Hormonen in eendagskuikens???

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

liesje65
1-ster

Berichtdoor liesje65 » Wo 30 Sep 2009, 16:12

Sinds kort ben ik een beetje aan het experimenteren met het barfen, en ik heb ontdekt dat mijn twee katten helemaal gek zijn op eendagskuikens. Hier krijgen ze er nu ieder in ieder gaval twee per dag van.
Maar nu hoorde ik van de dierenwinkel waar ik de kuikens koop dat het eigeel wat in de kuikens zit vol zit met hormonen en dat daar nierproblemen door kunnen ontstaan. Hij raade mij aan om eerst het eigeel uit het kuiken te halen en het dan pas aan de katten te geven.
Is dit echt nodig of niet??
Wie weet hier meer over??
Urs
5-sterren

Re: Hormonen in eendagskuikens???

Berichtdoor Urs » Wo 30 Sep 2009, 16:19

De dooier bevat voedingsstoffen voor het kuiken om zich te ontwikkelen en te groeien. Wanneer het kuiken uit het ei is heeft ie nog een beetje dooier over om de eerste dag door te komen.

De natuurlijke groeihormonen die het kuiken zelf gaat maken worden geproduceerd door de hypofyse en zullen echt niet in grote getallen in de dooier aanwezig zijn.

Ik heb zo mijn vermoeden waar de wijsheid van de winkel meneer vandaan komt.

En nierproblemen door de natuurlijke groeihormonen lijkt me ook sterk.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 30 Sep 2009, 17:44

Is weer zo'n klok en klepel gevalletje volgens mij  ::)
Hij eet zelf zeker nooit eieren  :biggrin2:

In bio-industrie kippenvoer zaten/zitten? nog wel eens groeihormonen om ze nog sneller dikke plofkippen te laten worden. Vleeskippen dus, geen legkippen. En er zijn verhalen geweest over dat eieren niet gezond zouden zijn. Dat combineer je dan tot groeihormonen in eidooier in eendagskuikens. Zoiets zal het wel geweest zijn.

Idd zitten er natuurlijke groeihormonen in kuikens, net als in biggetjes en kalfjes en lammetjes etc. Zolang je geen tientallen kilo's daarvan eet krijg je er geen problemen mee, en je kat of je hond ook niet.
Die toegevoegde groeihormonen werden aan plofkippen gegeven; eendagskuikens zijn hanen van legkippenrassen (heb je nl niet zoveel aan  ::))
Eidooier is hartstikke gezond en zit stikvol met superhoogwaardige eiwitten.

Zolang jouw katten niet uitsluitend op eendagskuiken leven zou ik me nergens druk over maken. Als je voldoende gevarieerd voert dan krijgen jouw katten tig keer gezonder eten dan welke brokkenkat dan ook.
liesje65
1-ster

Berichtdoor liesje65 » Do 01 Okt 2009, 19:48

Hartelijk dank voor jullie reaktie's, ik ben weer gerust gesteld. :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”