soepkip

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

soepkip

Berichtdoor Barfplaats

Xira
1-ster

soepkip

Berichtdoor Xira » Ma 01 Feb 2010, 09:50

zaterdag heb ikonze bullmastiff een hele soepkip (op de markt gehaald) gegeven.
Ik heb der uiteraard wel moeten helpen, had de kip in eerst instantie zo gegeven maar na 10 minuten likken en proberen te kauwen toch maar met de kip aan de haal, vrouwtje dus met een groot mes de poten losgesneden en zo gegeven
Ze heeft het niet gegeten maar gevreten, en die kraakgeluidjes brrrr.
Zondagochtend kom ik benden heeft mevrouw 3x overgegeven, gewoon hele botten.

Manlief is gelijk nog minder enthousiast over het barfen:(
wat ging er verkeerd, toch te zwaar geweest voor der?
Ze heeft die dag trouwens geen kvv gekregen. alleen die soepkip en wat koekjes
Lizzy
Moderator

Re: soepkip

Berichtdoor Lizzy » Ma 01 Feb 2010, 09:54

Soepkip is oudere kip (meestal uitgelegde legkip) en dus hard. Ik denk dat je beter kunt beginnen met beginners vleesbotten. Zoals kippennek, eendennek, etc. Dat is zacht en zo kan jouw hond goed leren om botten te verteren.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 01 Feb 2010, 09:55

een soepkip is een uitgerangeerde legkip. deze is best oud en heeft daardoor hardere botten dan gewone kipvleesbotjes. sien krijgt soepkip (of onderdelen) daarvan niet weg, terwijl ze normaal helemaal niet moeilijk doet over nekken, vleugels en stukken karkas.
als je hond nog geen geoefende barfers is, zowel qua techniek als vertering van hele botjes, kan het zijn dat het hierdoor niet helemaal goed is gegaan. het kan ook zijn dat het maagmilieu nog niet zuur genoeg is, wat door de koekjes is versterkt (dus basischer geworden). bot heeft een heel zuur milieu nodig om optimaal te kunnen verteren.
als hond verder niet ziek is en geen diarree, zou ik niet van een virusje uitgaan.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”