Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1509094
Graag wil ik jullie mening over het geven van de volgende groenten (mix ervan):

courgette, witlof, broccoli, bloemkool, avocado, selderij, andijvie, sperziebonen, wortel, tuinkers, rucola, peterselie, knoflook, spruitjes, komkommer, mais, rode bietjes, alfalfa, sla, spinagie, rode kool en boerenkool.

Ik pureer deze groenten tot een papje. Alleen de sperziebonen kook ik even, rest is niet gekookt.

Moet ik andere harde soorten ook koken of is dat niet nodig?
Geef ik niet te veel kool? (klopt dat te veel aan kool niet goed voor de schildklier is? waarom?)

Mocht je mijn lijst willen aanvullen, graag.

Bedankt, Iza
Door Mevroi Kruim
#1509101
:o aanvullen? Volgens mij heb je alle in Nederland verkrijgbare groentes al in je mix gestopt  ;D

Mais is meestal niet zo'n geweldig idee, evenals erretjes, teveel zetmeel. Van een beetje zullen ze niks krijgen maar ik zou het beperkt houden.

Ik neem aan dat je een flinke hoeveelheid maakt, dan kun je de hoeveelheid kool beperken tot niet overheersend. Op zich hoef je boontjes niet te koken volgens de nieuwste inzichten.
Ik zou rusig aan doen met de peterselie, kruiden kunnen vrij sterk werken. Het is wel erg gezond.
Door Boez
#1509193
Hihi, zoiets was ook mijn gedachte, het woord 'aanvullen' lezende... ;)


Ik zou ook niet teveel knoflook er in doen, maar ja als je inderdaad een hele grote berg groentemix maakt komt dat ook niet zo nauw...
Ik weet niet hoe grote hond je hebt, maar als de mix b.v. voor 2 maanden is dan kan je er 6-8 teentjes knoflook in doen.
Door 202Spots
#1509604
Iza schreef: Graag wil ik jullie mening over het geven van de volgende groenten (mix ervan):
courgette, witlof, broccoli, bloemkool, avocado, selderij, andijvie, sperziebonen, wortel, tuinkers, rucola, peterselie, knoflook, spruitjes, komkommer, mais, rode bietjes, alfalfa, sla, spinagie, rode kool en boerenkool.
Ik pureer deze groenten tot een papje. Alleen de sperziebonen kook ik even, rest is niet gekookt.
Moet ik andere harde soorten ook koken of is dat niet nodig?
Geen mais, weinig spinazie,rucola,tuinkers en peterselie gebruiken, meer knolgroente erbij,  b.v. koolraapje
Geen enkele groente hoeft eigenlijk gekookt te worden, het enige wat ik stoom is pompoen,
en mijn honden vinden rauwe sperzieboontjes ook niet lekker,dus daar gaat ook de kook over
Hier de list met groentes,uit de bieb:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html
Geef ik niet te veel kool? (klopt dat te veel aan kool niet goed voor de schildklier is? waarom?)
Ik zou verhouding nachtschade/koolsoorten aanpassen, of niet te veel verschillende soorten kool in dezelfde mix doen.
Klein beetje spruitjes,klein beetje rode kool en klein beetje boerenkool kan wel,
maar geen grote hoeveelheid van 3 of meer kool soorten.
Wanneer je alleen spruitjes gebruikt,dan kan de hoeveelheid dus groter zijn.
Bloemkool en broccoli zijn ook nachtschade family, dus ook de verhouding in de gaten houden

De rauwe koolsoorten kan verminderding in de werking van de schildklier veroorzaken,
maar kan wel gekookt worden gegeven,zie engelstalig article..
Dit geld dus voor honden die al schildklier problemen hebbenmaar voor gezonde honden kunnen
al de koolsoorten gewoon rauw gemalen gegeven worden.

Also note that when feeding dogs that have hypothyroid conditions, you must cook cruciferous vegetables, including cabbage, Brussels Sprouts, broccoli, kale and cauliflower. These vegetables have the ability to suppress thyroid activity, but when cooked this process is eliminated and then they are find to feed.http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg348623
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door