1 kat met blaasgruis en 1 wil geen kvv

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

hannekevdwoud
1-ster

Berichtdoor hannekevdwoud » Zo 24 Jan 2010, 17:35

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten, broer en zus, allebei geholpen, die vrijwel niet buiten komen (alleen in de achtertuin).
Omdat ik groot voorstander ben van kvv/barf probeer ik steeds opnieuw om de katten ook aan de carnibest/
kvv te krijgen. Steeds mislukt dit en wel om de volgende redenen:

De kater heeft last van blaasgruis. Hij is dol op kvv (mits genoeg variatie), eendagskuikens, vis etc. Alleen gaat hij elke keer dat we hem proberen over te zetten meer sproeien en lijkt het alsof hij nodiger moet plassen waardoor meer dan de helft naast de bak terecht komt.
Weet iemand of dit van voorbijgane aard is? Of kan ik hem beter van de Carnibest afhalen en hem iets anders geven?

Ik ga zijn urine overigens sowieso laten testen. Het probleem is alleen dat de DA niet verder komt dan Hills c/d. KVV wordt absoluut niet gepromoot/geadviseerd. Met vragen kan ik dus niet bij hun terecht  :(

De poes eet niet graag KVV (ten minste, carnibest vindt ze niet geweldig, alleen als ik het een beetje opwarm in de magnetron, wat ik nu dus voor allebei doe).  Ze eet geen eendagskuikens, maar wel gekookte kipfilet en bijv. vis (uit blik). Maar dat is geen volwaardig dieet dus krijgt ze er Hills c/d brokjes bij (die eigenlijk voor haar broer waren).

Nu eet ze een week Carnibest diabetes (aangeraden wegens het blaasgruisprobleem van haar broer) welke ik 50 seconden opwarm in de magnetron. Dan eet ze er een paar happen van en laat de rest staan. Ze heeft nu ook ineens (en dat had ze de vorige keren dat ik ze op kvv probeerde te zetten ook) kale plekjes op haar poten. Weet iemand waar dat door komt? En gaat dat over? Moet ik stoppen met het geven van brokjes?

Weet iemand hoe ik haar aan de kvv (mag ook barf) kan krijgen?? Ik heb het afbouwen van het opwarmen geprobeerd, maar dan trekt ze haar neus ervoor op.

Genoeg vragen dus weer  :biggrin2:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Grtz
Hanneke
flin
5-sterren

Re: 1 kat met blaasgruis en 1 wil geen kvv

Berichtdoor flin » Zo 24 Jan 2010, 18:21

Hai,

je zegt 'blaasgruiskater', bedoel je dat hij nog steeds gruis heeft?
in dat geval ist aan de DA om te bestuderen of er een bacterie in z'n blaas huist, en een gerichte kuur geven
daarnaast is natvoer altijd beter dan droge crock, en vers nog beter; vers-vlees zorgt er al voor dat de urine-ph lager wordt, en zo bacterien al minder kans maken, daarnaast bevat 't veeeel vocht om alles lekker door te spoelen

dat piesen; heeftie eindelijk een lekkere straal, en pistie dan over de rand?

onze nep-katers sproeien wèl buiten (da's zo'n nevel katte-zeik, met bibber-staart) maar binnen gaan ze keurig 'zitten' op de bak

met poes zou je kunnen proberen wat natvoer (liefst zonder granen en suiker) te mengen met carnibest, of eventueel een ander merkje proberen...Bibi schijnt bij veel katten in de smaak te vallen

en ja, zeker stoppen met die brokjes!

die kale pootjes is me niet duidelijk, jeukt 't? likt ze veel? korstjes?
hannekevdwoud
1-ster

Berichtdoor hannekevdwoud » Zo 24 Jan 2010, 18:40

Nou, hij moest van de DA op de Hills c-d blijven staan. DA zei dat ´ie daar nooit meer vanaf zou komen. Was struviet, geen bacterien.

Ik had zelf het idee dat meneer het verse vlees zó lekker vindt dat ´ie daar stress van heeft (hij heeft het nog weleens moeilijk, hebben het sproeien (bibberende staart en alles erop en eraan) al behoorlijk gereduceerd, maar wanneer er iets verandert in zijn leventje dan slaat het weer even toe).
Kan het zijn dat 'ie nu zoveel vocht moet lozen dat 'ie daarom over de rand heen zeikt?  ;D Het is een flinke hoeveelheid wat eruit (en dus nu ernaast) komt...

Ik ga volgende week Naturis proberen met de poezels, ik begreep dat daar helemaal geen granen in zitten. En ik ga kippevleugels etc proberen. Bibi zal ik in gedachten houden en de brokken zal ik opbergen  :biggrin2:

De kale plekken van de poes zijn helemaal droog, geen schilfers, ze likt er niet aan, is gewoon roze. Niks raars aan te zien. Vorige keer had ze het ook. Dus ik dacht dat het misschien komt van het 'ontgiften'. Weet niet of dat kan  :-\
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Zo 24 Jan 2010, 18:53

gebruik nog even de 'zoek-functie' bovenin betreft 'struviet'
...heb je wat te lezen  ;)

mocht katzel idd zo'n zenuwpees zijn, zou 'k er even geen probleem van maken dattie nu mis-piest,
probeer misschien een hogere bak/bakrand en omgeving met makkelijk schoon te houden zeiltje oid?

'k durf nix te zeggen over de kale-poot-plekjes
hannekevdwoud
1-ster

Berichtdoor hannekevdwoud » Zo 24 Jan 2010, 19:34

Ga ik doen! Had wel al op blaasgruis gekeken en gelezen.

Ik hoop alleen dat 'ie op een gegeven moment toch weer netjes gaat zitten... zou wel lekker zijn..  :biggrin2:

Hij heeft namelijk al een apart bak omdat 'ie op de rand gaat staan en dus sowieso wat hoger staat.. Ach, het is een apart portret :-)

Dank je wel voor het meedenken!

grtz
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Zo 24 Jan 2010, 20:10

.. nóg hogere rand.... speciekuip  :D
hannekevdwoud
1-ster

Berichtdoor hannekevdwoud » Zo 24 Jan 2010, 20:30

ja, jammer dat die niet in de gang past, heb er nl nog eentje staan  ;D