Beginner en in de war

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Barfplaats
Gesponsord bericht

Beginner en in de war

Berichtdoor Barfplaats

koffie
1-ster

Beginner en in de war

Berichtdoor koffie » Do 10 Dec 2009, 09:15

Al een aantal weken lees wat er op deze site staat. Wil zelf ook graag overstappen naar versvlees voeding. Mijn DH is een lastige eter en na het zoveelste merk brokken die hij niet lust ben ik aan het eind van mijn latijn! Het zou zooooooo'n opluchting zijn om hem eens met smaak zijn bak leeg te zien eten. Raak echter totaal de weg kwijt en zou wat hulp op prijs stellen bij het maken van een keuze. Ik woon in noord brabant (Uden/Veghel). Weet iemand waar ik iets kan kopen? Rauwe botten laat hij staan of verstopt hij. Gekookte botten knauwt hij soms aan. Zijn tanden zijn goed maar zijn vacht laat te wensen over. Als ik kan beginnen met iets kant-en-klaars zou dat helpen totdat ik wegwijs wordt in het samenstellen. Vind het zo zonde om die dure zakken voer steeds maar weer weg te moeten gooien.... Hij laat het rustig 2/3 dagen liggen en dan gooi ik het maar weg. Als hij met zo'n tegenzin moet eten dan is het misschien helemaal niet goed voor hem.... Hoop dat iemand kan helpen!
Anthraciet
5-sterren

Re: Beginner en in de war

Berichtdoor Anthraciet » Do 10 Dec 2009, 09:20

hoi, welkom hier! :D

Als je vrij simpel wil beginnen, kan je eerst kijken of hij de bakjes Rodi misschien wat vindt. Dat kan je in de supermarkt kopen en is per pond verpakt, dus je hoeft niet meteen tig kilo's aan te schaffen ;)
Mocht blijken dat hij dat heel lekker vindt, kan je altijd verder gaan en andere merken kvv (kompleet vers voer) kopen zodat je genoeg variatie krijgt.

En als het je écht bevalt, kan je ook overstappen op barf en dan zijn er genoeg adressen waar je dat online kan bestellen zodat je het thuis afgeleverd krijgt 8)

Ik hoop dat er net als voor mij - 2 jaar geleden, ook voor jou een wereld open gaat als je vers gaat voeren! ;)

En als je specifieke vragen hebt, kan je natuurlijk altijd hier terecht, iedereen wil graag helpen en bijstaan!
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Do 10 Dec 2009, 09:31

Welkom hier!

Zou ook de supermarkt of betere dierenwinkel induiken en daar kijken kant-en-klaar-versvoer.
Merken vindt je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,58724.0.html
Ben benieuwd wat je hond daarvan vindt!
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 10 Dec 2009, 09:34

Ja, Rodi of Smuldier zijn bij de meeste supermarkten in de vriezer te vinden, er zijn complete en niet-complete versies van, gewoon ff uitproberen, een keer niet compleet eten is helemaal geen drama.

De botten die jij geeft zijn waarschijnlijk zgn recreatie-botten, dus van die kneiterharde koeienknoken. Dat raden wij heel sterk af. Het zijn tanden- en kiezenmoordenaars, ze zijn niet geschikt om te eten want onverteerbaar en als de hond er stukken afkrijgt zonder z'n gebit te vernielen loop je risico op darmperforaties en andere narigheid. Niet geven dus! Ook niet de gerookte botten van de dierenwinkel, zelfde narigheid.

Barfen betekent (o.a.) dat je je hond botten geeft om op te eten en te verteren, als essentieel onderdeel van het dieet. Dus zachte goed te knagen botten die niet splinteren. Lees het bottendocument in de Bibliotheek ajb goed door!
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Do 10 Dec 2009, 15:56

Welkom op Barfplaats  :)
De meeste merken KVV zijn gelukkig goed verkrijgbaar, dus ongetwijfeld ook bij jou in de buurt.
Op de eigen sites van de verschillende merken (zie linkje van May Linn hierboven) staan de verkooppunten vermeld.

Ik heb zelf ook een hond die in zijn br*kkentijdperk een vreselijk slechte eter was,
echt moedeloos werd ik ervan. Gelukkig had (& heeft) hij veel vacht,
waardoor het voor de buitenwereld niet zo opviel hoe afschuwelijk mager hij was.

Het is nu nog geen alleseter (daarom schakel ik met hem niet helemaal over op BARF)
maar er zijn verschillende KVV's die hij echt goed eet (en al jaren blijft eten!),
en de losse BARF onderdeeltjes die ik erdoor meng gaan eet hij ook gewoon mee op.
Sinds een paar jaar is hij mooi op gewicht (ik moet zelfs opletten dat hij niet te zwaar wordt  :P) dus geloof me, er is hoop, ook voor jou en jouw hond!
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Do 10 Dec 2009, 18:30

Hoi, en welkom!

Ik speel even in op het aspect wat je noemde over gekookte botten.

Gekookte botten zijn gevaarlijk, die kunnen gaan splinteren en zijn veel te hard geworden. Zo ook gerookte of anderszins "gare" botten.

Geef botten altijd rauw.

Suzanne
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Do 10 Dec 2009, 19:43

inni
5-sterren

Berichtdoor inni » Vr 11 Dec 2009, 07:40

Welkom en veel succes.

Hier loopt ook zo'n moeilijke eter rond, maar sinds hij goed op dreef is met 't kvv loopt hij naast me mee als ik z'n bakje voer ga neerzetten, kopje naar beneden en even alleen maar smakgeluiden, dan komt hij likkebaardend naast m'n benen staan en met z'n natte snoet tegen m'n been duwend "NOG" vragen.
Zoek 's in de lijst van de verschillende kvv's welke jou 't meest aanspreekt en makkelijk verkrijgbaar voor je zijn en dan wat uitproberen (de verdelers van 't voer kunnen je vast ook nog wel verder helpen)
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Ma 14 Dec 2009, 11:55

[quote="koffie"]
Al een aantal weken lees wat er op deze site staat. Wil zelf ook graag overstappen naar versvlees voeding. Mijn DH is een lastige eter en na het zoveelste merk brokken die hij niet lust ben ik aan het eind van mijn latijn! Het zou zooooooo'n opluchting zijn om hem eens met smaak zijn bak leeg te zien eten. Raak echter totaal de weg kwijt en zou wat hulp op prijs stellen bij het maken van een keuze. Ik woon in noord brabant (Uden/Veghel). Weet iemand waar ik iets kan kopen? Rauwe botten laat hij staan of verstopt hij. Gekookte botten knauwt hij soms aan. Zijn tanden zijn goed maar zijn vacht laat te wensen over. Als ik kan beginnen met iets kant-en-klaars zou dat helpen totdat ik wegwijs wordt in het samenstellen. Vind het zo zonde om die dure zakken voer steeds maar weer weg te moeten gooien.... Hij laat het rustig 2/3 dagen liggen en dan gooi ik het maar weg. Als hij met zo'n tegenzin moet eten dan is het misschien helemaal niet goed voor hem.... Hoop dat iemand kan helpen!
[/quote]

Hé koffie  ;)
Welkom hier!!  :hi:
Hoest gegaan met de kippennekken?? Vond hij ze lekker??  :D
Het gaat goed komen, zeker weten...stapje voor stapje, beetje bij beetje over op.....VERS!!!

Yuk en ik komen snel weer jou kant op, dus dan kunnen we weer wat meenemen, als je wilt!  :)
koffie
1-ster

Berichtdoor koffie » Di 15 Dec 2009, 09:20

Ha! Yuki!!
Weet niet zeker of het echt zo is of dat ik het me (wil) verbeelden, maaaaar....... Ayau heeft nu 3 dagen vers vlees gegeten. Toen manlief gisteravond thuiskwam merkte hij het ook op: Ayau is speelser, vrolijker en kijkt blij! Hij taalt niet naar tussendoortjes. 3 maaltiljden achter elkaar zie ik hem nu zijn hoofd boven zijn bak hangen en eten. Hij kijkt pas weer op als de bak helemaal schoon is!!!!!!! YEAY!!! Hij gaat zelfs heel geinteresseerd naast me zitten als ik bezig ben met zijn voer! Dat doet hij nooit! Hij ging meestal ergens liggen wachten tot ik hem riep om te komen eten, snuffelde dan even en liep weer weg.
Oh wat zijn we opgelucht! en WAT een verandering al in hem!.......
Veel dank voor al jullie advies!
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Di 15 Dec 2009, 13:51

[quote="koffie"]
Ha! Yuki!!
Weet niet zeker of het echt zo is of dat ik het me (wil) verbeelden, maaaaar....... Ayau heeft nu 3 dagen vers vlees gegeten. Toen manlief gisteravond thuiskwam merkte hij het ook op: Ayau is speelser, vrolijker en kijkt blij! Hij taalt niet naar tussendoortjes. 3 maaltiljden achter elkaar zie ik hem nu zijn hoofd boven zijn bak hangen en eten. Hij kijkt pas weer op als de bak helemaal schoon is!!!!!!! YEAY!!! Hij gaat zelfs heel geinteresseerd naast me zitten als ik bezig ben met zijn voer! Dat doet hij nooit! Hij ging meestal ergens liggen wachten tot ik hem riep om te komen eten, snuffelde dan even en liep weer weg.
[/quote]
Top!!!

Je weet hoe Yuki eruit ziet en is...en dat is niet voor niks  :D
Yuki was op zijn 9e uitgeblust...een lege blik in zijn ogen...het eindje leek te naderen.
Toen de overstap gemaakt naar vers..en hij begon weer te stralen!!!
Het is echt wonderbaarlijk!!
Blij dat jij het ook ervaart!!
:groupwave2: :groupwave2:
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Di 15 Dec 2009, 14:48

Wat fijn om te lezen dat het de eerste dagen meteen zo goed gaat.
Een goed begin is het halve werk toch  :D

Komt goed!
inni
5-sterren

Berichtdoor inni » Di 15 Dec 2009, 15:09

:D terwijl ik een traan wegpink, wat fijn dat hij 't er (al is 't nog pril) goed op doet. Er zal nog wel 's een mindere dag komen maar als je dan weet,"'t is maar een dipje" is 't al minder vervelend.

Nog veel succes en plezier met je dier en z'n voeding. ;)
Yada
3-sterren

Berichtdoor Yada » Do 17 Dec 2009, 18:20

[quote="koffie"]
Ha! Yuki!!
[/quote]

top  ;)
koffie
1-ster

Berichtdoor koffie » Za 19 Dec 2009, 18:36

Dit moet ik gewoon even vertellen.
Wij zijn nu (ben de tel een beetje kwijt -maar daar heb ik wel vaker last van op  m'n 55ste!!) zo ongeveer een week bezig met het nieuwe regime en helemaal verbaast. Heb in Uden iemand gevonden die Carnibest verkoopt (en levert) en heb 3 rollen opgehaald om het uit te proberen. Ayau komt nu vertellen dat hij honger heeft!!! :biggrin2:... Zijn gedrag is zo veranderd. Hij is opgewekt, blij en speels. Als mijn man 's avonds thuiskomt doet hij niet meer overdreven (blaffen, piepen, het heen-en-weer krijgen). Hij komt rustig maar opgewekt naar me toe als hij de auto hoort. Ik zeg dan altijd 'is baasje thuis?' waarop hij dan naar de deur holt en mijn man verwelkomt. Hij doet uitgelaten maar niet meer overdreven. Misschien is dit ook deels doordat ik nu regelmatig spelletjes met hem speel. Sinterklaas had hem een ontzettend ingewikkeld Nina Ottoson soort spelletje gegeven en na een paar vergeefse pogingen om bij het lekkertje te komen gaat hij met een zucht liggen. Heb het nu in hele kleine stapjes met hem gedaan. Eerst leren met z'n bek een onderdeel optillen en wegleggen, dan het lekkertje! Toen moest hij leren een laadje open te schuiven en na vaak proberen (niet te lang en positief eindigen) kreeg hij door dat het met zijn poot veel beter ging. Hopla: weer een lekkertje. De laatste stap was dat hij een pinnetje eruit moet tillen (die blokkeert het laatje) en dan het laadje open schuiven. Dit probeerden wij gisteravond voor het eerst. Na 2 x had hij het door en deed het helemaal geweldig.  :bigarmhug:
Zijn zelfvertrouwen is enorm toegenomen. Zodanig zelfs dat hij zich keurig blijft gedragen. Als we een angstig hondje tegenkomen gaat hij even snuffelen en loopt dan snel door alsof hij zegt 'wees maar niet bang, ik laat je met rust'. We zijn nog geen knokkers tegengekomen maar als er om de hoek onverwachts een aangelijnde reu aankomt die naar hem uitvalt dan grauwt hij even terug en loopt dan weer terug naar mij, zonder angst en zonder agressie. Ben zo APE trots op hem. Hij zit kennelijk goed in zijn vel, eet goed, speelt nu graag en zelfs zijn stoelgang (sorry maar dat hoort er ook bij! - als je er niet tegen kunt moet je de volgende regel maar niet lezen) is nu bruin en stevig i.p.v. gelig en te zacht.
OK... VANAF HIER WEER VEILIG LEZEN.
Maar heb nu eigenlijk mijn ei wel gelegd. Zolang ik ervoor zorg dat ik zelf geen stomme dingen doe, zoals hem aanlijnen en dan loslaten als we bij een hond zijn omdat hij haar kent (wat BEN ik soms een doos) en andere idioterieen dan hebben wij een STER van een herder.
Graag wil ik jullie allemaal hartelijk danken voor de hulp en het advies. Vind het bijna jammer want het was altijd wel erg gezellig om steeds eventjes te kijken en dan een bericht te zien. Misschien is er een ander onderwerp waar ik af en toe gezellig kan babbelen...
Stevige poot van Ayau!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”