aanpak huidontsteking

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

aanpak huidontsteking

Berichtdoor Barfplaats

Veerle-scrappyToo
5-sterren

aanpak huidontsteking

Berichtdoor Veerle-scrappyToo » Di 01 Dec 2009, 09:33

Ons Nena sukkelt nu echt al een lange tijd met een huidontsteking ( begon begin oktober).  Kreeg twee keer AB in oktober maar haalde niets uit want kwam gewoon terug.  Door onze DA waren we op een allergie gewezen dus zijn we gaan zoeken in de voeding.  Een tweede mening gevraagd bij een DA en die was van mening dat ze geen allergie zou hebben want dat haar huid dan veel donkerder gekleurd zou zijn.  Wel heeft ze een huidontsteking en de zweertjes op haar buik waren daar een duidelijk bewijs van.  Ook daarvan zou dus de jeuk komen die Nena heeft.  Deze DA wou zeker geen ab of cortisone geven ( wat onze eerste da dus echt wou cortisone) maar we mochten het zo even aankijken omdat hij het niet zo heel erg vond.  Mocht het erger worden dan moesten we natuurlijk wel ingrijpen volgens hem.
Nu heb ik daar dus geen zin in en ben ik propoliszalf gaanhalen voor de zweertjes.  Helpt wel maar ons Nena is er niet gek op en loopt weg als ze nog maar doorheeft dat het in de buurt komt.  Ik ben er nu achter dat dit pikt op open wondes ( eigen ervaring) en aangezien ze hier en daar zo wel eens een zweertje zal openkrabben...
Ik ben ook al een tijd gestart met omega 3 en 6 bij te geven in haar voeding om haar huid wat te ondersteunen.
Nu is mijn vraag: wat kan ik nog meer doen.  Bij onderzoek van de zweertjes is twee keer bevestigt dat het géén demodex of andere mijt is maar er kwam wel coccen naar boven...  hoe pak ik die kleine mormels aan op een gezonde manier?
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: aanpak huidontsteking

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 01 Dec 2009, 11:46

Weerstand verbeteren. Er zijn wat homeopathische en andere alternatieve middelen voor, die zou ik zeker proberen. Je voert volgens mij al vers dus dat doe je al goed  ;) en dat heeft ff tijd nodig.
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Do 03 Dec 2009, 21:38

he bah.

Wat je kunt geven is puur jeuk, dat werkt o.a. tegen huidontsteking.
En ik zou de omega 6 achterwege laten, dat kan huidontsteking verergeren, alleen de omega 3 extra geven.
Verder idd weerstand verbeteren, bijv met cats claw of multivitaminen en mineralencomplex van groene os. Je zou evt ook colloidaal zilver kunnen proberen tegen de ontsteking.

Beterschap  :)
diergedrag
3-sterren

Berichtdoor diergedrag » Vr 04 Dec 2009, 14:53

Ik sluit me aan bij de anderen!

Het verwonderd me dat de 2e dierenarts verklaarde dat het geen allergie is omdat haar huid dan donkerder gekleurd zou zijn. Daar heb ik een heel andere ervaring mee! Een opvangherder kwam binnen met enorme huidklachten. Haar huid was heel dik (olifantshuid), met grote plekken met kleine korstjes en bijna geen haar. Ze was er ook echt ziek bij. Haar huid was niet donker maar het was wel echt het voer. Ze heeft in het begin wat medicijnen gehad en de rest heeft vers voer gedaan.

Je kan Rescue Cream van Bach op de openplekjes smeren. Het prikt of irriteert niet en ik heb er zelf heel erg goede ervaringen mee.

Verder hoeft het ook niet perse een voedingsallergie te zijn, het kan ook om een allergie voor andere stoffen gaan. Schoonmaak-, wasmiddel, huisstofmijt etc. etc.
Kleine mormels zien hun kans als de weerstand omlaag is en een kapotte huid is ideaal voor ze. Vaak gaat het echter om mormels die normaal al op de huid aanwezig zijn maar zich sterk vermeerderd hebben. Alleen de mormels bestrijden helpt dan niet genoeg. De weerstand van de hond is belangrijker.

Krijgt ze een eliminatiedieet? Daarmee kun je echt goed uitzoeken of het een voedselallergie is.

Sterkte!
Veerle-scrappyToo
5-sterren

Berichtdoor Veerle-scrappyToo » Vr 04 Dec 2009, 15:40

Het is zo dat ik natuurlijk het verhaal héél kort heb opgeschreven.  Wat er bevoorbeeld niet bij staat is dat de rest van huid en vacht er héél goed uit ziet.  Ze heeft geen grote open plekken, ze blinkt mooi ( al complimenten over gekregen), heeft een zachte vacht...
Het probleem bij haar zit echt op de "blote" buik tussen haar achterpoten.  Daar zitten dus die zweertjes die je kan vergelijken met de zweertjes die je bij de pubers soms ziet ( kan het niet echt met iets anders vergelijken).  En als ze die dan openkrabt is het een klein rond wondje  van ocharme een mm of soms niet ( hangt af van hoe groot het zweertje was natuurlijk)
Het is dus niet zo dat ze met grote hotspots zit of zo of echt plaatsen heeft waar het haar weg is...

We hebben met haar ondertussen al een en ander uitgeprobeert wat eten betreft.  Begonnen als pup haar van de brokken te halen die ze at bij de fokker en op duck gezet ( hier het makkelijkst te verkijgen in België), bij begin problemen op duck dynamiek, dan zes weken op Alaska eend en buik was op af en toe eens een zweertje of twee mooi onder controle. 
Na het nieuws van de tweede DA hebben we haar een wit rauwhide bot gegeven opdat ze toch iets zou hebben om te knagen ( we hadden echt alles afgenomen tot de tussendoortjes toe) en dat ging heel goed.
Vorige week 5 daagjes maar op kip gehad en het probleem was weer ontploft...
We hebben het idee dat er géén allergie zou zijn niet zomaar aanvaard maar het gaf ons toch weer een beetje moed...  Blijkbaar heeft ze toch een probleem met kip dus dat is nu toch minstens een jaar van haar menu geschrapt.
En we gaan nu verder stapsgewijs alles uitproberen.
Maar ik wil toch iets meer doen dan haar alleen maar testen op de voeding en haar extra helpen om die mormeltjes dus aan te pakken.
Ik zie ook dat ik vergat te schrijven dat ze nu ReVite krijgt.  Hierin zitten een hele reeks vitaminen,copper, ijzer, ....  Is van The animal health Co.

als jullie een kuur geven van "iets" hoe lang geven jullie dat dan eigenlijk?  Twee drie weken?
Reiki
1-ster

Berichtdoor Reiki » Di 08 Dec 2009, 21:07

Voor ontstekingen zou ik van binnen en van de buitenkant af werken. Van binnen met Colodaal zilver en MMS en van de buitenkant aloegel of spray of calendulazalf. Dit zijn de middeltjes die ik zelf vaak gebruik. De MMS maak ik zelf. Het coloidaal zilver heb ik als setje bij iemand gekocht.

Monique
Veerle-scrappyToo
5-sterren

Berichtdoor Veerle-scrappyToo » Wo 09 Dec 2009, 12:23

Morgen mag ik drainage compositum van groen os af halen en ze hebben daar ook colloïdaal zilver in voorraad dus dat neem ik ook mee.
Maar in welke hoeveelheden zou ik het geven?  Van het colloïdaal zilver heb ik gelezen dat je het van binnen uit kan laten werken maar er ook de buik mee kan aandeppen.  dus ik denk dat ik dat ook probeer.
Ik ben ondertussen ook gewone visoliecapsules gaan halen dus enkel nog omega 3.
En verder terug haar voer met eend ingekocht.  We hadden haar van de kip op rund gezet om te kijken of haar huid kalmeerde en dit dus mocht gezien worden als een voer waar ze ook op kon.  Ik zie niet meteen veel verbetering dus we nemen maar een grote stap terug en dus op eend  :-\

MMS...wat is dat precies?
Reiki
1-ster

Berichtdoor Reiki » Wo 09 Dec 2009, 12:33

MMS is natriumchloriet met citroenzuur vermengen. Hele kleine hoeveelheden. Met een druppel van ieder beginnen. Dat een paar minuutjes laten staan en dan verdunnen met water oid. Innemen of smeren. Ik gebruik het zelf en mijn kids en dieren ook. Het werkt heel reinigend. Meer mag ik niet vertellen; wil me graag aan de regeltjes van de site houden.

Stuur mij maar een PBtje als je meer wilt weten.

Coloidaal zilver op de huid smeren wist ik niet. Ik neem het altijd in.
Monique
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”