Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door J-esjeee
#1493284
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje op de site van richardsversvoedig aan het kijken of ik weet wat orgaan vlees is wat bot en wat spiervlees is, want laatst dacht ik echt wat is wat nauw dus i kdacht ik zet hier neer wat ik denk wat wat is en dan kunnen jullie mij vertellen of ik het goed zie of niet.  :)
ik neem een voorbeel van een schaap/lam.
- Lamsribben en een lamsbout zijn volgens mij bot met vlees.
- Lamskop die weet ik niet te plaatsen.
- lamshart is spier vlees ?
- Lamslong is orgaans vlees ?
- Schapen pens is ook orgaans vlees ?

Als ik dat een beetje snap dan kan ik met de volgende stap verder haha want anders kan ik wel zeggen ik neem dit en ik neem dat van dat dier en vervolgens mis ik dan iets dus dat wil ik niet.

en de verhoudingen zijn toch:
60/70 % spiervlees
15/20 % orgaansvlees (wat laxerend werkt toch?)
15/20 % bot (wat je het best kan geven met orgaansvlees omdat dit erg harde drollen geeft dat het elkaar een beetje op heft)

Ik hoop zo wat meer op weg te komen.  :)

Groetjes Jessica.
Door sandrra
#1493289
Spiervlees is het vlees wat om een skelet heen zit. Dus vlees zonder bot.
hart, long, nier, maag, tong hersenen, milt, lever is orgaan.

Lamskop weet ik ff niet aangezien ik dat niet geef.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1493293
Lamshart is orgaan. Kop is bot met vlees en wat orgaan.

Long is een wat minderwaardig soort orgaanlvees, dus zou ik er niet teveel van gebruiken, Krijgen ze ook nog rare ontlasting van, dus gebruik prima, maar dan echt met mate.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1493300
J-esjeee schreef:

en de verhoudingen zijn toch:
60/70 % spiervlees
15/20 % orgaansvlees (wat laxerend werkt toch?)
15/20 % bot (wat je het best kan geven met orgaansvlees omdat dit erg harde drollen geeft dat het elkaar een beetje op heft)

Ik hoop zo wat meer op weg te komen.  :)

Groetjes Jessica.
Je gaat uit van een kaalbotpercentage?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1493312
Het skelet = bot
Al het vlees erom heen wat geen orgaan is, is spiervlees
en dat orgaan: hart, lever, long, nier enz.

Vroeg me ook af of je uitgaat van kaalbot?
Hier rekenen we meestal met vleesbotten (verhouding 50% spiervlees, 50% bot ongeveer)
Hiervan dan zo'n 40-50%.
sommige honden krijgen wat hardere ontlasting van enkel een maaltijd vleesbot, hier kun je dan wat spiervlees en/of orgaan bijvoegen.
Door J-esjeee
#1493344
Ik nam dat alleen als een voorbeeld.
Ik ben nog niet begonnen we zijn nu aan farmfood en kvv.
Maar ik probeer alles een beetje te snappen en dit was dus alleen als voorbeeld dat ik ging snappen wat wat nauw was.
Gebruikersavatar
Door pike
#1493428
J-esjeee schreef: Oke dus als je gewoon bot met vlees geeft geef je dus meteen 2 dingen in 1.
Spiervlees en bot ?
Klopt dat ?
Ja en nee:
Als je een hele kippenpoot geeft bijvoorbeeld, dan is dat vleesbot inderdaad twee in een, want er zit heel veel vlees aan dat bot. Geef je een karkas waar het vlees voor menselijke consumptie vanaf is gehaald, dan geef je ook vleesbot (want er zitten nog steeds wel resten vlees aan en tussen het bot), maar dan is dat bot vrij kaal en moet je nog spiervlees er bij geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door