Vet van pens

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vet van pens

Berichtdoor Barfplaats

Boeffie Blafmans
5-sterren

Vet van pens

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 11 Nov 2009, 14:14

Aan een pens zit van dat witte harde spul, ziet eruit als vet. Als we 1 kg koken, dan blijft er ongeveer 750 gram wit spul onderin de pan met water liggen en ongeveer 250 gram vet drijft op het water. (Klopt niet helemaal want het water en oplosbare stoffen zijn eruit, maar zo ongeveer). Weet iemand waar die 750 gram wit spul, waar het vet dus uit is, precies uit bestaat? Is dat bindweefsel?
Anne in Duitsland
5-sterren

Re: Vet van pens

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 11 Nov 2009, 14:17

Geen idee, maar waarom kook je de pens eigenlijk? En stinkt je huis daarna niet af-grij-se-lijk?!
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Wo 11 Nov 2009, 14:32

ook geen idee, en vraag me ook af waarom je de pens kookt?
Kiba

Berichtdoor Kiba » Wo 11 Nov 2009, 15:39

Stinkt dat niet heeeeel erg?
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 11 Nov 2009, 15:48

Dat zal dan inderdaad wel iets van bindweefsel zijn. Voedingswaarde zal niet te hoog zijn. (maar altijd lekker bij een eitje :biggrin2:)  Maar ik neem even aan dat dit puur om de caloriën gaat.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 11 Nov 2009, 15:50

Wij wilden graag even weten hoeveel er nu eigenlijk zit in die witte klompmassa, daarom hebben we 1 kg gekookt. Dan gaat het vet losweken van de rest, op het water drijven en zo kun je alles makkelijk los van elkaar wegen. En er blijft dus bar weinig vet over en erg veel ander spul, waarvan wij graag willen weten wat voor spul dat dan is. Afijn, een experimentje dus.
En nee hoor, het huis gaat niet stinken, want dit gebeurt in een aparte hondenkeuken. Sowieso zit er niet veel geur aan dat witte spul.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 11 Nov 2009, 15:51

Ah, dank je Angelique! Ja, dit gaat dus om de calorieën. Als het allemaal bindweefsel is, dan beter een eitje denk ik dan :biggrin2:
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 11 Nov 2009, 15:54

Esther Q schreef:Ah, dank je Angelique! Ja, dit gaat dus om de calorieën. Als het allemaal bindweefsel is, dan beter een eitje denk ik dan :biggrin2:

Eitje voor de pitamientjes :biggrin2:
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 11 Nov 2009, 15:58

Het is overigens vreemde materie. Gekookt is het een geleiachtige substantie en koud een harde bakboterachtige substantie. Wat we ons afvragen is of als je zo'n klomp kookt al het vet er wel van loskomt? Misschien moeten we het nog eens uitproberen, met kleinere stukjes, of zou langer koken uitmaken voor het vet om los te komen?
We zitten nu met pens, wat voornamelijk hieruit bestaat. Niet echt pens dus :-\
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 11 Nov 2009, 16:06

Esther Q schreef:Het is overigens vreemde materie. Gekookt is het een geleiachtige substantie en koud een harde bakboterachtige substantie. Wat we ons afvragen is of als je zo'n klomp kookt al het vet er wel van loskomt? Misschien moeten we het nog eens uitproberen, met kleinere stukjes, of zou langer koken uitmaken voor het vet om los te komen?
We zitten nu met pens, wat voornamelijk hieruit bestaat. Niet echt pens dus :-\

Ik kook het natuurlijk nooit, maar zo het oog zijn die klompen wit voor mij ook klinkklaar vet. Misschien heeft het een hoger smeltpunt dan 100 graden.

Grote stierenpens geweest waarschijnlijk. Heb hier ook wel eens een pens van bijna 15 kilo meegekregen waar dan zeker 6 kilo vet van in de kliko kon, want die extra calorietjes hebben ze hier natuurlijk niet nodig.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 11 Nov 2009, 16:29

Een hoger smeltpunt, dat zou ook nog kunnen! Het is hier nu ongeveer 50/50 (in het beste geval) en we vermoeden dus dat er pens is afgesneden (de pens is iig doorgesneden).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”