Wie wil even kijken of deze redenatie klopt?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

millyckk
5-sterren

Berichtdoor millyckk » Do 02 Jul 2009, 12:11

Ik moet vandaag nieuwe orgaanmix maken en zat  de diverse topics over lever na te pluizen ( zag dat ik  afgelopen periode teveel heb gegeven :-\ )

Mijn hond weegt 30 kilo, krijgt 15 % orgaan, heb een 2-wekelijks menu en krijgt voor 50% KVV en 50% Barf. Die 50-50 klopt niet helemaal( meer barf) maar ik ga er gemakshalve even vanuit. Als mijn redenatie klopt kan ik het wel verder omrekenen.

Volgens de rekenhulp zou hij 780 gram orgaan per week moeten krijgen, ervan uitgaande dat de helft in KVV zit ( ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn ;) )  is dat dus  390 gr. zelf samengesteld.

De ene week krijgt hij die in de vorm van pens,de andere week in orgaan ( hart, lever, nier en maagjes)

Ik las ergens dat een hond van 30 kilo genoeg heeft aan 50 gram lever per week, in ons geval dus 25 want de helft KVV.

Klopt het dan dat ik goed zit als ik hem in week 1 390 gram pens en week 2 : 50 gram lever  , 117 gram hart, 117 gram nier en 117 gram maagjes geef?

(ik ga het wel een beetje afronden in grammen hoor, het gaat me om het principe) Wie wil even meekijken?
MoniqueAppels
5-sterren

Re: Wie wil even kijken of deze redenatie klopt?

Berichtdoor MoniqueAppels » Do 02 Jul 2009, 13:19

Ik denk dat je de percentages in kvv helemaal niet mee moet tellen.
Pens zit er zat in dus dat hoef je niet bij te voeren.
Ik zou alleen lever, hart en nog iets (nier, maag) bijvoeren.
millyckk
5-sterren

Berichtdoor millyckk » Do 02 Jul 2009, 13:23

[quote="Rovanna"]
Ik denk dat je de percentages in kvv helemaal niet mee moet tellen.
Pens zit er zat in dus dat hoef je niet bij te voeren.
Ik zou alleen lever, hart en nog iets (nier, maag) bijvoeren.
[/quote]

Oke!
Blijft voor mij nog wel even de vraag hoe dat zit met de hoeveelheid lever die ik moet geven? Dit i.v.m. een eventuele overdosering van vitamine A zoals ik ergens las? Klopt dat van die 50 gram per week voor een hond van 30 kilo?
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Do 02 Jul 2009, 14:31

[quote="milik"]
Oke!
Blijft voor mij nog wel even de vraag hoe dat zit met de hoeveelheid lever die ik moet geven? Dit i.v.m. een eventuele overdosering van vitamine A zoals ik ergens las? Klopt dat van die 50 gram per week voor een hond van 30 kilo?
[/quote]

Ik weeg het eigenlijk nooit af. Ik heb pakjes in de vriezer van verschillende grootte en daar doe ik er eentje van door de helft en dat vul ik aan met iets anders tot 250 gram want dat is wat mijn honden per maaltijd krijgen. De ene week krijgen ze dus veel lever en de andere week weinig. Moet je echt zo bang zijn voor overdosering? Misschien ben ik te makkelijk hoor (dat zal vast en zeker) maar ik denk daar niet over na.... :-[
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 02 Jul 2009, 14:56

[quote="milik"]
Oke!
[/quote]

Als je echt wil weten wanneer je overdoseert met lever (en dat is dus niet zo snel dus geen zorgen), moet je dit topic even door werken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html. Ongeveer een procent of 3 van het totaal mag je aan lever geven.
wendy71
3-sterren

Berichtdoor wendy71 » Do 02 Jul 2009, 15:24

Ik geef 50 gram lever *per 10 kg hond* per week.
Mijn honden wegen ong 45 kg dus krijgen ze van mij 225 gram lever per week.
millyckk
5-sterren

Berichtdoor millyckk » Do 02 Jul 2009, 19:07

[quote="Lizzy"]
Als je echt wil weten wanneer je overdoseert met lever (en dat is dus niet zo snel dus geen zorgen), moet je dit topic even door werken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html. Ongeveer een procent of 3 van het totaal mag je aan lever geven.
[/quote]

Die had ik al gelezen, maar ik raakte de draad kwijt :-[  Ik ga nu uit van die 3 procent en dat is in ons geval 150 gram!
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Do 02 Jul 2009, 21:20

ik ga uit van de 3% per hond. En dat geeft een andere uitkomst als de 50 gram per 10 kilo. Grote beer krijgt met 3% lever 150 gram per week, met 50 gram per 10 kilo zou ze 300 gram per week moeten hebben, dat scheelt dus nogal wat. Het lijkt mij meer voor de hand liggen een % van het geheel aan te houden, immers niet iedere hond van x gewicht eet evenveel in grammen per dag.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”