Hoe brok/blik/kkv/barf het best te combineren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Di 22 Dec 2009, 11:55

Hallo Allemaal,

Wij hebben een kitten van 21 weken, gek op vlees, kip en vis. Dus ben ik eens gaan kijken wat ik daarmee kan. Als eerst vond ik Carnibest, een rol eend gekocht om te proberen. Daar was meneer niet zo dol op, gemengd met vispate gaat het er wel in. Nu zit in die pate 4% visproduct, dus daar wil ik eigenlijk vanaf. 
Kippenmaagjes,  lekker goedkoop bij de super (Belgie) en stukjes  rundvlees incl de taaie witte delen vliegen erin. Toen eens een kleine drumstick geprobeerd, als ik het vlees eraf snij wilt hij het wel eten maar een hele... Na het eerste hapje met veel gesmak (want rauwe kip is vies aan de pootjes, dus hij raakt het liever niet aan) draait hij er eens een paar keer om heen om vervolgens weer uren te gaan spelen (condentratiespanner van 0, als het om eten gaat). Op deze manier krijgt hij helemaal geen bot binnen. Ik heb wat kippenbotjes kapot geslagen en met vleesresten uitgekookt. De ingedikte boullion gaat dan koud over carnibest + vispate. Helpt  dit om voldoende bot binnen te krijgen of heeft het geen zin omdat het gekookt is?

Eigenlijk wil ik helemaal over op rauw voer, liefst totaal pakketjes van muizen, ratten, vissen, kuikens, kwartels ed. (ga er nog vanuit dat ik hem zo ver krijg) Va februari mag hij los naar buiten (nu af en toe aan een tuigje in de tuin) en dan is het wel gemakkelijk om een stuk vlees in de tuin te kunnen gooien. Binnen lijkt mij dit toch een zooitje worden. Daarbij stopt hij na het spelen al zijn speeltjes in mijn schoenen, om daar nou een dooie muis te vinden lijkt mij ook niet wat :-\

Op dit forum heb ik heel veel informatie gevonden, daarvoor allemaal bedankt! Toch heb ik nog een paar vraagjes:

Op het moment hebben we ook Royal Canin, deze brokken vindt hij heerlijk. Nu weet ik dat de natuurlijke pH vd maag (bij rauw voeding) rond 1-2 ligt en tgv brokvoeding rond de 6. Logisch dat vers na brokken niet verstandig is, maar brokken na vers kan dat wel?  En hoe zit het met blikvoer?

Om de brokken meteen af te schaffen en wachten tot hij het geduld heeft (denk dat het daar aan ligt) om bezig te zijn met zijn eten lijkt mij niet verstandig. Hij groeit 200gram/week (laatste 10 weken nu al 3kg) en heeft zijn eten wel echt nodig.

Hoelang kan vers vlees blijven liggen? Ik ontdooi het in de koelkast en zet het voor 'op dienen' even op de verwarming, koud wordt het natuurlijk niet gegeten...
's morgens moeten wij al vroeg weg, dan hebben we geen tijd om te wachten tot meneer uit geraced is  en eindelijk gaat eten. Carnibest mag maar 2u blijven staan, dus dat is ook geen oplossing voor de dagen dat wij beiden tot in de middag weg zijn.

Het is nog een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie mij en ik dan ooit weer nieuwe leden, kunnen helpen. 

Alvast bedankt!

Nog een laatste vraagje, hoelang duurt het gemiddeld voordat een kat de smaak van prooidieren te pakken heeft? Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten.
flin
5-sterren

Re: Hoe brok/blik/kkv/barf het best te combineren?

Berichtdoor flin » Di 22 Dec 2009, 22:00

Hai en welkom!

Pammie schreef:
De ingedikte boullion gaat dan koud over carnibest + vispate. Helpt dit om voldoende bot binnen te krijgen of heeft het geen zin omdat het gekookt is?

hmmm, was't maar waar...nee, de merg en zo kun je prima uitkoken, met calcium lukt dat zo niet

Op het moment hebben we ook Royal Canin, deze brokken vindt hij heerlijk. Nu weet ik dat de natuurlijke pH vd maag (bij rauw voeding) rond 1-2 ligt en tgv brokvoeding rond de 6. Logisch dat vers na brokken niet verstandig is, maar brokken na vers kan dat wel? En hoe zit het met blikvoer?

als katzel een niet te gevoelig verterings-systeem heeft gaat dit samen ook nog wel goed, mits je dan 't vers deel gemalen geeft (kvv oid) en er dus geen hele botjes lang int maagzuur hoeven te verteren

Om de brokken meteen af te schaffen en wachten tot hij het geduld heeft (denk dat het daar aan ligt) om bezig te zijn met zijn eten lijkt mij niet verstandig. Hij groeit 200gram/week (laatste 10 weken nu al 3kg) en heeft zijn eten wel echt nodig.

brokjes voegen allerlei onnodige onzin toe, liever een carnivoor voeren zoals mama natuur 't bedoeld heeft (ipv meneer Konijn)

Hoelang kan vers vlees blijven liggen? Ik ontdooi het in de koelkast en zet het voor 'op dienen' even op de verwarming, koud wordt het natuurlijk niet gegeten...
's morgens moeten wij al vroeg weg, dan hebben we geen tijd om te wachten tot meneer uit geraced is en eindelijk gaat eten. Carnibest mag maar 2u blijven staan, dus dat is ook geen oplossing voor de dagen dat wij beiden tot in de middag weg zijn.

als vers vlees lang 'op temperatuur' ligt zal 't uitdrogen, en sneller bacteriën kweken, en op den duur een aroma verspreiden
of dit nu direct slecht is...katten zullen 't niet waarderen itt 'n hond :biggrin2:
katzels leren trouwens snel wat betreft: nu niet eten? dan proberen we 't later weer!
en dat geldt ook betreft 'n vaste plek om te eten, en niet slepen met je eten....
(of ermee spelen en voor sinterklaas gaan spelen :biggrin2: )

nog een laatste vraagje, hoelang duurt het gemiddeld voordat een kat de smaak van prooidieren te pakken heeft? Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten.

jonge katzels vinden 't meestal minder onaangenaam om 'n hap met haar binnen te krijgen, dan oudere katzels die alleen maar brokjes kennen, alhoewel hier 1 oudere katzel die zei: eindelijk....ècht eten!

succes hoor!
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Di 22 Dec 2009, 22:23

Zolang hij weet dat die makkelijke brok klaar staat zal hij ws niet al teveel moeite doen voor z'n verse hap..

Mijn meidjes waren een maand of 5 toen ze hier kwamen en gewend aan 24/7 brokjes [in een asielkooitje] binnen 3 dagen waren ze gewend aan elk een eigen bakje [brok] in ca.5 minuten leeg eten. Ik wilde graag een beetje controle op de inname hebben ;)
Wat ze niet aten ging door naar de volgende ronde..

Nu ze vers eten gaat t net zo, 2xdaags is er een eetmoment.. wie niet wil heeft pech [dat gebeurt heeeeel zelden]

Om CB/KVV te laten wennen is mengen met wat je maar voorhanden hebt geen enkel probleem
en of hij hele beestjes gaat eten.... gewoon proberen [hier vinden ze eten met jas heul raar]
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Wo 23 Dec 2009, 14:53

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat hier al boven verwachting! Vandaag een 1-dagskuiken gegeven. Eerst snuffelen, tegen aan tikken en een paar likjes om er vervolgens naar te gaan zitten en naar mij op en neer te kijken. Na het kuien doormidden gehakt te hebben heeft hij de inhoud en 1 poot opgegeten. Carnibest moet hij nog steeds niet, maar liever zo dan andersom :)

Zijn dieet is nu alleen nog al eenzijdig, beetje rundvlees en verder alleen maar kip (maag, lever & filets) Vis uit blik vindt meneer maar niets, verse zalm, gamba's ed gaan we wel in, maar dat wordt toch echt te duur.

Ik woon in omgeving Bergen op Zoom. De Markt is door de weeks daar kan ik al niet heen en de dierenwinkel heeft alleen carnibest en 1-dagskuikens. Weet iemand een adres in de omgeving,Roosendaal-Antwerpen, waar ik diepvries muizen, visjes ed. kan krijgen? Ik heb al op fora voor slangen gekeken, maar daar kon ik ook niets op vinden.

Groetjes,
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”