Vlierbessen in groentemix??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Do 27 Aug 2009, 11:45

Is dat iets??  :D
Het lijkt me wel een goeie toevoeging voor een hond, of zie ik iets over het hoofd nu??

En zijn er ook groenten die je niet in kunt vriezen???
Marjet
3-sterren

Re: Vlierbessen in groentemix??

Berichtdoor Marjet » Do 27 Aug 2009, 15:43

yuki11 schreef:Is dat iets??  :D
Het lijkt me wel een goeie toevoeging voor een hond, of zie ik iets over het hoofd nu??

Zou het niet doen hoor, althans niet rauw. Ik heb een paar jaar geleden een fantastische sapcentrifuge gekocht, waar wij in ons enthousiasme ook vlierbessen in gingen centrifugeren.
Lekker sappie, viel wel een beetje zwaar bij ons allebei. Toch even googlen (verkeerde volgorde, okee).

Teksten van deze strekking vonden we:
"Als je veel onrijpe bessen eet, kan het zijn dat je hevige buikloop krijgt. Sommigen krijgen braakneigingen, een verhoogde polsslag of een verhoogde urineafscheiding. Dus, de vlier is toch een beekje giftig?
Inderdaad. De blauwzuurglycosiden, waarvan sambunigrine er één is, de vluchtige oliën en een onbekende harsachtige stof van de vlier zijn giftig.
Vooral in de verse bladeren en de schors zit veel sambunigrine. De verse bessen zijn licht giftig.
Door de bessen te koken, kook je de giftige stoffen eruit. Dan kan je ze gerust gebruiken. "

We zijn er gelukkig niet ziek van geworden, maar rauw neem ik ze niet meer! En ik denk dat dat voor je hondje dan ook niet zo geschikt is.
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Do 27 Aug 2009, 16:21

Bedankt, Marjet...

Ik had het ook al gevonden met de zoekfunctie (ja, ook verkeerde volgorde  :-[ ), dus ik ga ze gewoon even koken en eventueel sap van maken, dan gebruikt ik dat wel voor over zijn eten...

Waar woont het monstertje van Loch Ness??
En doet ze wel eens mee met barfwandelingen bv???
(ofwel; waar kunnen we haar ontmoeten/bewonderen??  ;) )
Marjet
3-sterren

Berichtdoor Marjet » Do 27 Aug 2009, 17:17

yuki11 schreef:Bedankt, Marjet...

Ik had het ook al gevonden met de zoekfunctie (ja, ook verkeerde volgorde  :-[ ), dus ik ga ze gewoon even koken en eventueel sap van maken, dan gebruikt ik dat wel voor over zijn eten...

Waar woont het monstertje van Loch Ness??
En doet ze wel eens mee met barfwandelingen bv???
(ofwel; waar kunnen we haar ontmoeten/bewonderen??  ;) )

Mijn watermonster woont in Wageningen. Tot nog toe nog niet meegewandeld, wie weet haken we een keer aan.
Maar nu eerst 3 weken op vakantie naar Italie (Luna mag mee). Ben erg benieuwd hoe dat allemaal zal gaan. Heb een muilkorf geleend, heb gehoord dat ze daarnaar kunnen vragen. Getver wat een rotding.
Succes met je vlierbessensap  :)
Nyncke

Berichtdoor Nyncke » Do 27 Aug 2009, 19:50

Ah, je hebt de antwoorden al, maar ook voor jezelf jam ervan maken of vlierbessensap is heerlijk en goed als je verkouden bent.
Lefki&Amy
5-sterren

Berichtdoor Lefki&Amy » Vr 28 Aug 2009, 00:00

Marjet schreef:Mijn watermonster woont in Wageningen. Tot nog toe nog niet meegewandeld, wie weet haken we een keer aan.
Maar nu eerst 3 weken op vakantie naar Italie (Luna mag mee). Ben erg benieuwd hoe dat allemaal zal gaan. Heb een muilkorf geleend, heb gehoord dat ze daarnaar kunnen vragen. Getver wat een rotding.
Succes met je vlierbessensap  :)

Geen stress, Yuki is vorig jaar ook mee geweest naar Italie en liep heerlijk los, oogste overal lof en niemand gehoord over een muilkorf  8)
anneliesdj
3-sterren

Berichtdoor anneliesdj » Vr 28 Aug 2009, 15:09

Vlierbessen zijn idd licht toxisch, gekookt kunnen ze geen kwaad maar rauw werken ze laxerend en kunnen bij grotere hoeveelheden misselijkheid, braken en diarree veroorzaken.
www.poisoncentre.be
giny

Berichtdoor giny » Za 29 Aug 2009, 14:39

yuki11 schreef:Is dat iets??  :D

Zou ik ook niet doen, ik ben zelf erg misselijk geworden van rauwe vlierbessen.
Andere eetbare vruchten kun je m.i. wel rauw geven
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”