele/rauwe visjes, etc. zijn de extra's maar die tel ik niet mee.

Ik heb al een beetje rondgeneust hier, maar heb niet een duidelijk voorbeeld kunnen vinden wat ik ze nou zou moeten geven om toch een gebalanceerde maaltijd te kunnen aanbieden.

Zoals boven:  50% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% lever, hart en nier), 10% groenten, 20% spiervlees. Eieren, hele/rauwe visjes, etc. zijn de extra's maar die tel ik niet mee.

En dan moet je dus wel geschikt vleesbot voeren. Hier een link naar het document dat je toch echt door moet nemen: index.php/topic,801.0.html

Mag de pup ook gewoon alles met knookjes hebben, of moet dit gemalen worden. Moet ik de oudere honden eerst leren dat ze met barf niet zomaar kunnen eten zoals ze de duck naar binnen werken.

Met een pup begin je echt met beginners vleesbotjes zoals beschreven in het document. En de meeste mensen knippen de vleesbotjes van vleugels even door of meppen erop met een vleeshamertje. Je volwassen honden leren dat vanzelf, daar hoef je niet zoveel moeite voor te doen. Begin gewoon met geschikte vleesbotten, dan gaat de rest vanzelf.

Moet ik de rauwe groenten gemalen door het vlees doen. Zijn bepaalde stoffen een must om door het eten te doen?

Ja, het beste geef je gemalen rauwe groenten en dat meng je door vlees/orgaanvlees en dat geef je aan je honden. Veel mensen vinden het maken van groentenmix een karwij/sommige honden vinden rauwe groenten niet lekker: je kunt ook gekookte groenten geven.

Alle stoffen die in vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groenten, vette vis, eieren zitten is een must. En dan is het ook nog eens de bedoeling dat je tenminste 4 verschillende diersoorten voert. Dus je voert bijv. vleesbot van kip en eend of kip en parelhoen of in een later stadium (als ze vleesbot gewend zijn) kip, parelhoen en lam en dan bijv. runderkopvlees en lams of geitenvlees en dan bijv. runder + lams organen. En wat vette vis zoals sardientjes. Samen vormen zij een compleet menu.

Kan ik gewoon bij een slager en/of poulier de ingredienten halen.

Ja, dat kan. Maar vaak is dat veel te duur. Het beste kijk je in dit topic en zoek je naar adresjes in de buurt: index.php/topic,23944.0.html

Je hoort vaker dat gewoon het "afvalvlees" van de slager word gegeven, klopt dit?

Ja, dat klopt wel. Maar let erop dat je slager je geen afval varkensvlees geeft.

Wie kan mij een beetje begeleiden om onze hondjes te laten overstappen op barf.

Groetjes van een proberend beginnend barfer.

Als je nog meer vragen hebt, horen we het graag! Maar, begin gewoon even bij het beginnerstopic!
*Monique
5-sterren

Berichtdoor *Monique » Zo 11 Apr 2010, 14:13

Hoi Paul
welkom hier, en laat ik eerst even zeggen dat jullie een ontzettende mooie site hebben ;)
Lizzy heeft je eigenlijk al alle antwoorden duidelijk gegeven en nu mag je "huiswerk" gaan maken :)
Mijn honden staan nu inmiddels 4 jaar op volledig rauw. De oudste 3 waren 9, 8, en 2 jaar toen ik ze heb overgezet. Ik voerde al een poosje Carnibest en heb ze na veel lezen en ervaringen delen met andere mensen overgezet op BARF.
Mijn jongste poedel van bijna 3 jaar is gedeeltelijk afgespeent op vers. Met haar durfde ik het eerlijk gezegd niet aan (ondanks dat men hier zei dat je een pup gelijk op volledig BARF kon zetten) om haar gelijk over te zetten. Het was mijn eerste pup op volledig rauw dus de eerste 4 weken heb ik haar gedeeltelijk CB gegeven en iedere dag wat nieuws toegevoegd aan het menu. Met 12 weken stond ze op volledig BARF. Als ik over zou moeten doen, of ik zou een andere krijgen, zou ik hem/haar wel gelijk over zetten. Het was meer het onwennige van een pup denk ik :-[
Ik heb voor Bantu best lang alles plat geslagen, tot ik zeker wist dat ze het bot goed genoeg kraakte en ze het goed verteerde.
Mijn reu Didge is een behoorlijke schrokkert en krijgt bijna nooit kleinere onderdelen. Meestal de wat zwaardere dingen en ook dat is vaak snel bekeken bij hem.
Ik wens je veel succes met uitzoeken en veel plezier hier BP, het is een wereldplaats(forum) met ontzettend veel kennis :)
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Zo 11 Apr 2010, 15:25

paul en cindy , welkom op barfplaats  8)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”