Groentenmix: kruiden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

_Sandra_
4-sterren

Berichtdoor _Sandra_ » Vr 09 Apr 2010, 12:00

Hallo allemaal,

ik vroeg mij af welke kruiden uit je tuin je allemaal in de groentenmix kunt doen?

Ik heb onder andere:
Paardenbloem (alleen het jonge blad?)
Klaver (bloemen kunnen mensen ook eten, hoe zit het met honden?)
3 kleurig viooltje (is dat wilde viooltje met kleine bloemen, viola tricolor, paars met geel)
Herderstasje
kleefkruid (lijkt mij niet prettig in de slokdarm)
Weegbree

Ik heb ook de aloë vera plant die voor de gezondheid wordt gebruikt.

Groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op Vr 09 Apr 2010, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Groentenmix: kruiden

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 09 Apr 2010, 12:47

Paardenbloem kun je gebruiken maar met mate, het werkt nogal vochtafdrijvend.
Herderstasje en weegbree idem, je kunt het wel geven maar beide hebben duidelijke medicinale werkingen dus kleine beetjes, echt als kruiden en niet als groente.
Klaver bevat blauwzuur, ik zou het niet rauw geven, de bloem zou evt wel kunnen.
Kleefkruid kun je beter eerst flenzen, dan kleeft het niet meer zo vervelend. Viola tricolore weet ik eigenlijk zo niet, de bloemetjes worden gegeten maar het blad, geen idee.
Aradia
4-sterren

Berichtdoor Aradia » Za 10 Apr 2010, 17:41

Het driekleurig viooltje is o.a. een braakwekkend middel en dient in verse toestand niet aan kinderen gegeven te worden. Lijkt me dus geen goed idee om te geven.

Paardebloem niet bij gevoelige maag/maagzweer en problemen met de galwegen nemen.
Herderstasje is licht giftig bij hoge dosis. Bovendien verzwakt het de geslachtsdrift wanneer het langdurig gebruikt wordt.
Kleefkruid is eetlustopwekkend en ontstekingsremmend. niet met bloedverdunners gebruiken
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 11 Apr 2010, 08:09

Ik geef dit soort kruiden (behalve wat paardenbloem en brandnetel) eigenlijk nooit standaard door de mix. Overigens eet Linga zich een hele zomer lang het ongans aan klaver (die rare hond) en het lijkt haar beslist geen kwaad te doen. Ze is niet te stoppen hoor, vraag maar aan Henneke. Ze graast echt naar klaver!
henneke
5-sterren

Berichtdoor henneke » Zo 11 Apr 2010, 08:13

whaa ik moest gelijk aan Linga denken toen ik las dat klaver blauwzuur bevat ( wat doet dat met je ? ) dat gaat me nog wat worden om haar van het idee af te brengen dat ze best een paar ons per dag weg kan werken  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 11 Apr 2010, 09:27

Het blauwzuur gehalte is echter best hoog. Ik zou het dus zeker niet door de groentenmix gaan malen. En ik zal Linga ook vertellen dat ze echt wat rustiger aan moet doen met de klaver (zal ze leuk vinden ::)).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”