Kattenziekte enten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Kattenziekte enten

Berichtdoor Barfplaats

Rianne145
5-sterren

Kattenziekte enten

Berichtdoor Rianne145 » Di 11 Aug 2009, 22:28

Hallo,

Na aanleiding van het topic over de katten in het asiel die allemaal overleden (of prefentie geëutaniseerd) zit ik even de boekjes van mijn twee poezels na te kijken.
Ik heb even gezocht en heb gevonden dat Tannetje ergens schrijft dat als een kat geënt is na een leeftijd van 1 jaar met een verzwakt virus dat ze dan voor het leven beschermt zijn. Mijn beide katten komen uit het asiel en het is dus wat gokken of alles wel klopt...
Mijn kater was 3 toen ik hem kreeg en is in ieder geval 1 keer geënt dus die zit goed (de leeftijd klopt ook).
Toen ik mijn poes uit het asiel haalde zeiden ze dat ze 1,5 jaar oud was, maar zelf heb ik het idee dat ze veel jonger was, ze is nog uitgegroeid in de tijd dat ik haar heb, het was een iel schriel katje en ook kwa botten is ze forser geworden. Dus mijn gok ik is dat ze een maand of 8 was. Dan is ze dus jonger dan 1 jaar geweest dat ze geënt is.
Wat denken jullie is het slim om haar alsnog te laten enten?
Ik heb ze niet meer laten enten sindsdien en had eigenlijk geen plannen om dat te gaan doen. Ze komen niet buiten trouwens.

Sorry beetje lang verhaal geworden, ik hoop dat het duidelijk is zo.
koekje
Moderator

Re: Kattenziekte enten

Berichtdoor koekje » Di 11 Aug 2009, 23:53

ik denk dat wat we ook gaan zeggen (kattenziekte komt amper voor, de kans op goede bescherming via voorgaande vaccinaties is wss heus wel goed geweest, ze komen niet direct in aanraking met andere katten, etc), jij toch wel bezorgd zal blijven.
daarvoor is maar 1 oplossing om het zeker te weten: je katten laten titeren. er staat ergens in de gezondheidsafdeling volgens mij een draadje over DA's die titeren. iedere DA moet een titertest sowieso kunnen bestellen, als ze het van zichzelf al niet in het assortiment hebben.
na titeren weet je zeker of ze voldoende bescherming hebben en kan je waar nodig bij laten vaccineren.
Loeka
5-sterren

Berichtdoor Loeka » Wo 12 Aug 2009, 08:09

Hoe gaat dat titeren eigenlijk in zijn werk? Bij mij zijn ze 3 jaar geleden voor het laatst ingeent tegen kattenziekte(behalve de showkatten die moeten elke 2 jaar). Moet daar bloed voor worden afgenomen?
verwonderd

Berichtdoor verwonderd » Wo 12 Aug 2009, 11:58

Loeka schreef:Hoe gaat dat titeren eigenlijk in zijn werk? Bij mij zijn ze 3 jaar geleden voor het laatst ingeent tegen kattenziekte(behalve de showkatten die moeten elke 2 jaar). Moet daar bloed voor worden afgenomen?
yep
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 12 Aug 2009, 15:24

Een klein beetje bloed is voldoende, is zo gepiept.

Ik sluit me bij koekje aan trouwens  ;)
Loeka
5-sterren

Berichtdoor Loeka » Wo 12 Aug 2009, 16:14

Is titeren ook mogelijk voor niesziekte?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 12 Aug 2009, 16:20

er wordt getiterd waar op gevaccineerd wordt; dus nies- en kattenziekte. ik weet niet of het ook apart kan. de titertest is een soort snap-test, dacht ik.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”