Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hanny
#1394185
Ik lees hier met regelmaat over oorsmeer en of oorontsteking.
Is misschien wel een heel domme vraag, maar wanneer is het ontstoken en wanneer is het te veel oorsmeer?
Soms lijkt het er op, dat hetzelfde wordt bedoeld.
Kan iemand mij dat eens even uitleggen, waar die grens zit?
Beetje oorsmeer is normaal, veel oorsmeer kan beter worden gereinigd, heel veel oorsmeer is een ontsteking?
Zoiets maak ik er zelf van, maar is dat zo? Vraag het mij af.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1394241
Als het onstoken is dan voelt en ziet het oor vaak vurig. Hond schudt ook met z'n kop of krabt eraan. Er hoeft dan niet per definitie sprake te zijn van meer oorsmeer.  Een gezond oor ziet er als je erin kijkt, schoon en droog uit. Beetje gelige oorsmeer is niet erg, maar als het oor echt vettig is is van de dikke taaie smeer die in elke plooi zit of dat je neit meer het oor in kunt kijken omdat er een bel smeer voor de ingang ligt dan loopt het niet helemaal goed te gaan en zal er even goed schoongemaakt moeten worden, maar een onsteking hoeft er (nog) niet te zitten. Bij een onsteking wordt het smeer vaak donkerder/bruiner en taaier en heeft echt een rotlucht. Is er sprake van mijt dan is het smeer korrelig en zwart en voorzien van een penetrante lucht
Door tieneke
#1394921
Ja die oren weten hier ook wat....Tinus heeft nergens meer last (oormijt) van maar Tara's oren moet ik echt om de dag of liever iedere dag even nalopen.
Door Hanny
#1395668
Nou, het ging me niet zo zeer om eventuele problemen, maar meer om het onderscheid. Het lijkt er toch vaak op, dat de ene het veel oorsmeer noemt en de ander dan praat over oorontsteking.
Volgens wat Angelique schrijft dus een eventuele duidelijk onfrisse geur en verschil in substantie van het smeer.
Ik zal mijn neus gebruiken, als het weer wat rommelig zou worden, dan weet ik hopelijk, waar ik over praat.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1395683
Hanny schreef: Nou, het ging me niet zo zeer om eventuele problemen, maar meer om het onderscheid. Het lijkt er toch vaak op, dat de ene het veel oorsmeer noemt en de ander dan praat over oorontsteking.
Volgens wat Angelique schrijft dus een eventuele duidelijk onfrisse geur en verschil in substantie van het smeer.
Ik zal mijn neus gebruiken, als het weer wat rommelig zou worden, dan weet ik hopelijk, waar ik over praat.

Hanny
Ontstoken oren voelen ook altijd wat warm en vochtig aan en ze zijn veel gevoeliger als je er in gaat zitten frunniken.
Door lightning
#1396608
heel gevoelig zelfs. mijn hond heeft oorontsteking... rode oortjes erg gevoel ze piept(te) bij aanraking. schudden deed ze ook soms. krabben niet.

is er ook een alternatieve geneesmiddel voor dit soort dingen?
Door Hanny
#1396792
Mischien is Puur Oor te proberen.
Ik had daar niet voldoende resultaat mee en heb, nadat ik heel lang heel zorgvuldig en zeer consequent de oortjes heb verzorgd met vriendelijke middelen, de knoop door gehakt en een swap (heet dat zo) laten maken en toen is er met een stevig middel de strijd aangebonden en nu is er een heel mooi oortje, blije hond, tevreden moeders. Maar????  Hoe zal het vervolg zijn? Blijft de vraag, of ik het zal reinigen, of er juist af moet blijven.
De toemonst zal het wel uit wijzen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1396873
Hanny schreef: Mischien is Puur Oor te proberen.
Ik had daar niet voldoende resultaat mee en heb, nadat ik heel lang heel zorgvuldig en zeer consequent de oortjes heb verzorgd met vriendelijke middelen, de knoop door gehakt en een swap (heet dat zo) laten maken en toen is er met een stevig middel de strijd aangebonden en nu is er een heel mooi oortje, blije hond, tevreden moeders. Maar????  Hoe zal het vervolg zijn? Blijft de vraag, of ik het zal reinigen, of er juist af moet blijven.De toemonst zal het wel uit wijzen.

Hanny
Uhmmm, ik zeg altijd maar zo....je maakt alleen vuile oren schoon.
Door java
#1397227
Een van mijn honden had vanaf de 3 mnd regelmatig oorontstekingen aan één oor Ze had nog nooit brokken gehad....AB kuurtje oraal en in het oor hielpen wel maar hoogstens 3 weken.
Allerlei homeopatische middel geprobeerd...helaas het kwam telkens terug.
Heb zo 1 1/2 jaar aangetobt...toen ben ik overgestapt op biologisch versvleesvoer. Nu is het oor al 5 mnd schoon !!! Hopelijk blijven de klachten nu weg.

gr. Will en haar doggy's
Door lightning
#1397274
mijn hond krijgt steeds last van haar oor. maar aan 1 oor. dat oortje is ook een beetje verschrompelt aan 1 kant. ze heeft ooit een bloedoor gehad en daardoor is hij verschrompelt. sinds hij niet meer rechtop staat heft ze last van dat oor...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door