Lillie gehandicapter dan we dachten??

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Denise1
2-sterren

Berichtdoor Denise1 » Vr 04 Sep 2009, 14:19

Hoi,

Ik weet eigenlijk niet waar ik dit neer moet zetten maar ik heb een vraagje.

Ons Lillie is een poes van ong. 3 jaar uit het asiel. Ze is aangereden en uit zichzelf weer genezen en vervolgens zwanger en wel gevonden. Mooi nest kittens gekregen en vanuit dat gastgezin bij ons gekomen.

Lillie heeft een schedelbreuk en een scheve kaak. Wat haar tanden betreft maak ik me niet druk ik kan haar geen groter plezier doen dan een kippenekje en ze knaagt met beide kanten van de kaak dus dat komt wel goed. Alleen haar snorharen doen het rechts niet (ook niet zo'n groot probleem), haar rechteroor draait niet mee (ze loopt dan ook naar de verkeerde kant van de kamer als ik haar roep of ik moet oogcontact met haar hebben) en haar rechteroog sluit niet (derde ooglid wel gelukkig).

Nou is mij opgevallen dat het lijkt of ze bepaalde dingen niet ziet. Ze speelt niet met een laserlampje, het is net of ze die niet ziet. Propje wegschieten dan loopt ze wel erheen maar vervolgens is ze hem kwijt lijkt wel.

Hoe zie je of een kat slechtziend is aan een oog??
koekje
Moderator

Re: Lillie gehandicapter dan we dachten??

Berichtdoor koekje » Vr 04 Sep 2009, 15:24

je kan het tot op zekere hoogte bij de dierenarts laten testen.

maar een kat met verminderd zicht aan 1 oog (als het andere dus voor meer dan de helft goed is), is niet erg beperkt. er kunnen zich wat problemen voordoen met dieptezicht, maar verder vind ik de kat niet  gehandicapt te noemen.
ik denk dat je je dus niet veel zorgen hoeft te maken  :)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 04 Sep 2009, 17:03

Het kan ook een hersenbeschadiging zijn, het hoeft niet in het oog zelf te zitten. Je ziet dat soms bij mensen die een hersenbloeding gehad hebben, oog zelf is niks mis mee maar de registratie in de hersens doet het niet meer en daardoor missen ze ahw de helft van hun gezichtsveld.
Heeft ze er zelf last van?
Onderzoeken, ach, je kunt er verder toch niks aan doen, ik neem althans aan dat je haar geen brilletje wilt gaan opzetten.
En ook met slecht zicht redden katten zich wonderbaarlijk goed. Kruimel is een aardig eind blind maar ze lijdt er niet onder, ze loopt gewoon door de honden heen ipv eromheen  :D
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 04 Sep 2009, 22:48

swarts is helemaal blind (en inmiddels ook erg hardhorend, en ik verdenk haar van wat demente trekjes). ze kan zich geweldig redden, wel op haar manier.
een kat heeft snorharen en de tastzin is erg goed. ook geur is belangrijk.
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Za 05 Sep 2009, 00:31

katten kunnen zich idd heul (heul, heul)  goed aanpassen,
't zal makkelijker zijn als ze al een 'afwijking' van jongsafaan hebben;

onze katzels zijn ook min of meer beperkt, dankzij bepaalde genen, die ervoor zorgen dat de snorharen snel afbreken, (als ze veel op 1 kant slapen, breken aan die kant de snorren af, en zijn ze aan de andere kant wel wat langer en licht gekruld)
daarnaast is ook de stand van de ogen (korte, brede kop bij de devons)  die ervoor zorgt dat ze dichtbij vrij weinig zien, en dus regelmatig 'mis'- pakken...
de schotelantennes die op de kop staan, verbazen mij elke keer weer...kwa perfecte ontvangst
Denise1
2-sterren

Berichtdoor Denise1 » Za 05 Sep 2009, 10:42

Ze redt zich prima op dit moment. Als ze aan een kant minder zou zien voor nu jammer dan we hebben veel plezier van haar en ze is enorm lief. Het zou een hersenbeschadiging kunnen zijn maar ook een zenuwprobleem omdat haar ooglid, oor en snorharen aan die kant het ook niet doen, en daar zit nu net voor mij het ´probleem´. Ze ziet-hoort Muis vaak niet aankomen met als gevolg dat zij gaat meppen want ze schrikt en Muis reageert daarop terwijl hij eigenlijk wil spelen. Al met al dagelijks wel een keer ruzie in de keet.

Aan de ene kant maak ik me zorgen en aan de andere kant eigenlijk totaal niet. De toekomst moet het maar uitwijzen want ik vraag me wel af of er dan grotere problemen aankomen. Jullie verhalen over slechtziende en blinde katten maakt me een stuk geruster. Dank je wel.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”