Gevoelige maag en darmpjes kitten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

donna
2-sterren

Berichtdoor donna » Wo 02 Sep 2009, 13:03

Mijn kleine Mika van 3,5 maand is met vlagen niet goed.
Vaak sloom en lusteloos en in de diaree.
Hij eet vanaf dat hij hier is kuikens en carnibest kat.
Ik ben met hem bij de dierenarts geweest en daar zeiden ze at ik met de kuikens moest stoppen omdat zijn maag daar nog te gevoelig voor was(salmonella etc).
Ook de carnibest moest ik even laten staan en hij is op een Sensetive brok gezet van Royal canine.
Na een week begon het ietsje beter te gaan.Spelen,druk doen en groeien!
Langzaam aan weer op de carnibest (kuikens dus niet) en dit leek goed te gaan tot vorige week,weer lusteloos en vreselijk afvallen :(
Wat kan ik hem geven?Wou hem nu zowieso even weer een weekje terug zetten op de brokken maar is er ook iets wat hem kan ondersteunen als ik straks weer probeer over te stappen?
Is er ook een vers vlees soort wat speciaal voor gevoelige maagjes is?

Ik heb hem net een echinaforce tabletje gegeven (opgelost in wat water)
En ik las over probiotica...welk merk en hoeveel mag ik hem dan geven?
Laatst gewijzigd door donna op Wo 02 Sep 2009, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Gevoelige maag en darmpjes kitten

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 02 Sep 2009, 15:19

Ik zou een deugdelijk parasieten-onderzoek laten doen. Inclusief giardia. En een bloed-onderzoek om te zien of er niet iets anders mis is.
Het verhaal over de kuikens en de carnibest is onzin, een gezond kitten heeft geen enkele moeite met vers eten, integendeel.
Ik zou dus absoluut eerst de oorzaak willen weten alvorens met van alles te gaan rommelen.
donna
2-sterren

Berichtdoor donna » Wo 02 Sep 2009, 16:23

Ok,en waar denk je dan aan wat te laten testen in het bloed?
Even een vraagje hoor zodat ik niet met m'n mond vol tanden sta als ze me het bij de dierenarts vragen.

en...als het dit is dan zou hij op de sensitive brokken toch ook last moeten blijven houden?
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 02 Sep 2009, 17:06

Er kan variatie zitten in z'n reacties los van wat hij eet; om dat uit te vogelen zou je een goed eliminatie-dieet moeten doen. Giardia is ook bij vlagen actief, het kan een tijdlang beter gaan en dan weer mis, en dat heeft dan niks met de voeding te maken.
EN ik zou dus eerst andere mogelijke oorzaken willen uitsluiten en niet gelijk de veoding de schuld geven.

Ik zou willen weten of er ergens een ontsteking zit, of er parasieten in de darmen of de maag te vinden zijn, of alle lever- nier-, thyroid- en andere bloedwaardes in orde zijn, kortom, of zijn gezondheid op andere punten in orde is. Als dat nog niet gedaan is dan zou ik dat zeker willen weten. Van bloedarmoede worden ze ook sloom, als de schildklier niet goed werkt worden ze sloom,
donna
2-sterren

Berichtdoor donna » Do 03 Sep 2009, 09:55

Bedankt voor je antwoord,ik ga in overleg hier met de dierenarts.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”