Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door liessie
#1528696
Langzaam begint het hier door te dringen, dat de brokken echt verleden tijd zijn en dat ze dat andere rare eten moeten opeten willen ze geen hongerlijden :biggrin2:
Nu mixte ik steeds smuldier oid door in stukjes gesneden lever of spiervlees of ik stukken gehakte nekken.
Maar ik wil natuurlijk voor een duidelijker menu met meer echte barfartikelen, alleen ben ik dan weer zo onzeker in het maken van een menu :-[
Dus wil wil mij helpen?

Sanya woog onlangs bij de da iets van 4,7 kilo (is mogelijk zo'n 0,7 kilo te zwaar, meningen hierover verschillen per da)
Amos is inmiddels 3,5 kilo (improvisorisch gewogen op mijn keukenweegschaal)

Amos kan waarschijnlijk niet tegen rund, zou hij dan wel tegen geit kunnen?

Amos is nog maar krap een half jaar oud, moet hij dan in verhouding nog steeds wat meer voer dan Sanya, of hoeft dat niet meer?
Sanya is nu ca 2 jaar en 10 maanden oud

Amos (kater) is nog niet geholpen en Sanya (poes) wel.

De percentages uitrekenen lukt nog wel, maar ik ben dan weer zo onzeker over de verdeling van verschillende diersoorten en de afwisseling en wat precies waar bij hoort :-X
Door liessie
#1528826
Sanya:

4700 gram x 0,03 = 141 gram, zeg voor het gemak 140 gram per dag

140 x 0,50 = 70 gram vlees/bot
140 x 0,20 = 28 gram vlees
140 x 0,15 = 21 gram orgaanvlees
140 x 0,15 = 21 gram bijproducten

Amos:

3500 gram x 0,03 = 105 gram per dag

105 gram x 0,50 = 52,5    gram vlees/bot
105 gram x 0,20 = 21       gram vlees
105 gram x 0,15 = 15,75  gram orgaanvlees
105 gram x 0,15 = 15, 75 gram bijproducten

vlees/bot heb ik nu iig uitgeprobeerd: kippevleugels, eendenek, kippenek, karkas (parelhoen?), kippepoot (maar dat bot was te dik), zalmforelkop (of is dat bijproduct?) en volgens mij ook nog wat andere dingen, waar ik nu niet op kan komen

vlees: (iig) kip, rund, zalmfilet en wat blikjes vis op water

orgaan: (iig) kippelever, rundelever, lamshart, runderhart, kippenhartjes

bijproducten: 1 dagskuikens

Bij vergissing had ik pas per ongeluk smuldiercompleet met pens gehaald en dat werd, tegen mijn verwachting in opgegeten, maar moet dan ff opzoeken waar pens bij hoort. Meen ergens hier op het forum daar wat overgelezen te hebben :)

Heb nu 1 en ander bij versvoer besteld, ook dingen die ik nog  niet had uitgeprobeerd, omdat ik die niet in Wageningen kon krijgen.
Zo heb ik nu onder andere hert, konijn en paard besteld.

Het is vooral wat betreft Sanya zoeken, naar wat mevrouw wel en nie wenst te eten :biggrin2:

Edit: als ik het nu goed begrepen heb, mag pens bij organen en voor bijproducten heb ik rauw ei ook al uitgeprobeerd en dat lusten ze ook :)
Laatst gewijzigd door liessie op ma 22 feb 2010, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1528871
Gaat wel goedkomen..

Percentages.. ikzelf reken niet zo met bijprodukten, een [half] eitje per kat klots ik er op een wat schraal dagje tussendoor
Ik zie nu dat je de kuikens als bijprodukt geeft..
Voer zelf 50% vleesbot, 15 orgaan, 35spiervlees

Ze krijgen bij mij niet elke dag t complete pakket, 2 maaltijden=1x vleesbot en 1x orgaan of spier

Je orgaan daar zou je nog wat nier bij kunnen geven -lamsnier is bij de meeste islamslagers zo te koop-
evt een maagje van kip of eend [marktpoelier of weer de islam ]
Pens valt ook onder orgaan, is voor katten niet essentieel maar als ze t lekker vinden mag t af en toe best

Vissenkop is bot, een hele vis 'compleet'

Geit is een heel ander dier.. grote kans dat t geen problemen geeft

Als je een complete versie kvv geeft hoef je niet zo heel hard te rekenen hoor.. compleet is compleet ook al zit er pens in ;)

Al met al zit je nu al op 6 diersoorten, dat is prima!

Qua hoeveelheden.. ik denk dat je vent wel wat meer mag hij is nog in de groei en dan is 3% wat schraal .. ik denk dat je eerder aan 150[+]gr moet denken voor hem


Heb ik nu alles gehad??
Door liessie
#1528902
dank je wel  voor je reactie.

Het mooiste en leukste vind ik, als ze helemaal over willen op echt barf

Van smuldier en duck hoor ik ook tegenstrijdige verhalen en andere merken ben ik hier in de buurt alleen nog maar voor de hond tegengekomen en daar is het eiwit% denk te weinig voor mijn kat ::)

Moet ik er nog visolie of losse vit of iets dergelijks bijgeven?
Door Too
#1528911
Moet bekennen dat ik niet zo heel erg thuis ben ik kvv's , als je verschillende merken en varianten geeft bouw variatie in
Volgens mij is carnibest behoorlijk vertegenwoordigd in den lande
En als t je lukt om [zoveel mogelijk] zelfsamengesteld te voeren weet je iig precies wat én welke kwaliteit je geeft.

Als nog gedeeltelijk kvv geeft is t t mooist als je daarnaast diersoorten geeft die niet in de kvv zitten [vnl kip en koe]

Bij een goed barfmenu en gezonde katten hoef je niks te supplementeren,
1x week lekker vette vis [sardien, horsmakreel, panharing of voor de luxe eters zalm] voor de omega's


Zat nog even te denken... de jonge vent mag ws wel 5-7% ... kijk maar s hoe hij t doet
Door liessie
#1528916
ok :)
Rund geef ik wel aan Sanya. Dan zet ik haar bakje in de badkamer met beide deuren dicht en houdt het dan in de gaten. Op is op en als ze niet meer wil eten dan zet ik het bakje in de koelkast tot dat ze weer honger krijgt.  Anders kan ik weer op de meest vreemde plekken gaan dweilen. Mijn moeder was vrijdag al in mijn huis voordat ik terug was van het paardrijden en was zo aardig om alvast een grote dweilbeurt te doen in mijn slaapkamer  :biggrin2: en ze vertelde me dat er een vieze plek achter onder mijn bed lag.  :-\ Enne Amos bedankt hè :-X Ook tnx voor mijn broers voor het overtuigen dat ik ook in mijn slaapkamer beter laminaat kon doen ipv tapijt :)

Verder denk ik, dat Amos geen problemen heeft met een in verhouding grotere hoeveelheid voer, al merk ik wel verschil met de brokken/blikvoer. Toen bleef hij helemaal om voer vragen en het blikvoer vloog gewoon naar binnen, zo snel at hij.

In smuldier zit meestal koe dus daarom ben ik ook voorzichtig daarmee. Hopelijk is het alleen een kwestie van wennen en kan hij over een tijdje wel tegen koe.

Andere merken kan ik ook wel aankomen, maar dan moet ik het via internet bestellen, ook omdat ik zelf geen auto heb ;)
Door HILDE1
#1529002
Hallo, Ik las over het provisorisch wegen van een kat. Daar is een heel simpele methode voor. Ga met de kar of kleine hond op je eigen weegschaal staan . Zet het dier neer en weeg jezelf nog een keer. Het verschil is het gewicht van het dier. Is vooral nauwkeurig op een digitale weegschaal. Groetjes Hilde.
Door liessie
#1529527
Die manier van wegen ken ik idd ook, alleen heb ik geen gewone weegschaal ;D
Maar dat kon jij niet weten ;)
In ieder geval bedankt voor de tip en het meedenken.

Ik moet trouwens zeer binnenkort toch de da bellen om voor Amos een afspraak te maken om hem te laten castreren, dus dan moet ik gelijk maar even vragen wat zijn gewicht is. Dat moeten ze dan toch weten voor iig de narcose.

Als een dier nog niet helemaal is uitgegroeid bij de castratie, moet je dan ook al rekening houden met het sneller aankomen na de castratie?
Door *Flip*
#1536019
Hoi Liessie,

Fijn dat je katten graag kvv/barfen. Na de casteratie van mijn kater (20wkn, was toen al groot!) heb ik Barf ontdekt, omdat ik met dezelfde vraag zat.
Meteen brokken de deur uit, extra vriezen en knagen maar.
Na de casteratie gaat hij natuurlijk niet plots langzamer groeien, hier bleef het 200 gr/wk tot ongv 5-6wkn na de casteratie. Ik heb hem die tijd zoveel barf gegeven als hij op kon, soms wel tot 400 gr per dag!! Nu groeit hij iets minder hard (7mnd) maar gaat wel naar buiten en kimt/jaagt veel. Met 4,5 kg krijgt hij nu ongv 200gr/dag. Hij is mooi slank en goed gespierd. Het is een 1/2 maine coon x 1/4 noorse boskat (met iets onbekends) en is voorlopig nog niet klaar met groeien. Hoeveelheden zijn wrs niet representatief voor een kat die volwassen rond de 4kg zal worden, maar zo lang ze groeien en niet dik worden zal ik mij niet druk maken om hoeveelheden. Wel zorg ik dat het vleesbot rond 60% zit, tot de ergste groeispurt geweest is.

Succes!
Door *Flip*
#1536791
ow... ik voerde eerst minder, maar toen werd mij verteld dat 50% echt het minimum was voor een kat in de groei.

In eerste instantie had ik de percentages overgenomen vd verschillende discussies op het forum
15-25% orgaan
85-75% vleesbot waarvan min 50% spiervlees Hier heb ik:  35% spiervlees & 40% vleesbot van gemaakt.
de rest is vnl vette vis,kuikens & eieren

Toen ik hoorde dat dat te weinig was ben ik maar meer vleesbot gaan voeren. Niet meer doen dus. Kan ik  de bovenstaande percentages weer aanhouden?

Dank je wel!
Door Mevroi Kruim
#1536993
De percentages waar een kat het goed bij doet kunnen varieren, tussen de 40 en 50% vleesbot met gemiddeld 50% bo en 50% spiervlees is allemaal OK. Kittens hoeven beslist niet meer calcium, ze eten zoveel meer dan volwassen katten dat ze met deze verhoudingen echt genoeg binnenkrijgen. Ligt ook voor de hand, moeder poes sleept ook echt niet meer botjes aan voor de kittens, die eten gewoon met de pot mee.
De percentages zijn afgeleid van de samenstelling van een prooidier, waarbij 50% vleesbot al aan de hoge kant is. Ik kan me niet heugen dat we hier ooit geschreven hebben dat 80% vleesbot OK zou zijn.
Door *Flip*
#1537012
Kan mij idd niet voorstellen dat mamma kat meer botjes naar huis gaat slepen ;). wat betreft het 80% vleesbot: "85-75% vleesbot waarvan min 50% spiervlees" daarmee werd bedoeld  50% van 85-75% vleesbot. Ik ga iig weet terug naar zijn oude menu. Gelukkig was t maar 1,5wk geleden dat ik meer vleesbot ben gaan voeren, denk niet dat ik heel veel schade aangericht heb. Daarbij zijn de kwartels, haasjes & konijnen die ik als vleesbot me gerekend heb erg goed bevleesd (menselijke consumptie), dus dat trekt t percentage spiervlees wel wat op :)  Wel fijn dat ervaren Barfers zo alert zijn, dank je Too!
Door Too
#1537517
Graag gedaan.. krijtjes poepen is zo sneu
Overigens denk ik dat de gemiddelde poezen-voerder niet zulke heel kale botten voert, veel gedoe ontstaat ook door verschillende definities van t een en ander
Kwartel, duif,konijn, patrijs en hele visjes zijn voor katten prachtig voer, kippen- en eendenrug zijn over t algemeen ook goed bevleesd... daar hoef je helemaal niet over na te denken
Net als Mevrouw Kruim zegt.. ten opzichte van de natuurlijke prooi zitten we met 50%vleesbot [dus 25% káál bot] al aan de hoge kant

Met mijn volgroeide dames ben ik inmiddels zover dat ik t niet meer tot op de procent bekijk... over een week genomen klopt t [en ik weet ongeveer hoe bevleesd een botmaaltje minimaal moet zijn om nette poep te houden]
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door