Voedingsadvies voor kat met Ammonium uraat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Sylvi@
4-sterren

Berichtdoor Sylvi@ » Zo 28 Feb 2010, 11:35

Mijn oudste kat die bekend is met plas/gruis klachten is 4 weken terug geopereerd omdat hij blaasstenen had (en een jaar terug al een penis amputatie gehad omdat hij verstopt zat).
Gisteren heb ik daar uitslag van gehad, het blijkt te gaan om een samengesteld steentje(s) en het bestaat een combi van struviet en Ammonium uraat (binnen kant struviet en buitenkant Ammonium uraat - verhouding 10% struviet tegen 90% uraat).

Ik heb zelf niet de da gesproken, ik kan haar dinsdag terug bellen. Maar dit schijnt dus zeker bij een kat vrij bijzonder te zijn, de kat is verder super fit, zit bijzonder goed in zijn vel, eet goed (drinkt te weinig) plast en poept goed. Dus geen enkele reden om hem te verdenken van bv leverziekte/levershunt. Wel ga ik voor mijn eigen gemoed nogmaals bloed laten onderzoeken, 1 1/2 jaar terug is dit ook gebeurt en toen was alles prima.
**Edit** aanvulling: Zijn ph zit op 7 - 7,5.

De kat eet al minstens 5 jaar volledig vers, hij eet voornamelijk prooidieren (rat, muis, hamster, woestijnrat) en All Animal (konijn, kwartel) dit laatste krijgt hij altijd als ontbijt omdat ik daar een hoeveelheid water door kan doen.

Wat ik heb begrepen is dat hij geen rood vlees mag, maximaal 5% orgaanvlees maar verder weet ik het niet meer, kan het bewuste topic niet terug vinden (ja ook nog over groente natuurlijk).

Maar nu mijn vraag, iemand die er iets over kan zeggen?

Ga dinsdag wel contact met Tannetje opnemen voor advies/behandelplan, maar als ik hier tips kan lezen dan ook heel graag!
Laatst gewijzigd door Sylvi@ op Zo 28 Feb 2010, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”