Hond met een lage HB en hematocriet na baarmoederontsteking en operatie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Stefi
1-ster

Hond met een lage HB en hematocriet na baarmoederontsteking en operatie

Berichtdoor Stefi » Za 21 Nov 2009, 10:45

Onze hond Stefi is 4 weken geleden gehoplen aan een baarmoederontsteking. De baarmoeder is verwijdert en haar bloedwaardes waren voor de operatie laag, zoals het Hemoglobine en het hematocriet.(HB, HT) Haar witte bloedlichaamtjes waren erg hoog, dus een erge onsteking. In de dierenkliniek waar zij is geopereerd is niet goed op de situatie ingespeeld, waarbij zij met een erg lage HB en HT de operatie is ingegaan (o.a. ook foute medicatie toegediend en onvoldoende antibiotica tegen de ontsteking). De volgende dag ging het niet goed met haar, wij hebben toen haar naar een andere dierenkliniek gebracht in het buitenland. Hier hebben zij haar gestabiliseerd en uiteindelijk 1 dag laten bloedtransfusie toegediend, 3 verschillende antibiotica etc. Na deze transfusie was een stijgende lijn te zien. Haar witte bloedlichaamtjes gingen naar beneden, dus de ontsteking ging weg. Haar HB en HT ging weer omhoog. Al met al zijn wij nu weer in een dierenkliniek om haar bloed te laten controleren. Hier zat ook een stijgende lijn in. Tien dagen geleden zijn geweest en haar HT was 33 (normaal is 37-54) Gisteren (avond ) zijn wij weer geweest in nu is de HT 29. Wij hebben weken lang Runder Tartar gegeven en sinds maandag bijna een week alleen weer haar eigen brokken (energiearm, Eukanuba) Kan de teruggang van het HT en HB hiermee te maken hebben? Wat kunnen wij doen om het HB en HT omhoog te krijgen? Zij heeft Ijzer nodig zo ver ben ik al, maar in welke voeding zit dit voor honden? Of zijn er supplementen voor honden met een lage HB HT? Zij is nu 9jaar, kan het ook met haar leeftijd te maken hebben, dat deze lager blijft? Zij is vrolijk, niet moe of uitgeput. Zij ziet er goed uit, niet bleek? Voor ons en voor de dierenarts klopt dit beeld niet, hoe zij eruit ziet en haar lage bloedwaardes? Graag ervaringen hieromtrent, dan kan ik de voeding aanpassen of andere reacties zijn erg welkom. Hartelijke groet ook van onze hond Stefi.
Angelique
5-sterren

Re: Hond met een lage HB en hematocriet na baarmoederontsteking en operatie

Berichtdoor Angelique » Za 21 Nov 2009, 12:00

Hallo Annika,

Welkom op BARFplaats. BARF staat in het engels voor Biologisch verantwoorde voeding.  Oftewel, verse rAuwe voeding, vlees, botten, orgaan, groente enz. Brokken horen niet in dat rijtje thuis, dat is in onze opinie bagger van de onderste, bovenste en middelste plank.

Je vraagt aan ons welke voeding de HB waarde van je hond verhoogd en in een ander topic adviseer je een ander al om runder tartaar te geven. Inderdaad verhoogd rood vlees de HB-waarde en dat sluit dan weer prima aan op die biologisch verantwoorde voeding waar we op dit forum over praten. Brokken zijn geen biologisch verantwoorde voeding en voor iedere hond, maar vooral voor diegene die al ziek zijn is een verse rauwe voeding de basis om op verder te breien. Want als de basis niet goed is dan is de rest een kwestie van oplappen en/of dweilien met de kraan open.

Ben je geïnteresseerd in BARF, dan raad ik je aan de beginnersdocumentatie te gaan lezen. Deze vind je bovenaan dit forum.
Stefi
1-ster

Berichtdoor Stefi » Za 21 Nov 2009, 12:27

Dank je wel klopt ik heb de ervaring met Runder Tartar dat dan de HB waarde omhoog gaat, maar ja de combinatie dat was echt mijn vraag. BRokken zijn dus geen aanrader in deze. Maar kan ik dan Runder Tartar met dat wat je benoemd voeren? Groet, Annika
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 21 Nov 2009, 15:00

Ik denk dat Angelique bedoeld dat je je hond sowieso beter op verse, rauwe voeding kunt zetten en de brokken weg kun kieperen. Je kunt dan kiezen tussen kant en klaar rauw voer (KVV) of zelf samengesteld (BARF). Maar alleen wat rauw tartaar bijvoeren, dat zet in mijn ogen geen zoden aan de dijk.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Za 21 Nov 2009, 16:53

Stefi schreef:Dank je wel klopt ik heb de ervaring met Runder Tartar dat dan de HB waarde omhoog gaat, maar ja de combinatie dat was echt mijn vraag. BRokken zijn dus geen aanrader in deze. Maar kan ik dan Runder Tartar met dat wat je benoemd voeren? Groet, Annika

Je hoeft niet persé tartaar te voeren, ieder ander rood vlees is ook prima. en dat rood vlees geef je dan in combi met eetbare botten, orgaan, groente en dan kom je vanzelf uit op een menu waarbij een gezonde hond nooit een te laag HB zal krijgen.

Misschien wordt je hond straks met een goede HB wel nog aktiver en vrolijker. Zelf heb ik ook een hele tijd met een HB van < 5 gelopen en  volgens de statistieken moest ik daarvan ook af en toe omvallen, maar jammer voor de statistieken dat ik dat nooit gedaan heb. Gezond eten en dan vermoed ik maar zo dat die bloedwaarde vanzelf weer goedkomt omdat de oorzaak is weggenomen.

Overigens kan ik goed begrijpen dat men een hond met zo'n ernstige pusbaarmoeder zoals je omschrijft niet eerst even doorstuurt voor een bloedtransfusie. Met een beetje pech scheurt het zaakje en is je hond al hemelen voordat je op het adres voor bloedtransfusie bent.
_Tiny_
1-ster

Berichtdoor _Tiny_ » Do 01 Apr 2010, 15:05

Beetje late reactie en ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar onze hond heeft aiha en haar ijzergehalte was ook veels te laag. We hebben zelf van alles geprobeert om het omhoog te krijgen met vooral rood vlees, lever, hart, biefstuk, roosvicee ferro maar niets hielp echt. Normaal heeft een hond ook geen extra ijzer nodig omdat ze ht haalt uit haar voeding. Sinds  2 weken heeft onze hond nu ferossi fumeraat 200 mg  via de dierenarts. Dit is lang niet bij elke da te verkrijgen . Haar HT is met een grote sprong omhoog gegaan.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”