Wilde ganskarkas met ingewanden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Di 29 Dec 2009, 15:37

Onlangs heb ik een wilde ganskarkas gegeven aan Benjy waar de ingewanden nog in zaten. Ik heb het eigenlijk niet gewogen hoeveel er precies in zat maar hoeveel kan ik hiervan als orgaan berekenen?
Nadia
5-sterren

Re: Wilde ganskarkas met ingewanden

Berichtdoor Nadia » Di 29 Dec 2009, 18:20

Ik gok dat je het als prooidier kunt geven?? Niet??
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Di 29 Dec 2009, 19:19

[quote="Nadia"]
Ik gok dat je het als prooidier kunt geven?? Niet??
[/quote]

Niet helemaal, want spiervlees ontbreekt.
Maar alle orgaan zit er volgens mij nog in, zou 15% rekenen.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Di 29 Dec 2009, 19:41

Ja oke.. Maar als je een karkas hebt waar alles nog aan zit?? Dan kun je het wel als prooidier reken (compleet) toch?
ulla
5-sterren

Berichtdoor ulla » Di 29 Dec 2009, 20:04

Als je met karkas, een dood intact dier bedoelt, dan kan je het als compleet rekenen.

@ Benjy, ik geef ook wel complete dieren, maar als ik dat eens in de week of 2 weken doe, dan maak ik mij eerlijk gezegd niet druk om het beetje orgaan wat ze meer krijgen.
Dat zou ik wel doen als ze meerdere dagen in de week intacte dieren krijgen,als ze bijvoorbeeld 3 a 4 dagen in de week complete dieren krijgen, dan zou ik het losse orgaan halveren in die week.
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Di 29 Dec 2009, 20:12

als ik een hele gans geef zonder de filet (de rest van het vlees zit bij mij wel op de ganzen), dan trek ik het hele gewicht af van de totale portie van een week, en bereken ik hoeveel dat dan weer in % is (dus stel ik voer 6 kilo totaal in de week in de verhouding 50-25-25, de hele gans zonder filet is 1 kilo, dan hou ik over 5 kilo voer voor 6 dagen en geef ik dus 2,5 bot, 1250 orgaan en 1250 vlees in de rest van de week). Als jouw karkas helemaal kaal was (zoals een herby fazantkarkas of haaskarkas) dan reken ik hem gewoon als bot. Het meeste orgaan in zo'n ding is toch long, darm, maag en dat zijn organen die ik normaal niet geef en zie ik als leuk extraatje.
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Wo 30 Dec 2009, 09:37

[quote="ulla"]

Dat zou ik wel doen als ze meerdere dagen in de week intacte dieren krijgen,als ze bijvoorbeeld 3 a 4 dagen in de week complete dieren krijgen, dan zou ik het losse orgaan halveren in die week.
[/quote]

Ok, bedankt. Dit was dus wat ik even weten wil. Ik denk wanneer het te vaak gaat voorkomen dat het toch misschien wat problemen kan opleveren.
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Wo 30 Dec 2009, 09:40

[quote="kira"]
Als jouw karkas helemaal kaal was (zoals een herby fazantkarkas of haaskarkas) dan reken ik hem gewoon als bot. Het meeste orgaan in zo'n ding is toch long, darm, maag en dat zijn organen die ik normaal niet geef en zie ik als leuk extraatje.
[/quote]

Het karkas was inderdaad van Herby maar volgens mij zat het hart er ook nog in samen met maag, nieren en darmen.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Do 31 Dec 2009, 12:42

Als ik een karkas met compleet ingewanden geef doe ik er spiervlees bij en reken het dan als compleet prooidier.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”