Pens ontdooien

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Pens ontdooien

Berichtdoor Barfplaats

**Jolanda**
5-sterren

Pens ontdooien

Berichtdoor **Jolanda** » Vr 30 Okt 2009, 00:54

Woensdagavond een hele pens uit de vriezer gehaald, vanmiddag was hij nog flink bevroren, ik heb er toen een aantal stukken van af weten te snijden. Deze stukken heb ik in een voerbak gedaan (samen ongeveer 1,3kilo) Vanavond heb ik ze verdeeld over 3 voerbakken. En nu (z0.50u) zijn de afgesneden stukken nog altijd deels bevroren.
Is het normaal/bekend dat pens zo langzaam ontdooit?? De pens ligt overigens in de stal waar het dus buitentemperatuur is.

Ik ga morgen de pens maar gelijk portioneren want steeds een pens in de stal hebben liggen voor 2 dagen vind ik ook al zowat, vooral omdat Duster dan erg vervelend word tegenover Tanja...
*Nikki*
5-sterren

Re: Pens ontdooien

Berichtdoor *Nikki* » Vr 30 Okt 2009, 01:04

Jol schreef:Woensdagavond een hele pens uit de vriezer gehaald, vanmiddag was hij nog flink bevroren, ik heb er toen een aantal stukken van af weten te snijden. Deze stukken heb ik in een voerbak gedaan (samen ongeveer 1,3kilo) Vanavond heb ik ze verdeeld over 3 voerbakken. En nu (z0.50u) zijn de afgesneden stukken nog altijd deels bevroren.
Is het normaal/bekend dat pens zo langzaam ontdooit?? De pens ligt overigens in de stal waar het dus buitentemperatuur is.

Ik ga morgen de pens maar gelijk portioneren want steeds een pens in de stal hebben liggen voor 2 dagen vind ik ook al zowat, vooral omdat Duster dan erg vervelend word tegenover Tanja...

Ik had deze lente ook een hele pens meerdere dagen liggen om te ontdooien. Doordat de pens in een grote bak lag duurde het ook zo lang. Is toch een grote hoeveelheid dat op elkaar ligt.
De pens in je voerbakken dat duurt wel erg lang om te ontdooien vind ik. Is het zo koud in je stal dan?
**Jolanda**
5-sterren

Berichtdoor **Jolanda** » Vr 30 Okt 2009, 01:52

Ik heb de pens wel in een vuilniszak in een boodschappenkrat liggen, dus daar zal het dan indd misschien mee te maken hebben.
Tja wat zal de temp in de stal zijn, 10graden denk ik???
Aangezien ik nog een redelijke anti-barf vriend heb, die het barfen (nog) niet helemaal kan waarderen zal hij het niet leuk vinden als ik de pens binnen laat ontdooien. (gelukkig draait hij langzaam bij wat het barfen aangaat :) )

Morgenvroeg maar de pens geven, vind het nu wat te laat. En later op de dag hoop ik toch de rest van de pens voor het grootste gedeelte te kunnen portioneren. Bij de volgende pens doe ik dat dus voordat ie de vriezer in gaat.  ::) ;)
*Nikki*
5-sterren

Berichtdoor *Nikki* » Vr 30 Okt 2009, 02:07

Jol schreef:Ik heb de pens wel in een vuilniszak in een boodschappenkrat liggen, dus daar zal het dan indd misschien mee te maken hebben.
Aangezien ik nog een redelijke anti-barf vriend heb, die het barfen (nog) niet helemaal kan waarderen zal hij het niet leuk vinden als ik de pens binnen laat ontdooien. (gelukkig draait hij langzaam bij wat het barfen aangaat :) )

Morgenvroeg maar de pens geven, vind het nu wat te laat. En later op de dag hoop ik toch de rest van de pens voor het grootste gedeelte te kunnen portioneren. Bij de volgende pens doe ik dat dus voordat ie de vriezer in gaat.  ::) ;)

Dit doe ik ook altijd. Vlees komt binnen en ik ga even een middagje porties maken van alles  :D
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Vr 30 Okt 2009, 09:58

Jol schreef:Ik heb de pens wel in een vuilniszak in een boodschappenkrat liggen, dus daar zal het dan indd misschien mee te maken hebben.

Morgenvroeg maar de pens geven, vind het nu wat te laat. En later op de dag hoop ik toch de rest van de pens voor het grootste gedeelte te kunnen portioneren. Bij de volgende pens doe ik dat dus voordat ie de vriezer in gaat.  ::) ;)

Dat is dan wel de oplossing in deze. Hier ligt een hele pens ook rustig een paar dagen buiten voordat die helemaal ontdooid is en dan worden er tussendoor dus ook al stukken vanaf gesneden. Het is natuurlijk ook een megabonk en als je vriezer op -18 ofzo staat dan is die ook wel echt goed bevroren. Daarbij krijg ik het idee dat pens veel meer vocht bevat dan gewoon vlees omdat er altijd veel ijsafzetting op zit. Tussentijds proberen de pens uit elkaar te trekken wil het proces ook nog wel versnellen.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Vr 30 Okt 2009, 10:20

Het is niet alleen pens die zo langzaam ontdooit. Meerdere vleessoorten en vis doen er ook zo lang over. Zeker als het in een grote bak zit.
Toen ik nog een viszaak had, duurde het ontdooien van 10 kg visfilet voor lekkerbekjes ook 2 tot 3 dagen. En in een plastic zak hou je de kou langer bij de pens, dus duurt het dan nog langer.
Het snelst ontdooi je pens en andere vleessoorten in koud water, dan blijft de kwaliteit goed, krijg je er geen vliegeneitjes etc. in en de geur is dan ook veel minder. In een emmer koud water kan een pens wel een week goed blijven als de temperaturen niet al te gek hoog zijn. Het water waar de pens in zit kun je later gebruiken als drinkwater voor de honden.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”