Pup vraagje?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Pup vraagje?

Berichtdoor Barfplaats

OEB-ke
1-ster

Pup vraagje?

Berichtdoor OEB-ke » Do 27 Aug 2009, 23:30

Hoi iedereen,

Ik heb een pup van 10 weken van de brok genomen en geef hem 6% van zijn lichaamsgewicht omdat het een middel groot ras is, een Old Englisch Bulldog. Hij weegt 6kg maar maak me toch wat zorgen omdat het super belangrijk is voor een opgroeiende pup dat alles ok is. Vandaar dit menu:

180gr vleesbot, in de vorm van kwartel, piepkuiken, kippenvleugel of parelhoen (heb volgende week, kip en eendnekken en konijnpoten)

72gr orgaan, in de vorm van pens (heb volgende week meer soorten orgaan, hart, lever van kip, rund, konijn, hert, lam en konijn niertjes)

54gr groente, in de vorm van wortel, brocoli, bloemkool (in de toekomst verandert dit ook wel eens van ingediënten)

54gr spiervlees, in de vorm van eend, rund, kip

Als mijn pup speelt hoor ik soms een van zijn pootjes krak zeggen, is dit iets om me zorgen over te maken of is dit compleet normaal voor een opgroeiende pup?

Alvast superbedankt voor de antwoorden!
MoniqueAppels
5-sterren

Re: Pup vraagje?

Berichtdoor MoniqueAppels » Vr 28 Aug 2009, 08:12

Welkom op Barfplaats.

Nou het lijkt mij een zeer gevarieerd menu. Misschien nog een eitje of iets van vis?
Verder, als je iets hoort kraken lijkt me dat eigenlijk nooit goed. Dit zou ik wel goed in de gaten houden.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 28 Aug 2009, 08:29

OEB-ke schreef:Hoi iedereen,

Ik heb een pup van 10 weken van de brok genomen en geef hem 6% van zijn lichaamsgewicht omdat het een middel groot ras is, een Old Englisch Bulldog. Hij weegt 6kg maar maak me toch wat zorgen omdat het super belangrijk is voor een opgroeiende pup dat alles ok is.

Is 6 kg niet een beetje weinig voor een pup van 10 weken van dit ras? Ik zou verwachten dat de pup eigenlijk al richting de 10 kg zou mogen? (8 a 9 ofzo). Even op Angelique wachten (zij weet alles van OES'en), maar ik denk dat je anders even 6% van het gewenste lichaamsgewicht moet gaan voeren. Dus in plaats van 360 gram per dag, 480 gram per dag.

Vandaar dit menu:

180gr vleesbot, in de vorm van kwartel, piepkuiken, kippenvleugel of parelhoen (heb volgende week, kip en eendnekken en konijnpoten)

72gr orgaan, in de vorm van pens (heb volgende week meer soorten orgaan, hart, lever van kip, rund, konijn, hert, lam en konijn niertjes)

54gr groente, in de vorm van wortel, brocoli, bloemkool (in de toekomst verandert dit ook wel eens van ingediënten)

54gr spiervlees, in de vorm van eend, rund, kip

Dit geef je elke dag dus, gedurende de week? Dat ziet er prima uit. Je voert 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (ik zou iedere week 10% pens en 10% andere organen geven, dat wel. Die verdeling vind ik voor een pup mooier), 15% groenten en 15% spiervlees. Prima. Ik zou inderdaad ook wat afwisselen in groenten. Bladgroenten is ook belangrijk om te geven. Geef je het rauw gepureerd of gekookt? Zoals Rovanna al aangeeft, ik zou ook wat vette vis toevoegen aan het menu. Dat is belangrijk voor de gewrichten. Dus of 1 maaltijd per week vette vis, of 2 keer per week een vet visje tussendoor (klein makreeltje, sardientjes, etc). En daarnaast mag de pup ook twee keer per week een eitje.

Als mijn pup speelt hoor ik soms een van zijn pootjes krak zeggen, is dit iets om me zorgen over te maken of is dit compleet normaal voor een opgroeiende pup?

Alvast superbedankt voor de antwoorden!

Ik heb het nog nooit gehoord. Dus ik weet niet of het normaal is of niet. Ook hier wacht ik graag even op het antwoord van Angelique.
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Vr 28 Aug 2009, 08:50

Ehhhh Liz, een Old English Bulldog is niet hetzelfde als een Old English Sheepdog..... ;)

Afbeelding Afbeelding
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 28 Aug 2009, 08:53

Rovanna schreef:Ehhhh Liz, een Old English Bulldog is niet hetzelfde als een Old English Sheepdog..... ;)

Afbeelding Afbeelding

Oh OEPS! Ik las Old English Sheepdog!! Nee, zulke heeft Angelique niet :biggrin2: :biggrin2:

Van de Old English Bulldog weet ik dat ze op 10 weken inderdaad nogal weinig kunnen wegen. En gezien het toch wel overdreven skelet van deze hond, denk ik dat je beter aan de fokker kunt vragen (TS) of het normaal is dat zijn poten knakken.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Vr 28 Aug 2009, 09:43

:biggrin2: :biggrin2:
OEB-ke
1-ster

Berichtdoor OEB-ke » Vr 28 Aug 2009, 16:36

Hoi, iedereen

Bedankt voor de snelle reactie hoor! Gaat dit hier antijd zo snel? ;D
Eerst en vooral wil ik even kwijt dat een Old englisch bulldog compleet NIET de hond is zoals op de foto naast de scheepdog.
Het gaat over een Old Englich bulldog van de Deavit Leavit bloedlijn. Deze hebben minder kwaaltjes zoals we die kennen bij de engelse bulldog en ze zoude 3x gezonder zijn dan de EB. (met alle respect voor de EB-liefhebbers). Om een beeld te vormen van de hond zet ik deze link: http://www.leavittbulldogassociation.co ... 010029.gif
De rechtopstaande is een voorouder van mijn pup.

@ Rovanna: Het eitje en de vis was ik vergeten in te typen maar deze waren ook al in het menu opgenomen.
@ Lizzy:Het menu geef ik idd elke dag gedurende week. De groenten worden rauw gepureert en in de toekomst zullen er ook bladgroenten in  het menu komen.

Van de fokker kreeg ik het advies om de pup niet teveel te voeren zodat hij niet te snel groeit en de botten traag en sterk kunnen groeien.
Dit ging toen wel over brok voeren.
Ik vind zelf dat mijn Ukki niet te dik is maar ook niet te dun. Ik ga proberen om zo snel mogelijk wat fotos te nemen zodat ik anderen hun mening ook even kan aanhoren.

Over dat kraken maak ik me misschien teveel zorgen, heb het nog maar een keer of 4 gehoort. BTW mijn knieën kraken soms ook :biggrin2:. Toch ga ik voor de zekerheid het even vragen aan de DA bij de volgende controle.

Waarschijnlijk morgen of volgende week bestelling afhalen van de andere BARF producten die ik nog niet had, haha zie er al naar uit. Vriezertje mooi vullen.  :D
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Vr 28 Aug 2009, 18:15

OEB-ke schreef:Hoi, iedereen

Bedankt voor de snelle reactie hoor! Gaat dit hier antijd zo snel? ;D
Eerst en vooral wil ik even kwijt dat een Old englisch bulldog compleet NIET de hond is zoals op de foto naast de scheepdog.
Het gaat over een Old Englich bulldog van de Deavit Leavit bloedlijn. Deze hebben minder kwaaltjes zoals we die kennen bij de engelse bulldog en ze zoude 3x gezonder zijn dan de EB. (met alle respect voor de EB-liefhebbers). Om een beeld te vormen van de hond zet ik deze link: http://www.leavittbulldogassociation.co ... 010029.gif
De rechtopstaande is een voorouder van mijn pup.

@ Rovanna: Het eitje en de vis was ik vergeten in te typen maar deze waren ook al in het menu opgenomen.
@ Lizzy:Het menu geef ik idd elke dag gedurende week. De groenten worden rauw gepureert en in de toekomst zullen er ook bladgroenten in  het menu komen.

Van de fokker kreeg ik het advies om de pup niet teveel te voeren zodat hij niet te snel groeit en de botten traag en sterk kunnen groeien.
Dit ging toen wel over brok voeren.
Ik vind zelf dat mijn Ukki niet te dik is maar ook niet te dun. Ik ga proberen om zo snel mogelijk wat fotos te nemen zodat ik anderen hun mening ook even kan aanhoren.

Over dat kraken maak ik me misschien teveel zorgen, heb het nog maar een keer of 4 gehoort. BTW mijn knieën kraken soms ook :biggrin2:. Toch ga ik voor de zekerheid het even vragen aan de DA bij de volgende controle.

Waarschijnlijk morgen of volgende week bestelling afhalen van de andere BARF producten die ik nog niet had, haha zie er al naar uit. Vriezertje mooi vullen.  :D

Welkom hier!

In brokken zit toegevoegde calcium en die kan de hond idd opslaan waardoor groeigebrekken kunnen ontstaan.
Bij natuurlijke calciumbron (botten dus) is dat niet het geval.
Zou je hondje met Barf gewoon normale hoeveelheid geven.
OEB-ke
1-ster

Berichtdoor OEB-ke » Di 01 Sep 2009, 23:47

Hoihoi,

Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn Ukki ipv de fotos:

http://www.youtube.com/watch?v=Zo-N9_ewtug

Op 00:26 draait de camera, dan heb je een beter zicht. Aan de kwaliteit moet wel nog wat gesleutelt worden vrees ik.
Vandaag even naar de DA geweest ivp met de krak die ik hoorde. Gelukkig is het helemaal niets.
Ben super tevrede met men Ukki. Ik vraag me wel af waarom ik zo geniet als ik mijn hondje zie eten. :D
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Wo 02 Sep 2009, 08:04

Zo die lust er wel pap van; een BARF-er in hart en nieren.
Leuk hoor :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”