granen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

granen

Berichtdoor Barfplaats

Hanny
5-sterren

granen

Berichtdoor Hanny » Di 20 Okt 2009, 12:48

Voor zover ik weet, zijn granen niet echt gewenst in de voeding. desnoods een klein beetje, maar honden kunnen er niet veel mee. Dat is wat ik begrijp. Vroeger, lang geleden aten mijn honden o.a. pens met brood en deden het daar uitstekend op.
Maar nu dus al jaren vrijwel geen granen, maar als een teef melk produceert, dan wel weer granen, want, heb ik gelezen, dat is een snelle leverancier voor melkproductie. Kan een teef dan wel gebruik maken van die granen?
Eerlijk gezegd geef ik geen extra als er pupjes zijn, ik ga gewoon voor meer van het gewone voer, maar de vraag houd me bezig, waarom in die periode wel? Eigenlijk, waarom kan een teef in die periode wel wat met graan en anders niet?

Hanny
Angelique
5-sterren

Re: granen

Berichtdoor Angelique » Di 20 Okt 2009, 13:02

??? ???  Uh nou, hier ook geen (extra) granen tijdens de zoogperiode. Wel krijgen ze in de laatste periode van de dracht wat koolhydraten (duh  5% ofzo) erbij, maar niet persé in de vorm van granen.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 20 Okt 2009, 18:52

Ik geef ook nooit granen, voor koolhydraten geef ik wat zoete aardappel. Maar de een zegt koken en de ander zegt dat dat niet nodig is. Ik schil en pit ze wel.
cathrien
4-sterren

Berichtdoor cathrien » Di 20 Okt 2009, 20:37

Ik geef zilvervliesrijst, zuivel biogarde , ei.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 20 Okt 2009, 20:41

cathrien schreef:Ik geef zilvervliesrijst , zuivel biogarde , ei.

Echt vreselijk slecht/ongezond.
Waarom geef je dit ?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 21 Okt 2009, 09:49

tieneke schreef:Echt vreselijk slecht/ongezond.
Waarom geef je dit ?

Nou, vreselijk ongezond is echt overdreven hoor Tieneke. Teven hebben tijdens de zwangerschap nou eenmaal een verhoogde behoefte aan koolhydraat. En sommige teven ook na de bevalling, tijdens het zogen (aldus Tannetje). En zilvervliesrijst is dan echt geen drama hoor. Voor honden die niet zwanger zijn: die zou ik ook geen rijst geven (hoewel er hier ook wel eens een schepje door het voer gaat wanneer ik het over heb. En ook af en toe, met mate dus, als tafelrestje valt geen hond daar dood van neer).

Tijdens de zwangerschap kun je inderdaad ook heel goed extra bataat of pompoen geven. Ik ken ook fokkers die rauwe geitenmelk geven waarin ze een handje havermoutvlokken weken.
Hanny
5-sterren

Berichtdoor Hanny » Wo 21 Okt 2009, 18:49

Ze eten hier altijd wel met regelmaat pompoen uit eigen tuin, zwanger of niet.
Ik heb nooit de indruk, dat ze nog meer nodig hebben. De melk stroomt er uit en bij de vorige nesten bliezen de puppen bijna op. Haar pupjes hadden ook toch wat dunnere poep dan pupjes van andere teefjes.
Op zich zou ik dat wel willen kunnen regelen via de voeding, maar ik heb niet het idee, dat ik daar invloed op kan uitoefenen. Ze krijgt al zuinigjes vet, want dan gaat ze zelf ook zeker weten aan de dunne poep.

Ik heb me wel eens laten vertellen, dat je granen moet weken in water en op het laatst pas melk of zo toevoegen. Dat gold voor menselijk gebruik.

Momenteel is de grote trek over en is alleen smuldier gemengd met zelf gemalen kipkarkas voor haar nog smakelijk. Ze wordt bediend op haar wensen, het is nog maar een paar daagjes.

Hanny
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 21 Okt 2009, 23:02

Hanny schreef:Ze eten hier altijd wel met regelmaat pompoen uit eigen tuin, zwanger of niet.
Ik heb nooit de indruk, dat ze nog meer nodig hebben. De melk stroomt er uit en bij de vorige nesten bliezen de puppen bijna op. Haar pupjes hadden ook toch wat dunnere poep dan pupjes van andere teefjes.
Op zich zou ik dat wel willen kunnen regelen via de voeding, maar ik heb niet het idee, dat ik daar invloed op kan uitoefenen. Ze krijgt al zuinigjes vet, want dan gaat ze zelf ook zeker weten aan de dunne poep.

Ik heb me wel eens laten vertellen, dat je granen moet weken in water en op het laatst pas melk of zo toevoegen. Dat gold voor menselijk gebruik.

Momenteel is de grote trek over en is alleen smuldier gemengd met zelf gemalen kipkarkas voor haar nog smakelijk. Ze wordt bediend op haar wensen, het is nog maar een paar daagjes.

Hanny

Zo doe ik het ook voor de kippen.

Je krijgt puppies?  Spannend! Alvast een goede bevalling toegewenst :)
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Wo 21 Okt 2009, 23:30

Lizzy schreef:Nou, vreselijk ongezond is echt overdreven hoor Tieneke. Teven hebben tijdens de zwangerschap nou eenmaal een verhoogde behoefte aan koolhydraat. En sommige teven ook na de bevalling, tijdens het zogen (aldus Tannetje). En zilvervliesrijst is dan echt geen drama hoor. Voor honden die niet zwanger zijn: die zou ik ook geen rijst geven (hoewel er hier ook wel eens een schepje door het voer gaat wanneer ik het over heb. En ook af en toe, met mate dus, als tafelrestje valt geen hond daar dood van neer).

Tijdens de zwangerschap kun je inderdaad ook heel goed extra bataat of pompoen geven. Ik ken ook fokkers die rauwe geitenmelk geven waarin ze een handje havermoutvlokken weken.

Ik reageerde dan ook op Nova die geen zwangere hond heeft?  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 22 Okt 2009, 09:38

[quote="tieneke"]
Ik reageerde dan ook op Nova die geen zwangere hond heeft?  ;)
[/quote]

Ja, maar dat is Cathrien, waar je op reageerde, en zij heeft ook een nestje puppies gehad en zij reageert volgens mij ook vanuit het oogpunt van de zwangere hond :P
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 22 Okt 2009, 09:53

Even overtikkeren uit het boek van Juultje de Bairacli Levy (in verband met het weken in water - ik had het weken in melk dus van haar maar in water kan natuurlijk ook - en in verband met haar ideeen erover in relatie tot het fokken van honden en granen):

Graanproducten zijn voor de hond van veel minder belang dan vlees, maar desondanks belangrijk genoeg, want de carnivoor is op graanproducten aangewezen voor het merendeel van de onontbeerlijke mineralen, en eveneens voor het merendeel van de niet minder onontbeerlijke vitaminen, met inbegrip van het uiterst belangrijke vruchtbaarheidsvitamine E, dat aanwezig is in graankiemen, vooral in tarwe - en haverkiemen. De enorme voedingswaarde van graan springt duidelijk in het oog, als men denkt aan de stralende - gezonde dekstieren en dekhengsten, die op een uitsluitend plantaardig dieet staan, en de kracht in aanmerking neemt van de eveneens herbivoren olifant! Fokkers die uitsluitend vlees voeren, en graanproducten achterwege laten, begaan een ernstige fout, omdat ze de natuurlijke  balans uit evenwicht brengen: ze voeren een eenzijdig dieet, dat uiteraard slechts een eenzijdige gezondheid kan geven.

De meest gebruikte - en tevens de beste - granen voor de hond zijn tarwe en haver, ofschoon gerst zeer geschikt is voor het spenen van welpen en als ziekenkostje. Rogge eigent zich uitstekend voor drachtige teven en voor dekreuen waarop vaak een beroep wordt gedaan, alsmede voor de allerkleinste rassen die aan bepaalde maximum - maten gebonden zijn.

Zoals ik alreeds heb opgemerkt, krijgt het carnivore dier in zin natuurlijke staat zijn zetmeel uit de ingewanden van zijn prooi. Dat zetmeelhoudende voedsel verkeert dan in half - verteerde toestand; het is door het prooidier voor zijn dood in die toestand gebracht, want planteneters kauwen en bespeekselen hun voedsel, zodat de digestie niet alleen in de ingewanden doch ook in de mondholte plaats vindt; ze slikken hun voedsel niet in zijn geheel of in grote brokken naar binnen, zoals de carnivoren. Het is derhalve begrijpelijk dat de hond niet in staat is graankorrels in hun natuurlijke rauwe staat op dezelfde wijze te verteren als vlees; ze passeren, eenmaal ingeslikt, de ingewanden van de hond vrijwel onaangetast. Daarom dienen ze enigszins te worden toebereid. Voor zover het haver en gerst betreft, kan dit geschieden door de korrels te pletten op verhitte rollen, die de buitenwand van de korrel doen opensplijten; daarna worden ze dan de avond tevoren in de week gezet in karnemelk of in groentenat. Bij de toebereiding van meelspijzen mag nooit of te nimmer vleesaftreksel worden gebruikt! Daardoor zou de meelspijs ranzig worden, en de inhoud van maag en darm verzuren. Tarwe moet gemalen worden, en licht gekookt, om het voor de hond verteerbaar te maken; rogge eveneens. Maar laten we de verschillende graansoorten thans stuk voor stuk in het kort behandelen in volgorde van hun voedingswaarde.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 22 Okt 2009, 15:27

Hmmm ... bij pletten met verhitte rollen verander je de samenstelling van de granen wel, je kookt ze voor een deel en de eiwitten en vetten veranderen ook. Dat is de reden waarom vlokken van de gezonde winkel meestal koud geplet worden. Ik zou dan zelf een voorkeur hebben voor koudgewalste vlokken, mits vers genoeg. Aangenomen dat het idd alleen gaat om het opensplijten van de graankorrels zoals zij schrijft.
Moeten ze toch verhit, dan zou ik ze liever zelf koken denk ik, dan weet je wat ermee gebeurd is en hoe vers ze gekookt zijn.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Do 22 Okt 2009, 15:41

Kunnen die vitamines dan alleen uit granen gehaald worden en niet uit groentes? En kun je die dan zo door de groenteprut doen (natuurlijk wel geplet)? En hoeveel heeft een hond daar dan van nodig per dag?
De vergelijking met stieren en paarden vind ik onlogisch. Een hond is een carnivoor en een rund/paard een herbivoor. Als het goed is geef je je paarden ook geen vlees etc. Hoewel dat dierlijke olieën wel eens vermengt zit in de brok voor de paarden, maar die koop ik niet of gooi ik in de kliko.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 23 Okt 2009, 09:35

[quote="Xada"]
Kunnen die vitamines dan alleen uit granen gehaald worden en niet uit groentes? En kun je die dan zo door de groenteprut doen (natuurlijk wel geplet)? En hoeveel heeft een hond daar dan van nodig per dag?
De vergelijking met stieren en paarden vind ik onlogisch. Een hond is een carnivoor en een rund/paard een herbivoor. Als het goed is geef je je paarden ook geen vlees etc. Hoewel dat dierlijke olieën wel eens vermengt zit in de brok voor de paarden, maar die koop ik niet of gooi ik in de kliko.
[/quote]

Juliette de Bairacli Levy was van mening dat ze deze belangrijke vitamines alleen uit granen konden halen. Nu zit in graan ook wel veel vitamine E. Maar in groenten, fruit, rauwe noten (zeker hazelnoten en amandelen) ook vitamine E. En in nier zit ook vitamine E. Hoewel me die hoeveelheid wel een beetje is tegengevallen.

Ik heb dat laatst opgezocht. 100 gram rundernier bevat 0.22 mg vitamine E.

100 gram amandelen (rauw en ongezouten) bevat 26.22 mg.
1 eetlepel tarwekiemolie bevat 20.32 mg.
100 gram havermout bevat trouwens 2 mg.
100 gram bruine rijst bevat 0.03 mg.
100 gram spelt bevat 1 mg.
100 gram rogge bevat 0.85 mg.
100 gram broccoli bevat 0.96 mg.

Als je mij dus vraagt waar je verstandiger aan doet, voeren van granen of het voeren van groenten en rauwe noten, dan zeg ik het laatste. Juultje was een toppert en echt de grondlegger van BARF. Maar wij beschikken tegenwoordig wel over meer informatie. We weten vandaag de dag dat veel graan niet gezond is voor de hond. En we weten vandaag de dag dat er andere voedingsmiddelen zijn die ook veel vitamine E bevatten.

Ik vind honden met paarden vergelijken ook ontzettend onlogisch. Waarom ze dat vergelijk heeft getrokken durf ik niet te zeggen. We kunnen het haar helaas nooit meer vragen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op Vr 23 Okt 2009, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”