Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Coontje
#141091
Hoi hoi,

Ik ben Sabina Kamps en heb sinds een 2-tal jaar Maine Coons. Ik ben sinds kort een cattery begonnen en wil mijn katten (nu 4) wat gezonder gaan voeden.
Als de poezels naar de bak zijn geweest voor de grote boodschap is de lucht soms niet om uit te houden en we hebben dan ook al standaard een luchtverfrisser in de keuken staan. Ook is de ontlasting vaak wat smeuig.

Nu heb ik via een email-lijst de url van dit forum gekregen en ik moet zeggen... wat ik tot nu heb gelezen bevalt me enorm.
Ik heb in eerste intsntie wat gelezen op een site in Amerika en daar voeren ze vers vlees gemengd met Feline Future, maar wat ik hier allemaal lees vind ik veel interessanter. Daarom zou ik graag wat meer willen weten over de Barf methode.

Wat voer je zoal en hoe.
Mij is altijd verteld dat je je katten geen botjes en graten mag voeren, maar als ik hier lees zie ik dat dat juist weer wel kan.
Vandaar mijn vraag.
Alle tips zijn zeer welkom.

Als jullie meer willen weten... roep maar! ;D

Groetjes Sabina.
Door Petra de Jong
#141098
Hee, nog een Maine Coon-liefhebber! :) Heb er ook eentje, een zilver-wit gestreepte ex-kater van drie jaar oud. Hij heet officieel 'McStripes of the Phantom of Maine' maar wordt het liefst 'Poes' genoemd. ;)

Heb geen tips voor je helaas. Ben momenteel zelf verwoede pogingen aan het doen mijn kat aan het versvlees (Carnibest) te krijgen, wat tot nu toe geen groot succes is. :(
Door Lizzy
#141116
Hoi Sabina, welkom op Barfplaats!

Het is natuurlijk heel herkenbaar, die vieze poeplucht... Maar, mijn ervaring is dat het helemaal niet nodig is. OK, poep gaat nooit ruiken naar bosviooltjes, maar het kan wel een stuk minder ;D.

Onder deze link vind je een aantal menu's voor katten die je zelf kunt samenstellen. De beheerder van de katten, Sylvia, heeft deze netjes voor je op een rijtje gezet: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=3508

Volgens Ian Billinghurst moet het zelf samengestelde menu voor de kat er ongeveer zo uitzien qua percentages (en daaronder een voorbeeld):

Het menu van de kat moet er volgens Ian Billinghurst als volgt uit zien:

70%-75% rauwe vleesbotten en vlees
5% groente en als het lukt: fruit
15% tot 25% orgaanvlees
5% tot 10% tafelrestjes/supplementen

In het boekje staat trouwens ook een voorbeeld van een weekmenu:

Maandag AM: rauwe vleesbotten zoals kippenvleugels of kippennekken
Maandag PM: gemalen rundvlees met gepureerde groentes, levertraanolie, ei, kelp/alfalfa, vitamine B complex

Dinsdag AM: rauwe vleesbotten
Dinsdag PM: gehakte lever en hart, kelp/alfalfa, vitamine E

Woensdag AM: rauwe vleesbotten zoals kippenvleugels of nekken of karkassen
Woensdag PM: Gemalen rundvlees met een ei en gepureerde groentes

Donderdag AM: gemalen lamsnek (lukt niet om te malen) of ossenstaart met gepureerde groentes
Donderdag PM: Verse vis of vis uit blik, visolie, vitamine E, kelp/alfalfa

Vrijdag AM: stuk konijn (met bot)
Vrijdag PM: Rauwe vleesbotten met gehakt hart en nier, gepureerde groentes, vitamine E, levertraanolie

Zaterdag AM: kippenvleugels of nekken
Zaterdag PM: gemalen kalkoenvlees, levertraanolie, ei, vitamine E

Zondag AM: gemalen lamsnek (lukt niet om te malen) met gepureerde groentes
Zondag PM: groot stuk rundvlees om op te kauwen

================

En inderdaad, een kat mag dus wel botjes en graatjes zolang het maar rauw is! Nooit gekookt of verwarmt, want dan kunnen botten en graten wel schade aanbrengen!

En tja, nu krijg je nog het probleem: hoe krijg je je katten zo gek om rauwe en verse voeding te gaan eten..... Er zijn gewoon katten die pertinent weigeren! En er zijn katten, die zet je een rauwe/verse maaltijd voor (voor het eerst) en zij eten het gelijk op...... Overigens moet ik er wel bij zeggen dat mijn kat het vertikt om een kippennek of hele vis te eten. Mevrouw wenst alles gemalen te krijgen. Ik maal dus botten, vlees, orgaanvlees, vis, etc. voor haar....

Groetjes, Lizzy
Door Coontje
#141167
Hoi Lizzy,

1 van mijn Coons heet Lissy, grappig. :D
Maar bedankt voor je tip hoor, alleen nu vraag ik me wel nog steeds af hoe maak je deze maaltijden klaar.
Doe je alles pureren, of ook stukjes snijden e.d.
Eigenlijk ( zo groen als ik ben) zou ik het wel tot in detail uitgelegd willen hebben.
Wat erg he? Maar als ik al die ingredienten zie begint het me helemaal te duizelen.
Ik zou niet weten wat ik met al dat vlees en botjes moet doen. :-[
En ik zou mezelf voor me kop slaan als ik het juist fout zou doen en er mijn katten misschien wel schade mee doen o.i.d.

Oh ja, voeren jullie de katten evengoed nog brokjes? Of kan ik die ook wel weg doen?

Groetjes Sabina.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#141339
Hoi Sabina,
Als je katten het verse eten gewoon eten kun je de brokken gewoon weg doen, graag zelfs want met die brok voer je dus nog precies dat gene wat voor een heleboel problemen zorgt bij hond en kat namelijk een grote hoeveelheid graan.
Of en wat je moet malen ligt eigelijk aan je katten, de ene kat zal beslist niets eten als alles in brokken en stukken is die wil alles gemalen voor geschoteld krijgen, je hebt ook nog die katten die hun vlees graag in grotere brokken krijgt dus iets groter dan gemalen en je hebt katten die prefereren grote stukken vlees waar ze goed op moeten kauwen en een beetje sleuren.
Maar die zelfde katten etenn bijvoorbeeld geen hele kippenvleugel ,of een stuk karkas, dan zul je de botten dus moeten malen terwijl je het vlees in stukken geeft.
Oftewel pas het aan naar het individu.
Door Lizzy
#141349
Coontje schreef: Hoi Lizzy,

1 van mijn Coons heet Lissy, grappig. :D
Hee, wat leuk! Mijn naamgenootje :D!
Maar bedankt voor je tip hoor, alleen nu vraag ik me wel nog steeds af hoe maak je deze maaltijden klaar.
Doe je alles pureren, of ook stukjes snijden e.d.
Ik sluit me aan bij Sylvia: de meeste mensen geven botjes (kippennekken zijn erg geschikt! - kippenvleugels ook) gewoon zo. Mijn kat moet dat niet, dus ik doe de kippenvleugels malen in een gehaktmolen.

Vlees en orgaanvlees kun je het beste in kleine stukjes snijden. Groente (ik geef dat niet aan mijn kat omdat ze het niet moet) moet je echt pureren, anders kan de kat er niks mee. Zie hier:
http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm

Rauwe/hele vis geven de meeste ook zo. Maar mijn kat moet het dan niet dus ook dit maal ik in de gehaktmolen.

Maar goed, je kunt dus min of meer voeren volgens het principe van Billinghurst waarbij je bijv 's morgens al dan niet gemalen kippenvleugels of nekken geeft en 's avonds bijv. rundvlees met gepureerde groentes. En de dag daarop geef je dan weer wat anders. De maaltijden zijn dan niet iedere dag 100% compleet, maar binnen een paar dagen krijgt de kat alles binnen wat hij nodig heeft. En aangezien jij zelf en onze honden ook niet elke dag precies compleet eten, is dat ook voor de kat geen probleem hoor!

Je kunt ook denkbeeldige kleine prooidieren aan je kat proberen te voeren. Je moet dan een beetje een overzicht hebben van de percentages bot en vlees en orgaanvlees van een prooidier. Deze kun je hier vinden: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm (geen idee hoe je Engels is maar dit is een interessante site: http://www.serve.com/BatonRouge/nutr.htm)

Je kunt ook proberen een maaltijd te maken waarbij je zoveel mogelijk voedingsmiddelen bij elkaar doet zodat het ook een complete maaltijd vormt. Een beetje versvleesvoer namaken, zeg maar. Je ziet daar ook wel receptjes van op die link van Sylvia.
Eigenlijk ( zo groen als ik ben) zou ik het wel tot in detail uitgelegd willen hebben.
Wat erg he? Maar als ik al die ingredienten zie begint het me helemaal te duizelen.
Ik zou niet weten wat ik met al dat vlees en botjes moet doen. :-[
Zie boven. Je kunt het dus allemaal malen in een gehaktmolen. Je kunt de botjes ook zo geven en het vlees in stukjes snijden.
En ik zou mezelf voor me kop slaan als ik het juist fout zou doen en er mijn katten misschien wel schade mee doen o.i.d.
Als je het eng vindt, dan is het misschien een oplossing om eerst kant-en-klaar rauw/versvlees aan de kat te geven? Er zijn diverse merken zoals Bandit, Bibi, Carnibest, Prins. Je kunt de katten hierop overwennen en je ondertussen lekker op je gemak inlezen. En in de tussentijd krijgen ze dan tenminste al gezonde voeding!
Oh ja, voeren jullie de katten evengoed nog brokjes? Of kan ik die ook wel weg doen?

Groetjes Sabina.
Nee, mijn kat krijgt geen brokjes meer. Zij eet overigens wel zowel kant-en-klare versvleesvoeding als zelf samengestelde (gemalen) voeding. Ik wissel het een beetje af zeg maar.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door