Nieuwe huisgenoot veel vragen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

GoldenCavaliers

Berichtdoor GoldenCavaliers » Ma 14 Dec 2009, 09:29

Hallo Allemaal!

Ik ben de eigenaresse van 1 Golden Retriever,3 Cavaliers,2 konijnen en 1 Perzische Poes en sinds vorige week hebben we een Rode-je-weet-wel-kater(1,5 jr.oud) uit het asiel erbij.
Sommige van jullie kennen me misschien nog wel van de Cavaliers.Met hun en de andere dieren gaat het goed,maar ik zit een beetje met een hoop vragen over de Rode kater(Tobi).
Op 1December heb ik Tobi uit het asiel gehaald en het is een onwijs leuke kat,omdat de poes(6 jr.oud)altijd een enorme zeikerd is met eten(eet pertinent geen brok maar ook pertinent geen blik van bv Kitekat)en vaak darmklachten(lees diarree) heeft,wilde ik proberen of ik Tobi niet op kvv kon krijgen.Had van het asiel wat brokjes meegekregen maar heb bij thuiskomst coldturky kvv gegeven wat ik had liggen van de honden(Bibi Kip)en dat at hij direct op,dus missie geslaagd. ::) ;D Poes  heb ik al vele pogingen mee ondernomen maar dat is me tot op heden nog niet gelukt,dus ik was verbaasd dat het zo makkelijk ging bij Tobi.Maar nu de volgende vragen:

1)Hoeveel kan ik hem maximaal voeren zonder dat hij moddervet word??Hij eet nu 250 gram verdeeld over 2 voerbeurten,ik heb dit terug gebracht van 3 naar 2x want ik werd gek van hem,hij liep me iedere keer achterna naar de keuken.En zelfs van 250 gram denk ik dat ie nòg meer zou lusten.Hij weegt 5200 gram.Hij eet nu Carnibest voor katten.Maar heb geen idee van de hoeveelheden,wel de richtlijn gelezen op de website van CB,maar denk dat het te weinig is?

2)Is twee voerbeurten te weinig of kan het wel?

3)Ik heb hem nog helemaal niet zien drinken wel wat kattenmelk,is dit aan te moedigen door bv bouillon te geven of niks aan doen gewoon laten gaan?

4)Hij poept meestal 1x per dag echt super weinig maar slaat ook wel een dagje over,is dit normaal bij kvv-etende-katten?

5)Wat vinden katten nog meer lekker naast de kvv?Ik heb blokjes hart geprobeerd maar dat moest ie niet.Ik dacht zelf om rauwe zalm oid te proberen?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
koekje
Moderator

Re: Nieuwe huisgenoot veel vragen

Berichtdoor koekje » Ma 14 Dec 2009, 09:51

ik denk dat je zelf de meeste dingen ook al weet :)

- 2xper dag kan idd goed. hoeveel hij moet eten, hangt van zijn gewicht ongeveer af. ik vind 250 gram wel als erg veel klinken.
- versgevoederde katten drinken idd bijzonder weinig; zo af en toe eens een likje. dat hoef je verder niet te stimuleren met bouillon. als je wel bouillon wil geven, natuurlijk alleen home made bouillon zonder blokjes en zout.
kattenmelk hoeft echt niet en is niet bijster gezond. meestal zitten er nog koolhydraten in.
- af en toe een dag over slaan met kleien is niet erg. zo lang hetgene wat hij produceert er maar goed uit komt en goed van consistentie is (ik krijg er wel een beetje theo&thea-gevoelens van  :biggrin2: )
- om af en toe erbij te geven zou ik iets doen wat niet in de kvv zit, denk ook aan andere diersoort. hier vinden ze lamshart een stuk lekkerder dan runderhart. let er op dat er meestal al ruim voldoende orgaan in kvv zit. als je zalm geeft, dan natuurlijk geen gerookte (das niet rauw).
GoldenCavaliers

Berichtdoor GoldenCavaliers » Ma 14 Dec 2009, 11:51

Veel dingen weet ik iid ook wel van de honden en doe ik nu met de kat op de gok.Maar dit is de eerste kat van mijn leven die ik versvoer en ik moet er toch wel een beetje aan wennen.Mijn eerste vraag is ook de belangrijkste vraag,zit er een maximum aan het voeren van kvv/per dag?Ik had deze vraag ook op een ander forum gesteld en daar kwamen verschillende antwoorden op.Een iemand heeft een Sfinx van 2 kilo en die eet naar zeggen 375 gram CB per dag. :o Mijn kater weegt 5,2 kilo en krijgt 250 gram maar vraagt wel om meer.Mijn Cavaliers eten maar 150 gram dus ik vind het ook erg veel vandaar mijn vraag hier.Geef ik nu al te veel en moet ik hem gewoon minder geven en zijn gezeur negeren of even aankijken of hij van 250 gram te zwaar word en dan bijstellen?Als iemand me met deze vraag wil helpen zou ik erg blij zijn,want ik loop nu me af te vragen of dit wel gaat zoals het moet. :-[
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 14 Dec 2009, 12:29

er zit natuurlijk een grens aan de hoeveelheid eten, das bij mensen ook zo. gemiddeld wordt zo tussen de 3 en 4% aangeraden om te voeren. sfinxen hebben geen haar, dus hebben meer voer nodig als brandstof.
kvv is gemalen prak, dus vult niet zo goed. om de cravings tegen te gaan zou je kunnen overwegen te gaan barfen of gewoon wat barfonderdelen toe te voegen.
als tobi net op vers staat, kan hij ook last hebben van een atkins-effect. veel honger en meer eten en toch iets afvallen. dit stabiliseert zich vanzelf en kan je op lossen door wat meer te voeren voor zolang het effect duurt.

dikke sientje hier weegt ook een ruime 5 kilo. zij krijgt zo'n 150 gram per dag. als ik haar gemalen prak voer, is ze daar veel minder van verzadigd en vraagt dan snel om meer. 150 gram per dag is voor haar echt wel genoeg, ze is al rond.
GoldenCavaliers

Berichtdoor GoldenCavaliers » Ma 14 Dec 2009, 15:37

OK bedankt voor je uitgebreide antwoord,ik heb het begrepen. ;) Ik zal me de komende tijd eens wat meer verdiepen in barf ovor katten,zal geen fulltime worden maar  misschien een paar daagjes per week. :D
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Ma 11 Jan 2010, 22:08

Ik heb er hier 2 rondlopen van 6 en 7 kilo (geen vet) die samen 250 gram per dag eten, meer willen ze ook niet. Ik kan ze ook niet te veel gaan voeren want de heren komen dan ook gelijk aan en dit gewicht is al meer als genoeg. Sinds ze over zijn op kvv is hun gewicht gestabiliseerd, was 7 en 8 kilo, de enige tussendoortjes die ze krijgen zijn gedroogde visjes, kippennekken, eendenekken en eendagskuikens. Iedere dag krijgen ze een ander tussendoortje wat natuurlijk ook bijdraagt dat ze niet meer kvv willen hebben.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”