kaal bot, welke verhouding dan?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Do 23 Jul 2009, 21:14

Weet niet of dit het goede topic is, of dat ik naar menu moet. Ik voer hier in de verhouding 50 vleesbot, 20 orgaan, 20 spiervlees, 10 groente. De voorraad in mijn vriezer aan bot is op dit moment erg kaalbot, kale kipbot, kale konijnkop/karkas, kale parelhoen, kale lamskop. Ik zag deze week dat de ontlasting hierdoor behoorlijk "hard" is, 't komt er wel uit, maar valt dan gelijk uiteen.

Kan ik dit opvangen door het bot te laten zakken naar 40% en spiervlees omhoog te doen naar 30%, of is 45% / 25% voldoende? Ik denk dat het bot dat ik op dit moment heb varieert tussen 70%bot/30vlees tot ruim 90% bot.
Nynke
5-sterren

Re: kaal bot, welke verhouding dan?

Berichtdoor Nynke » Do 23 Jul 2009, 21:20

ik zou het dan zo doen dat het kaal botpercentage niet hoger is dan 25%  :) :)
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Do 23 Jul 2009, 21:23

Kan idd.
Ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar de ontlasting van de hond zelf.
Maar als je normaal 50% vleesbot geeft (50%bot 50%vlees), betekent dus dat je normaal 25% kaalbot voert.
Als je daarvan uit gaat kun je ook uitrekenen hoeveel spiervlees je erbij moet geven voor dezelfde percentages.
als je bv 70% bot + 30% vlees hebt, is dat 35% kaalbot en bij 90%bot/10%vlees is dat 45% kaalbot.
dan kun je uitrekenen wat je er aan spiervlees bij moet voeren.
Laatst gewijzigd door May Linn op Do 23 Jul 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Do 23 Jul 2009, 22:00

Geef zeker geen 50% kaalbot, zelf geef ik helemaal geen kaal bot, maar altijd bevleesd bot met 50% vlees of meer en feitelijk geef ik met mijn 50% vleesbot dus minder dan 25% kaalbot.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Do 23 Jul 2009, 22:05

Net als de vorige dames... aanvullen met spiervlees tot je op max 25% kaal bot uitkomt
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Do 23 Jul 2009, 22:21

Ik koop sowiezo geen kaal bot,betaal liever iets meer dan die akelige kale gevallen.
Hier alleen vlees/bot met meer vlees dan bot dus  ;)
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Do 23 Jul 2009, 22:25

Ik ben ook altijd uiterst voorzichtig met de verhoudingen. Heb 1 keer mee gemaakt dat een van mijn honden hele harde ontlasting had met pijn en dat wil ik niet meer mee maken.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Do 23 Jul 2009, 22:29

Truus schreef:Ik ben ook altijd uiterst voorzichtig met de verhoudingen. Heb 1 keer mee gemaakt dat een van mijn honden hele harde ontlasting had met pijn en dat wil ik niet meer mee maken.

Vooral met wat oudere hondjes moet je extra voorzichtig zijn....vaak hebben deze meer moeite om de botten te verteren.
Gewoon voor het zekere gaan net als ik Truus  ;) En ik heb dan nog wel echte Oud-Hollandse Nollebakkers  ;D
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Do 23 Jul 2009, 22:31

tieneke schreef:Vooral met wat oudere hondjes moet je extra voorzichtig zijn....vaak hebben deze meer moeite om de botten te verteren.
Gewoon voor het zekere gaan net als ik Truus  ;) En ik heb dan nog wel echte Oud-Hollandse Nollebakkers  ;D

Nollebakmonsters ;D ;)
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Do 23 Jul 2009, 22:33

Truus schreef:Nollenbakmonsters ;D ;)

Oftewel wilde zwijnen....ze worden met de dag erger... >:(  :biggrin2:
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Vr 24 Jul 2009, 10:32

Toch lijkt het mij dat de meeste wel parelhoenkarkas en konijnkop geven, op beide zit toch volgens mij minder als 50% vlees. De verhouding op een parelhoen lijkt mij toch eerder 20/30% vlees en de rest bot. Of is mijn interpretatie van de verhouding niet goed en zien jullie parelhoen en konijnkop wel als een 50/50 vleesbot?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 24 Jul 2009, 11:09

Daar is vast niks mis mee hoor, met jouw inschatting. Je hebt gewoon kale parelhoenkarkassen en rijkbevleesde, waar ook nog pootjes aan zitten. Ik denk dat die rijk bevleesde zoiets van 40% vlees en 60% bot zijn. En die kale zal eerder 20% vlees en 80% bot zijn. Als je veel van dat soort vleesbotten geeft, waar weinig vlees aan zit (konijnenkop zit wel vlees in he, hersenen, tong, ogen, etc), dan doe je er goed aan om je totale hoeveelheid vleesbotten te verlagen naar 40%. Als dat nog te veel is, denk ik toch echt dat je ook andere vleesbotten moet gaan proberen te scoren. Zoveel kale vleesbotten in een menu vind ik persoonlijk namelijk niet zo gezond.
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Vr 24 Jul 2009, 12:15

Dan verlaag ik wel even naar 40%, punt is dat ik op dit moment en veel konijn en veel parelhoen heb. Kipkarkas heb ik ook altijd, maar dat is altijd al kaal. Normaal heb ik goed bevleesde eendkarkas en eendenruggen, maar bij mijn laatse tig bestelling was dat steeds op. Blijkbaar is iemand mij steeds voor met het opkopen van de voorraad. Als er weer een kilo of 60 uit de vriezer is, kan ik weer nieuw bestellen en daar zal ongetwijfeld weer wat vlezigs bij zitten (hoop ik), dus het is even een weekje of 3 wat karig qua vlees op de botten.

Waarom zou he trouwens minder gezond zijn? Ik bedoel aan het bot zit minder vlees, maar als je dat opvangt met los vlees, wat is dan het verschil? In een maaltijd bij mij zit nooit alleen bot, het is altijd en bot en vlees en orgaan.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Vr 24 Jul 2009, 13:41

kira schreef:Waarom zou het trouwens minder gezond zijn? Ik bedoel aan het bot zit minder vlees, maar als je dat opvangt met los vlees, wat is dan het verschil?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar  :) :) :)
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Vr 24 Jul 2009, 13:56

Nynke F schreef:Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar  :) :) :)

Mijn ervaring...dus geen feiten o.i.d....kaal bot wordt hier veel vlotter op gekotst dan bevleesd bot. Dan mijn waarneming....een kaal botje kan na breuk best scherpe stukjes opleveren. Lijkt me niet lekker eten/slikken en ik zie daarin toch meer risico in dan in een botje wat ingepakt is in een vleesje, wat tegelijkertijd allemaal naar beneden zakt en waar het maagzuur zich  meteen op het geheel kan richten als het start met de vertering en niet op volgorde van binnenkomst.
Overbodig te zeggen dat kaal bot hier in de kliko beland.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”