wat zijn de klachten....

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

wat zijn de klachten....

Berichtdoor Barfplaats

lightning
5-sterren

wat zijn de klachten....

Berichtdoor lightning » Do 08 Okt 2009, 17:09

van honden die spondylose en of hernia hebben? ik zou dat graag willen weten :-[
charmed
5-sterren

Re: wat zijn de klachten....

Berichtdoor charmed » Do 08 Okt 2009, 19:12

Als de spondylose nog niet vastgegroeid is kunnen ze best pijn hebben, zodra de spondylose een bruggetje heeft gelegd zijn ze stijf, zo heb ik een oudje die haar achterhand is helemaal stijf, ze loopt ook wat vreemd, gelukkig heeft ze er geen pijn meer aan op dit moment, alleen wat stijfjes.
Decibels

Berichtdoor Decibels » Do 08 Okt 2009, 21:36

de klachten bij hernia zijn verschillend....van het voorzichtige 'op eieren' lopen en niet meer op de bank willen tot uitvalsverschijnselen.
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Do 08 Okt 2009, 22:27

lightning schreef:van honden die spondylose en of hernia hebben? ik zou dat graag willen weten :-[

Spondylose is een reactie op (een) instabiele wervel(s), wat natuurlijk sowieso al voor klachten kan zorgen. Het lichaam gaat deze instabiliteit compenseren door de vorming van extra bot aan de wervels, de zgn haakjes. Deze haakjes kunnen uiteindelijk een brug vormen tussen de wervels, waardoor de instabiliteit is opgelost.
Het proces van instabiliteit naar brugvorming beslaat natuurlijk een ruime tijd, en in die tijd kunnen klachten verschillend van aard en hevigheid voorkomen.

Zo had Yuki bv last van zich snel verstappen (instabiliteit?), waarbij hij piepte en ik inmiddels wist dat s avonds de heftige pijnklachten weer aanwezig zouden zijn. Ik heb nooit geweten of er dan een wervel verkeerd zat, of dat er zwelling optrad door het verstappen, of dat er haakjes opspeelden, maar feit was dat hij dan zijn nek niet meer kon neerleggen, dus alleen nog maar op zijn buik kon liggen, met zijn kop tussen zijn voorpoten en steeds als hij dan toch weer probeerde op zijn zij te gaan liggen of wilde opstaan, kon hij het uitgillen van de pijn.
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Do 08 Okt 2009, 23:11

paap had een 4 voudige hernia..
het eerste wat ik ontdekte was dat hij mankte..
dat was zo minimaal.. ik zag het alleen als we gingen fietsen en hij een stuk vooruit liep..
ook pas na een lang eind..
t drong niet helemaal tot me door denk ik.. dat er écht iets mis was..

toen begon hij te struikelen en te zwabberen..
ook minimaal.. maar voor mij werd het duidelijk dat er iets mis was..
verschillende dierenartsen wilden zich eraf maken met simpele zaken als atrose (hij was al op leeftijd), reuma (werd hij positief op getest maar bleek de oorzaak niet te zijn)
en toen bij de neuroloog in wagerenk wageningen, werd er gezegd dat het een herdersziekte was met degeneratie van zijn merg in zijn rug..
dat voelde voor mij ook niet kloppend en ik wilde een mri..
die hebben we toen gekregen..
vanaf zijn schouderbladen tot aan zijn staart bleken er dus 4 te zitten.. waarvan 1 iig serieus mis was..

langzaam aan werd hij zwabberiger en werden zijn achterpootjes dusdanig zwakker dat hij zo in spagaat kon vallen op een gladde vloer.. en als een dronkenmannetje liep..

ik ben toen verschillende dingen gaan doen.. want hij had ook pijn..
ik ben bij tannetje terecht gekomen (hitam hier op de site) die hem acupunctuur gaf (al voordat de feiten bekend waren) en homeopatie..
bij dorit aharon (ortomanueel therapeut) omdat zijn rug en nek in een S stond en zijn heupen scheef omhoog..
ook die behandeling luchtte hem enorm op.. en hij werd nagenoeg pijnvrij..
ook deed ik fysio therapie waaronder hydrotherapie om zijn rugspieren sterk te houden.. en trainden we veel in een sloot die tot zijn borst kwam waardoor hij moest waden.. :)

paap is nooit verlamd geraakt..
is tot op het laatst in staat geweest om te kunnen galopperen..
al zijn er dagen geweest waarop hij echt op zijn gat liep..
hij kreeg zijn poten niet recht, dus kon hij niet meer rechtop lopen.. vermoedelijk door de hernia vetsem die erg aansloeg en beginverergering veroorzaakte.. en overbelasting door zijn eigen puppie hoofd..
meneer wilde nog graag van het taluut racen om aan t einde erachter te komen dat hij niet meer kon remmen.. :P
hij sprong zelfs nog over boomstammen heen.. ging op zijn snufferd en keek me aan van: ik ging op mijn muil! zag je dat!!  :biggrin2:

hij is uiteindelijk overleden aan een hersentumor.. maar heeft dus bijna 1,5 jaar met die hernia's gelopen..
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Vr 09 Okt 2009, 11:22

Djilly heeft spondylose, waar we per ongeluk achter gekomen waren.
Ze is al wat op leeftijd, daar weet ik sommige dingen aan.
Ze rende niet meer mee om de bal te pakken, ook geen klein stukje meer. Ze poepte in meerdere etappes, ipv in 1 keer uitpoepen wat ze eerder deed. Ze kon ook niet meer zo vlot de auto, maar ja, ze was dan ook al wel 9 1/2.
Ze plaste af en toe zomaar in huis, zonder dat ze het merkte. Dit komt omdat de plek waar bij haar de spondy zit, ook de zenuwen van de blaas lopen.

De eerste 3 dingen kunnen we dus achteraf pas verklaren, het plassen begon na het ontdekken van de Spondy.
Ze kreeg toendertijd nog niet volledig vers, sinds ze dat wel heeft met ondersteuning van glucosamine, heeft ze niet meer in huis geplast. Ze krijgt geen pijnstilling, alleen als ze veel in het bos gelopen heeft en gezwommen, dan is ze de dag erna behoorlijk stijf. Dan krijgt ze wel een paar dagen een lage dosering Rymadil.
Verder heeft ze er totaal geen last van, terwijl we alweer een jaar verder zijn
lightning
5-sterren

Berichtdoor lightning » Vr 09 Okt 2009, 11:30

bedankt allemaal voor jullie uitleg
lightning
5-sterren

Berichtdoor lightning » Vr 09 Okt 2009, 14:44

wat zijn de consequenties als hier niet na gekeken word en de DA verder niks wilt doen/ondernemen? ik bedoel dus als een hond dit soort klachten heeft? ik neem aan dat een rontgenfoto een hoop verteld of het nou hernia of spondylose is?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”