groentemix

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

groentemix

Berichtdoor Barfplaats

OddyenSwiffer
1-ster

groentemix

Berichtdoor OddyenSwiffer » Za 20 Mar 2010, 08:37

Hallo allemaal,

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie allemaal voor groente door een mix doen. Ik heb net wat andere topics gelezen en ik denk dat ik het zo samen zou willen stellen.
andijvie, paksoi, wortel, bonen, knoflook en iets van bietjes? wat voor bietjes kun je dan geven?
En ik heb gelezen dat ook fruit kan? wat voor fruit is gezond voor een hond en wat niet?
alvast bedankt voor de reactie.
groetjes andrea
Lizzy
Moderator

Re: groentemix

Berichtdoor Lizzy » Za 20 Mar 2010, 08:46

Ik mix alleen appel met mijn groentenmix. Omdat ik de groentenmix meng met vlees en fruit met vlees niet zo goed gaat. Het gaat gisten in de darmen. Met appel heb ik dat probleem niet.

Wat ik zoal gebruik... Ik zal even opgeven hoe een gemiddelde mix eruit ziet. Ik heb dan voor 3 weken mix voor 3 honden (ik denk dat ik dan iets van 5 kg groentenmix heb):

1 komkommer, 2 a 3 courgettes, 2 bakjes alfalfa (van de natuurvoedingsmiddel, die bakjes zijn 2 keer zo groot als van de AH), 1 stronk andijvie, 2 rauwe bietjes (van de natuurvoedingswinkel want bij de AH zijn ze al gekookt, getver), een pond sperziebonen (licht gekookt), pompoen (rauw, met schil en al), 2 zakjes waterkers, 10 tenen knoflook, 1 zak winterwortel (bio bij AH), 4 stronken witlof, 1 kg appel, 1 flinke stronk broccoli, 1 bosje peterselie, 1 bak winterpostelein (bij AH) of gewone postelein (bij de natuurvoedingswinke). Ik gooi er dan (omdat ik een sap-pers heb) ook nog 400 gram rauwe noten bij. Geen macademia's maar een mengsel van paranoten, walnoten, hazelnoten en amandelen.

Nou, in de mix daarop wissel ik bijv. de broccoli af met spruiten, de andijvie af met paksoi, de bietjes af met meiknolletjes, de waterkers af met lams-oor, de peterselie af met een bosje selderij, de sperziebonen af met snijbonen, de alfalfa af met gemengde spruitgroenten (bij de natuurvoedingswinkel heb je diverse soorten), etc. 
Linda & Kay
3-sterren

Berichtdoor Linda & Kay » Za 20 Mar 2010, 08:49

Wat voor bonen wil je geven? Witte bonen en bruine bonen gebruik ik niet, volgens mij is dat ook niet goed (teveel zetmeel?), maar dat weet ik niet zeker. Mijn laatste mix bestond uit: peterselie, sperzieboontjes, worteltjes, bietjes, pastinaak, bleekselderij, alfalfa, knoflook, rucola, broccoli, witlof en courgette. Verder doe ik er wat zeewier en gemalen noten/zaden bij. Ik maak voor 8 weken mix in één keer. De keer erna wissel ik weer met andere groentesoorten.
Ik zou zelf persoonlijk niet andijvie én paksoi erin doen. Beide zijn namelijk nitraatrijke groentes.
Sommige mensen doen er geloof ik wel eens appeltje door. Ik geef fruit alleen maar uit het vuistje. Fruit in combinatie met vlees kan gaan gisten in de darmen. Kay is nogal gevoelig voor poepies, dus ik doe dat dus maar niet.  :D
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Za 20 Mar 2010, 11:43

Ik geef 's morgens groentemix en fruit met zuivel, eitje, visje etc. 's Avonds krijgen ze vlees. Ik heb geen last van gisting in de darmen van de honden.
OddyenSwiffer
1-ster

Berichtdoor OddyenSwiffer » Za 20 Mar 2010, 12:38

bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wel wat mee! ;)
heb nu zelf een mix samen gesteld:
rode bietjes, andijvie, paksoi, broccoli, wortelen, sperziebonen, spruitjes, rucola en knoflook.
hoop dat ik het zo een beetje goed gedaan heb. Ik wil dit gaan mixen voor een aantal weken
en dan over een paar week als het op is weer andere groentes gaan mixen.
Hoop dat de samenstelling zo een beetje goed is!
bedankt voor jullie snelle reacties!
groetjes andrea
Laatst gewijzigd door OddyenSwiffer op Za 20 Mar 2010, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 20 Mar 2010, 15:14

OddyenSwiffer schreef:bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wel wat mee! ;)
heb nu zelf een mix samen gesteld:
rode bietjes, andijvie, paksoi, broccoli, wortelen, sperziebonen, spruitjes, rucola en knoflook.
hoop dat ik het zo een beetje goed gedaan heb. Ik wil dit gaan mixen voor een aantal weken
en dan over een paar week als het op is weer andere groentes gaan mixen.
Hoop dat de samenstelling zo een beetje goed is!
bedankt voor jullie snelle reacties!
groetjes andrea

Ja hoor, ziet er prima uit. Zo krap komt dat allemaal niet. Ik gebruik gewoon nooit teveel kool in mijn mixen en verder altijd wel lekker wat wat bladgroenten.
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Za 20 Mar 2010, 15:23

kleine persoonlijke tip van mij , als ze nog geen rauwe groente op hebben .....maak dan de 1e keer niet te veel ( voor het zelfde  geld eten ze het niet of moeten ze er erg aan wennen )
hier houden ze bv niet van knoflook er door heen en van alfalfa/tuinkers.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”