KVV en BARF en even voorstellen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Souris
3-sterren

Berichtdoor Souris » Zo 03 Jan 2010, 12:07

Hallo allemaal.

Al een hele tijd hou ik deze website in de gaten maar kwam er steeds niet van mezelf aan te melden. Bij deze.
Woon in Den Bosch met mijn 2 honden een mechelse herder van 8 een een cairn terrier van 7.
Ik heb de terrier pas van iemand over genomen en hij stond altijd op product x brokken. Eigenlijk alles aan dat hondje was vies, oren,tanden huid pootjes. Vermoedde een voedsel-allergie en heb hem sinds kort op Haaksbarf Paard gezet (was eerst CB eend), dit nog even volhouden en dan hoop ik uit te bouwen naar meer producten. En zie daar na 7 jaar heeft hij bijna geen last meer van oorontsteking! Omdat ik zelf dus helemaal niet therapietrouw ben is het echt mijn eigenschuld dat het nog niet helemaal over is. Het "ach wat zielig als ie niks krijgt" gevoel speelt bij mij een grote rol. Maar goed voornemen 2010...
De mechelaar stond tot vorig jaar ook op product x brokken. Deze heb ik eerst over gezet op allerlei verschillende KVV's en Carnibest beviel het beste tot ik vorige maand Haaksbarf ging proberen (stinkt wel zeg)
Ik wil graag overstappen naar een compleet barf menu maar ik merk dat de twijfel of ik alles wel goed doe en of het wel goed gaat groot is. En ik graag "voor de zekerheid" compleet erbij voer. Zie daar weer een goed voornemen dat komt vanzelf wel.

Nu de vraag, ik voer beide honden maar 1 keer per dag. Dit omdat ze dat altijd hebben gehad het voor mij makkelijk is en omdat ik denk dat als ik kleinere porties voer aan de grote hond de maag steeds maar een beetje gevuld is en in mijn optiek het honger-gevoel blijft. De tijden zijn wel altijd s'avonds maar altijd anders. De grote hond krijgt qua barf-producten rond de kilo afhankelijk van wat hij heeft gedaan op de dag of gaat doen de volgende dag.
Hoe doen jullie dat als je bv 1kg van een product in de vriezer hebben liggen maar minder wil voeren, bewaar je dan de rest weer in de vriezer of in de koelkast en voer je dat de volgende dag?
Nu zei iemand laatst tegen mij: 1 keer per dag voeren is VEEEEEL te weinig voor een sporthond, maar als ik twee keer per dag voer blijft de hoeveelheid toch helzelfde maakt dat uberhaupt iets uit voor de opslag en de verbranding?

Ik heb begrepen dat als je KVV voert je juist producten moet voeren die daar niet of nauwelijks in zitten omdat je anders weinig toevoegt.
Nu krijgt de herder allerlei smaken en merken maar wat kan ik dan aanhouden om de andere 3 of 4 dagen mee te vullen welke percentages? Als ze in de week carnibest heeft gehad probeer ik iig vis, konijn, lam, geit of kalkoen oid te voeren en geen kip en rund. En begreep dat je weinig orgaan kan aanhouden, maar hoe zit dat als je Haaksbarf voert, want daar zit 15% orgaan in.
Ik zat zelf te denken als ik 4 dagen rauw voer om 2 dagen vleesbotten te voeren 1 dag vis/spiervlees en een dag orgaan en groente. Is het noodzakelijk dat je in dagelijkse porties ook nog variatie aanbrengt? Nou eigenlijk kom ik er gewoon niet uit. Bij de groente wil ik af en toe een rauw ei voeren.

Daarnaast, en dat is misschien heel erg stom, maar ik weet gewoon van sommige producten helemaal niet wat voor soort vlees het is. Zijn hier ook lijsten van?

Ik hoor graag van jullie!
May Linn
5-sterren

Re: KVV en BARF en even voorstellen

Berichtdoor May Linn » Zo 03 Jan 2010, 12:25

Hoi Souris, welkom hier!

1x per dag voeren is zeker niet te weinig voor een (sport)hond.
Hier krijgen ze ook 1x per dag.

Wat ik opmaak uit je verhaal is, dat je 3 dagen kvv wil voeren en 4 dagen BARF.
Als je zalmkop geeft als vis, zou dat ook onder bot rekenen, sardienes of andere hele vis als compleet.
Ik zou die 4 dagen gewoon barf-percentages aan houden, haaksbarf heeft volgens mij ong. dezelfde percentages.
Niet minder orgaan ofzo dus.
In dagelijkse portie's hoef je niet persé variatie's aan te brengen.
Je kan prima alleen vleesbot of alleen spiervlees voeren, wel zou ik kijken hoe de honden het doen op enkel vleesbot, dat de ontlasting te hard en wit wordt, dan zou er wel wat spiervlees of orgaan bijgeven die dag.
Als je dit goed bevalt, kun je als je wil in toekomst altijd nog geheel gaan barfen. Een hond loopt niet snel tekorten op, dus als je even goed rekent en je ong. aan dat menu houdt, gaat het helemaal goed komen!

over uit de vriezer halen en maar gedeelte gebruiken, hier gooi ik overgebleven soms terug en soms leg ik het in de koelkast voor de volgende dag, kan beide dus.
Lijsten van producten zijn er hier volgens mij niet, maar je zou eens kunnen googlen op barf-producten.
Of hier een foto plaatsen ervan, dan kunnen wij je helpen indentificeren.
marye
3-sterren

Berichtdoor marye » Zo 03 Jan 2010, 13:04

1x per dag vind ik ook niet te weinig voor een sporthond die barf eet.
Kvv zou ik zelf wel over 2 keer verdelen, dat verteerd veel sneller en ze hebben dus ook eerder weer honger.
Souris
3-sterren

Berichtdoor Souris » Zo 03 Jan 2010, 14:00

Hmm dat is dan wel het proberen waard, kvv over twee porties verdelen. Aangezien het echt hap slik weg hmmmm lekker wat was het...?
Het verteerd sneller, logisch ook maar hoe zit dat met de maag. Ik ben ooit bij mogens eliassen geweest en die vertelde dat het juist beter was de maag vol te maken ipv 2 keer half vol. Weet iemand daar wat van?

Haaksbarf is idd 15%orgaan 15%groente 55%spiervlees en rest bot. Zou dit dan betekenen dat in de Barf dagen ik ook iets meer bot moet voeren of ook gewoon deze percentages aanhouden maar dan met andere soorten.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Zo 03 Jan 2010, 15:15

Ja je kunt diezelfde percentages aanhouden als haaksbarf.
Echter haaksbarf rekent bot als kaal bot, 25% = 50% vleesbot (50vlees, 50bot)
Je kan evt wat minder groente voeren, 5-15% kan, dan 15-20% orgaan en rest aanvullen met spiervlees.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Zo 03 Jan 2010, 15:18

Vondt deze topic, waarin meer uitgelegd wordt over hoevaak je kan voeren en waarom:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,64420.0.html
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”