dier ontwormen in een gezin met kinderen???

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Iza
2-sterren

Berichtdoor Iza » Di 03 Nov 2009, 22:46

Heb zitten lezen over regelmatig ontwormen van honden. Conclusie is dus niet doen, pas als je merkt dat ze besmet zijn. Nu vraag ik me af. Hoe ga je hier mee om als je kinderen hebt? Advies van de DA is dan 4x per jaar ontwormen. Kan je je hond op natuurlijke wijze preventief  "goed" ontwormen?

Bedankt.
Gr. Iza
SandRRa
5-sterren

Re: dier ontwormen in een gezin met kinderen???

Berichtdoor SandRRa » Wo 04 Nov 2009, 10:56

Nee je kan niet preventief ontwormen. Iets wat er niet zit kan je er ook niet uithalen.

Ik heb zelf 3 kinderen en ontworm de dieren niet.
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Wo 04 Nov 2009, 11:19

Iza schreef:Heb zitten lezen over regelmatig ontwormen van honden. Conclusie is dus niet doen, pas als je merkt dat ze besmet zijn. Nu vraag ik me af. Hoe ga je hier mee om als je kinderen hebt? Advies van de DA is dan 4x per jaar ontwormen. Kan je je hond op natuurlijke wijze preventief  "goed" ontwormen?

Bedankt.
Gr. Iza

Als je niet 4x per jaar wil ontwormen maar wel wat meer controle over het wormgebeuren wil hebben kun je ook regelmatig een mestonderzoek laten doen.
Dit kan bij de DA of je kunt het zelf opsturen: http://www.wormbestrijding.nl/hond_index.html

Ik zou niet weten hoe je op natuurlijke wijze preventief kunt ontwormen. Behalve dan door ervoor te zorgen dat de hond goed gezond is en een goede weerstand heeft.
Mocht je hond aangetoond een wormbesmetting hebben dan is een chemisch middeltje toch het enige wat goed werkt.
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Wo 04 Nov 2009, 11:28

Ik ben ook van plan om eens in de zoveel tijd een mestonderzoek te laten doen ipv te ontwormen bij Alba.
Toch moet ik er wel bij zeggen dat ik voor mezelf ook eens per jaar een ontworm kuurtje haal bij de apotheek, zonder te weten of ik besmet ben. Ik kom regelmatig in contact met pupjes, die bijna allemaal wel wormen hebben. Die likken je, en je wast echt niet na elke aai je handen dus 't zou mij niets verbazen als je zelf ook wel eens wat binnenkrijgt. Dus in een gezin met kleine kinderen zou ik hier ook even over nadenken.
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Wo 04 Nov 2009, 13:11

Je zou parasiet compositum van groene os kunnen gebruiken.
Of inderdaad regelmatig een mestonderzoek.
Maar ik zou in ieder geval niet klakkeloos 4x per jaar zo''n kuur erin gooien.
mysmoothcollies
4-sterren

Berichtdoor mysmoothcollies » Ma 22 Feb 2010, 12:11

Halloi allemaal, kwam dit topic tegen, tis weliswaar wat ouder, maar toch nog even een vraagje: ik kom net bij de dierenarts vandaan en natuurlijk wilde ze ook weer een wormkuur meegeven net als anders, alleen zei ik nu dus nee bedankt ;) want dat heeft geen zin preventief en toen zei de dierenarts dus ik zou het wel doen juist omdat je KVV geeft???? En je niet elke wormbesmetting kunt zien in de ontlasting. Hoe ga je daar mee om? Hoevaak eventueel ontlastingonderzoek doen? En wat bij buitenlandse vakanties? Kan groene Os parasiet dan wel preventief, ik bedoel heeft dat wel nut dan? En kan je eigen dierenarts ook ontlasting onderzoek doen? En wat zijn de kosten van zo'n onderzoek ongeveer?
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Ma 22 Feb 2010, 12:50

mysmoothcollies schreef:Halloi allemaal, kwam dit topic tegen, tis weliswaar wat ouder, maar toch nog even een vraagje: ik kom net bij de dierenarts vandaan en natuurlijk wilde ze ook weer een wormkuur meegeven net als anders, alleen zei ik nu dus nee bedankt ;) want dat heeft geen zin preventief en toen zei de dierenarts dus ik zou het wel doen juist omdat je KVV geeft???? En je niet elke wormbesmetting kunt zien in de ontlasting. Hoe ga je daar mee om? Hoevaak eventueel ontlastingonderzoek doen? En wat bij buitenlandse vakanties? Kan groene Os parasiet dan wel preventief, ik bedoel heeft dat wel nut dan? En kan je eigen dierenarts ook ontlasting onderzoek doen? En wat zijn de kosten van zo'n onderzoek ongeveer?

Sommige mensen denken nog steeds dat honden wormen krijgen van rauw vlees  ::). Dat is dus niet waar.
Als ik van een buitenlandse vakantie terugkom dan ontworm ik in verband met vosselintworm of bijv. hartworm wel. Je eigen da kan idd ontlastingonderzoek doen, je verzameld dan van 3 dagen en dat lever je in bij je da. Wat dat kost is bij elke da verschillend.
Hoe vaak je dat doet zou ik niet durven zeggen.
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Ma 22 Feb 2010, 12:55

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.verm-x.nl/cms/
mysmoothcollies
4-sterren

Berichtdoor mysmoothcollies » Ma 22 Feb 2010, 16:01

yuki11 schreef:Misschien heb je hier iets aan:

http://www.verm-x.nl/cms/

Dank je wel! :) Hoe is het nu met Yuki?
diergedrag
3-sterren

Berichtdoor diergedrag » Ma 22 Feb 2010, 16:17

Alba schreef:Toch moet ik er wel bij zeggen dat ik voor mezelf ook eens per jaar een ontworm kuurtje haal bij de apotheek, zonder te weten of ik besmet ben. Ik kom regelmatig in contact met pupjes, die bijna allemaal wel wormen hebben. Die likken je, en je wast echt niet na elke aai je handen dus 't zou mij niets verbazen als je zelf ook wel eens wat binnenkrijgt.

Gewoon een ontwormingskuur vragen? Goed idee! (voor mij in elk geval)
Ik ontworm wel 4x per jaar maar dat is omdat er zo vaak opvanghonden komen (de laatste waren jonge pups), dat ik toch maar kies voor de chemische aanpak. Ook om honden met een slechtere gezondheid te beschermen. En na een ervaring met een doodzieke opvanghond met zwaar aangetaste darmen (hij was zo ziek dat ie niet eens ontwormd kon worden), ben ik toch voorzichtiger.
Kinderen kunnen trouwens ook bij het buitenspelen zoals in een zandbak wormen oplopen.
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Ma 22 Feb 2010, 16:58

mysmoothcollies schreef:Dank je wel! :) Hoe is het nu met Yuki?

Momenteel goed, dank je wel!!  :)
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Ma 22 Feb 2010, 17:04

diergedrag schreef:Gewoon een ontwormingskuur vragen? Goed idee! (voor mij in elk geval)
Ik ontworm wel 4x per jaar maar dat is omdat er zo vaak opvanghonden komen (de laatste waren jonge pups), dat ik toch maar kies voor de chemische aanpak. Ook om honden met een slechtere gezondheid te beschermen. En na een ervaring met een doodzieke opvanghond met zwaar aangetaste darmen (hij was zo ziek dat ie niet eens ontwormd kon worden), ben ik toch voorzichtiger.
Kinderen kunnen trouwens ook bij het buitenspelen zoals in een zandbak wormen oplopen.

Ze kijken je wel raar aan maar inderdaad, gewoon naar vragen bij de apotheek. Je kan het ook bij bv Kruidvat of Trekpleister halen maar bij de apotheek is het meestal een breder spectrum. Een wormbesmetting schijnt relatief veel voor te komen bij kinderen, dus mij lijkt het best verstandig af en toe eens een kuurtje te doen. Voor mezelf hou ik in de gaten hoeveel 'risico' ik heb gelopen, als ik veel bij pupjes ben geweest vind ik het meestal weer tijd worden. De allereerste keer dat ik een kuur deed heb ik niets raars gezien maar waren mijn darmen erna wel een heel stuk blijer dus ik weet bijna zeker dat ik toen wel wat had vandaar dat ik het ook blijf doen.
diergedrag
3-sterren

Berichtdoor diergedrag » Ma 22 Feb 2010, 18:08

Dank voor de tip! Met alle dieren hier, lijkt het me niet overbodig :)
yvette_van_alert
5-sterren

Berichtdoor yvette_van_alert » Wo 24 Feb 2010, 10:44

Ook ik ontworm mezelf sinds vorig jaar 2 x per jaar ivm een verhoogd risico. Ik heb dec/jan  in het ziekenhuis metrazol gekregen ivm de hoge koortsen, dus mocht ik giardia hebben gehad dan is dat ook weer bestreden. dacht ik toen :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”