Hele prooidieren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Hele prooidieren

Berichtdoor Barfplaats

Souris
3-sterren

Hele prooidieren

Berichtdoor Souris » Zo 31 Jan 2010, 17:40

Wat is jullie mening over hele prooidieren?
Als ik per week 3 hele prooidieren zou kunnen geven is dat aan te raden? Deze hebben volgens mij de ideale percentages, maar is het ook aan te raden dit te doen?
Wat geven jullie als hele prooidieren en hoe vaak? En hoe verdelen jullie de groente percentages dan, geef je die nog bij de prooidieren of krijgen ze dan de andere dag gewoon meer groente?

Als jullie een heel konijn voeren, wat volgens mij vaak zie in menu's, is dit dan een konijn met vacht? Is dat echt nodig met vacht? Ik ben erg van het kop in het zand gebeuren, onherkenbare dieren prima maar als er nog een wit pluizig wollig staartje aan zit vind ik het toch een beetje tja....  :-[ (ik weet het dat hadden alle konijnen)
-Saskia-
5-sterren

Re: Hele prooidieren

Berichtdoor -Saskia- » Zo 31 Jan 2010, 17:45

Hmmm tja, mijn mening is eigenlijk: waarom eigenlijk geen hele prooidieren? Het is natuurlijk eigenlijk de beste verhouding die een menu maar kan hebben.
Maar ik ben zelf ook een beetje "tja..." daarin...
Heb geen enkele moeite mijn honden BARF te voeren, maar inderdaad een herkenbaar wit pluizig huppeltje, is..."tja...."  :-[

Gisteren 3 hele nijntjes met vacht meegenomen bij mijn bestelling, eigenlijk zouden ze vandaag op het menu staan. Maar het menu vandaag werd een "tja..." en dus liggen de nijntjes nog in de vriezer.

Tja....

Die groente kan je prima op een andere dag voeren, of dezelfde dag nog, met een eitje ofzo. Net wat je makkelijk vindt.
Souris
3-sterren

Berichtdoor Souris » Zo 31 Jan 2010, 17:48

Ja dat Tja.. gedeeltje heb ik ook wat last van. Die honden van ons helemaaaaal niet he, geen enkel moraal staat ze in de weg.
Succes met je konijnen!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 31 Jan 2010, 17:54

Ik voer uit principe geen hele prooidieren. Ik houd er namelijk niet van om mijn dieren te voeren met iets dat speciaal voor hen gefokt/gedood is. Ik voer ze zoveel mogelijk met 'afval' dat de mens niet eet en dus over blijft.

Maar hele prooidieren hoef je dus niet mee te rekenen. Je zou een menu kunnen maken voor de resterende dagen dat je geen hele prooidieren voert.
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Zo 31 Jan 2010, 20:15

Ik ga met Lizzy mee.
Daarbij komt dat ik ook het idee heb - en misschien slaat het nergens op - dat als mijn honden gewend zijn om harige beestjes compleet op te eten ze daar ook jacht op gaan maken.
Hier in het loslooppark lopen meerdere hondje van formaat mini die best als prooidier zouden kunnen fungeren - ik moet er niet aan denken dat de honden op ideeën komen...  :-[
ulla
5-sterren

Berichtdoor ulla » Zo 31 Jan 2010, 20:24

Hier eten ze heel konijn met vacht, en kwartel met veren.
En met kleine hondjes in het park levert het totaal geen probleem op.

Ze lusten geen hondenvlees. ;D
Souris
3-sterren

Berichtdoor Souris » Zo 31 Jan 2010, 22:00

Ahah ik ben dus niet de enige die toch ietwat morele dillema´s heeft....
bulldelicious
3-sterren

Berichtdoor bulldelicious » Zo 31 Jan 2010, 23:15

;D ;D hondenvlees lusten ze niet, gelukkig maar! Op die manier had ik het nog niet bekeken, mij weerhoud de herkenbaarheid ook wat om hele prooidieren te geven, maar ik heb mezelf voorgenomen het toch een keer te proberen bij mijn volgende bestelling.
MAAR als je hele prooidieren geeft, geef je dan een kip met pluimen want dat lijkt met zo ongemakkelijk voor de honden, die veren in hun mond...een konijnenvacht kan ik me nog inbeelden. En een hele konijn is bv soms te veel, gaan die hele prooidieren dan bv in de helft want dan lijkt me de verhouding niet meer te kloppen?
*Monique
5-sterren

Berichtdoor *Monique » Ma 01 Feb 2010, 07:06

bulldelicious schreef: ;D ;D hondenvlees lusten ze niet, gelukkig maar! Op die manier had ik het nog niet bekeken, mij weerhoud de herkenbaarheid ook wat om hele prooidieren te geven, maar ik heb mezelf voorgenomen het toch een keer te proberen bij mijn volgende bestelling.
MAAR als je hele prooidieren geeft, geef je dan een kip met pluimen want dat lijkt met zo ongemakkelijk voor de honden, die veren in hun mond...een konijnenvacht kan ik me nog inbeelden. En een hele konijn is bv soms te veel, gaan die hele prooidieren dan bv in de helft want dan lijkt me de verhouding niet meer te kloppen?

Die kippen moeten dan wel geplukt worden, wat mijn honden niet doen. Heb al eens hele duiven gevoerd (tenminste een poging gedaan tot......) maar werd hier niet zo op prijs gesteld. Kwartels in de veren eten ze wel
De enige die hier af en toe een heel konijn krijgt is Didge. Vaak boven zijn gemiddelde wat hij normaal krijgt. Ik ga niet hakken, maar hij krijgt hem helemaal en dan krijgt hij de dag erna minder
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 01 Feb 2010, 10:31

Souris schreef:Ahah ik ben dus niet de enige die toch ietwat morele dillema´s heeft....

Nee hoor, het is hardstikke gezellig in de morele dillema hoek :)

Hier ook geen hele prooidieren voor de jongelui. Denk overigesn dat ze er niet eens aan zouden beginnen :-\
Boez
4-sterren

Berichtdoor Boez » Ma 01 Feb 2010, 13:13

Ik heb niet zozeer problemen met de schattigheid, als wel met de 'verantwoordelijkheid'. Wat Lizzy schrijft. Het prettigst vind ik het ook om mijn woef 'afval' te voeren, maar tegelijk denk ik dat af en toe een konijntje met huid en haar ook goed voor zijn gestel moet zijn. Hij krijgt dan toch ook dingen binnen die ik hem normaal niet voer.
Dus lastig...
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Ma 01 Feb 2010, 17:07

Hier wel eens een prooidier tussendoor. Niet speciaal voor het eten gefokt, wel voor show en afgekeurd.
Anders gaan ze in de kliko. Dus dan maar in de honden.

Kip in de veren gaat er hier niet in en plukken doe ik liever niet meer :-X
marye
3-sterren

Berichtdoor marye » Ma 01 Feb 2010, 18:49

Ik geef wel af en toe hele kwartels.
Juist omdat ik vind dat het wel nuttig is en ik geef juist ook graag kwaliteitvlees en niet alleen 'afval'.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 01 Feb 2010, 19:02

marye schreef:Ik geef wel af en toe hele kwartels.
Juist omdat ik vind dat het wel nuttig is en ik geef juist ook graag kwaliteitvlees en niet alleen 'afval'.

Ik voer zeer hoge kwaliteit 'afval' hoor. Denk dat veel mensen jaloers zouden zijn op het kopvlees dat ik voer. Bijvoorbeeld. Pens wordt in Nederland niet gegeten. En wat het kleine groepje Moslims in Nederland eet: we hebben teveel pens daarvoor. Idem voor hart, nier en lever en zelfs tong. Onze biologische boer verkoopt zelfs de tong aan ons (en het hart, lever en nier) omdat hij het op de 'mensen markt' niet kwijt kan. Dat wordt dus als 'afval' gezien en is voor onze honden nogal nuttig. Ik voer geen troep. Ik voer alleen geen hele prooi dieren (omdat ik daar het nut dus niet van in zie EN ik dat moreel, persoonlijk, onverantwoord vind - wat niet wil zeggen dat een ander het niet mag voeren. Ik vind het alleen voor mijzelf niet te verantwoorden).
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 01 Feb 2010, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Souris
3-sterren

Berichtdoor Souris » Ma 01 Feb 2010, 19:57

Even los van de morele overweging en de verantwoordelijkeheid. Lizzy je zegt dat je het nut er niet van in ziet. Maar is het dan niet zo dat deze dieren de perfecte verhouding nabootsen, of iig erg dichtbij komt?
Ik ben benieuwd waarom je er dan het nut niet van in ziet?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”