paniek bij onweer....nu ook al bij regen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

ashley
4-sterren

Berichtdoor ashley » Di 23 Jun 2009, 09:16

Ik weet niet of dit bericht hier goed staat maar anders zie ik wel waar het heen verplaatst word.

Loesje, onze jack russel uit het asiel, is panisch voor onweer....en als ik zeg panisch dan bedoel ik ook panisch. Ze zou zo door de ramen springen.... :-\ Thuis moet je  bij haar in de buurt blijven, ze bibbert en jammert....Het enige wat wij doen is bij haar gaan zitten, radio aan en rolluiken dicht. We aaien niet en geven verder geen aandacht behalve dus de steun van het aanwezig zijn. Omdat het steeds erger wordt zit ze aan de medicijnen die dus best heftig zijn. Ze krijgt dus nu diazepam 14mg/dag en alprozolam 1,05 mg/dag. Dit geef ik haar een poos voordat ik weet dat het gaat onweren. Maar goed dat weet je dus niet altijd van te voren dus soms ben ik gewoon te laat. En ze wordt zo enorm suf van die medicatie dat ik dat ook niet leuk vind...
Zou ik haar elke dag bijv. Puur nervositeit geven zodat als het gaat onweren ik haar er met minder medicatie door heen kan krijgen of kan ik dat niet standaard geven?
Vrijdag komt er een GT van Tinley omdat ze nog wat andere problemen heeft en ik zal het zeker ook met haar overleggen, maar misschien weet iemand van jullie of je die druppeltjes constant mag geven....

Groetjes Joke
Hanny
5-sterren

Re: paniek bij onweer....nu ook al bij regen

Berichtdoor Hanny » Di 23 Jun 2009, 10:43

Ach, wat een ellende.
Regen kan onweer geven, een wolkje voor de zon kan regen geven enz. Dat is geen leuk leven zo.
Ik zou denken, dat dit hondje ondersteuning nodig heeft en denk aan een advies van een homeopaat, of van iemand, die met bach bloesem werkt.
Dit lijkt me zo van diep binnen uit te komen, dat zoiets niet met een algemaan middel verholpen zou kunnen worden.

Hanny
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Di 23 Jun 2009, 11:04

Hier heb ik er drie die zo bang zijn voor knallen, daar begon het mee. Vuurwerk dus. Daarna waren ze bang voor de onweer van de afgelopen maanden, ik dacht dat ze door het raam wilden springen, zo bang. (Vluchtgedrag). Na een onweerbui van 4 uur waren ze ineens allemaal bang voor regen, en daarna waren ze ook bang voor harde wind.

Ik weet van alle middelen die rustgevend zijn, zowel homeopathisch als regulier dat ze de angst wat verminderen maar de geluiden worden harder gehoord. Dus een hond op een rustgevend middel zal de geluiden harder horen. We hebben meerdere homeopatische middelen gebruikt, maar ook andere middelen voor angst, ze werden alleen maar banger, ook de DAP hebben we geprobeerd, gelukkig werd de angst niet erger, maar het hielp ook niet.

Een van deze drie shelties heb ik nu op Oxazepam staan omdat zij in december/Januari in een cluster van aanvallen was geraakt en er niet meer uitkwam. Gelukkig stopten de aanvallen door de Oxasepam, maar bang was ze nog steeds evenveel.

Ik heb van alles al geprobeerd, maar ze blijven bang en bij elk middel worden ze weer banger, dus ik geef alleen mijn sheltie met een stofwisselingsziekte die ook aanvallen krijgt, de Oxasepam. Nu zitten we al een half jaar in de afbouwfase want als ik te snel ga met afbouwen dan heeft ze weer aanvallen. Eigenlijk had ik al lang willen stoppen maar dat gaat bij haar niet.
ashley
4-sterren

Berichtdoor ashley » Di 23 Jun 2009, 11:38

Hmm vreemd..... :o Volgens de dierenarts zou de combinatie van medicijnen die we nu geven de angst niet erger maken omdat ze dus inderdaad niet verdoven zoals het gangbare "vuurwerkmedicijn" ( ben even de naam kwijt). Vrijdag komt de gt en dan zal ik daar mee overleggen en anders weer de bach therapeute bellen. Zij heeft voor Loes ook een remedie samengesteld toen ze hier kwam wonen, ze is een afgedankt, zwervend fokteefje... :'( en kon er niet zo goed mee omgaan dat ze nu een "fijn honds" leven kreeg. Dat is met de gt en de remedie uiteindelijk goed gekomen dus misschien valt hier ook nog 1 of ander aan te doen.
Maar ik dacht aan dit middel ( Puur Nervositeit) omdat er bij de gebruiksaanwijzing staat dat het niet versuffend werkt....maar toch wel dan?
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Di 23 Jun 2009, 11:50

Een middel hoeft niet persé versuffend te werken, om de geluiden harder te laten horen. Puur nervositeit heb ik nog niet gebruikt, maar als ik kijk, zit er bijna hetzelfde in als bij Schrikken van MacSamuel en die heb ik wel gebruikt en ook hierbij werden ze angstiger dan dat ze al waren.
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Di 23 Jun 2009, 13:52

charmed schreef:Een middel hoeft niet persé versuffend te werken, om de geluiden harder te laten horen. Puur nervositeit heb ik nog niet gebruikt, maar als ik kijk, zit er bijna hetzelfde in als bij Schrikken van MacSamuel en die heb ik wel gebruikt en ook hierbij werden ze angstiger dan dat ze al waren.

Bij homeopathische middelen kan het probleem eerst een tijdje verergeren voordat het beter wordt.
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Di 23 Jun 2009, 13:55

charmed schreef:
Ik weet van alle middelen die rustgevend zijn, zowel homeopathisch als regulier dat ze de angst wat verminderen maar de geluiden worden harder gehoord. Dus een hond op een rustgevend middel zal de geluiden harder horen.

Ik ben benieuwd hoe je daarbij komt...
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Di 23 Jun 2009, 13:58

ashley schreef:Hmm vreemd..... :o Volgens de dierenarts zou de combinatie van medicijnen die we nu geven de angst niet erger maken omdat ze dus inderdaad niet verdoven zoals het gangbare "vuurwerkmedicijn" ( ben even de naam kwijt). Vrijdag komt de gt en dan zal ik daar mee overleggen en anders weer de bach therapeute bellen. Zij heeft voor Loes ook een remedie samengesteld toen ze hier kwam wonen, ze is een afgedankt, zwervend fokteefje... :'( en kon er niet zo goed mee omgaan dat ze nu een "fijn honds" leven kreeg. Dat is met de gt en de remedie uiteindelijk goed gekomen dus misschien valt hier ook nog 1 of ander aan te doen.
Maar ik dacht aan dit middel ( Puur Nervositeit) omdat er bij de gebruiksaanwijzing staat dat het niet versuffend werkt....maar toch wel dan?

Puur nervositeit werkt niet versuffend hoor.
Even van de site van de leverancier:
Puur Nervositeit werkt kalmerend maar niet versuffend.

Veel sterkte met Loes  :-*
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Di 23 Jun 2009, 14:22

Dat weet ik, maar daarom heb ik het ook een hele maand doorgebruikt, als het dan nog niet verbeterd is lijkt het me dat het niet werkt. En ik heb me later laten vertellen als het een beginverergering heeft dat je dan een verkeerd middel hebt. Want het lijkt me echt niet gunstig als je bijvoorbeeld een hond met Epileptische aanvallen hebt, dat het dan eerst de aanvallen verergert.

Ik heb het toen zelfs 6 weken gebruikt, ben half november begonnen omdat ze bij ons al redelijk vroeg vuurwerk knalden. En ben begin januari gestopt met dit middel en in de hele periode zijn ze banger geweest als voorheen.

Eef+doggies schreef:Bij homeopathische middelen kan het probleem eerst een tijdje verergeren voordat het beter wordt

Laatst gewijzigd door charmed op Di 23 Jun 2009, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 23 Jun 2009, 14:37

Een begin-verergering bij een homeopathisch midel betekent dat je het juiste middel hebt maar nog niet de juiste dosering/sterkte. Daarom is het handig om dat soort dingen in overleg met een homeopaat te doen, die kan dat goed inschatten.

Ik heb een hond met vuurwerkangst, behoorlijk erg, en dit jaar heb ik Rust Compositum gebruikt vanaf begin november. Ik had de Rescue klaarstaan (en de oxazepam voor echte noodgevallen) maar de Rsut Compositum werkte gewelsig! Hij vond het nog steeds niet leuk om 12 uur maar hij was niet in paniek, kroop niet weg, was aanspreekbaar, wilde best een kunstje doen voor een heel erg lekker 12-uur hapje en at dat ook smakelijk op, was makkelijk af te leiden van de herrie buiten. Ik ahd wel de gordijnen dicht en de radio op redelijke sterkte aan, dat scheelde ook. Er was echt niks van te merken dat hij geluiden harder zou horen, ik geloof voorshands niks van dat verhaal. Ik weet wel dat bepaalde kalmerende middelen de spieren verslappen zodat de hond geen angstgedrag meer kan vertonen terwijl de prikkels even hard binnen komen en de stresshormonen in het bloed even hard oplopen. Dat is dus geen aanrader.

Verder is er geen middel, regulier of alternatief, dat in z'n eentje het probleem oplost. Wat er gebeurt is dat de hond zover minder panisch is dat hij weer in staat is om te leren en te verwerken. Dat betekent dat je zo'n middel kunt toepasen als hulp bij het leren om minder angstig te worden. En voor die gedragstherapie zou ik een GOEDE gedragstherapeut raadplegen. Die weten ook genoeg van de werking van allerlei middelen om te kunnen adviseren in een goede keuze, samen met de dierenarts.
ashley
4-sterren

Berichtdoor ashley » Di 23 Jun 2009, 16:12

Ik heb deze medicijnen, de diazepam en alprozolam ( dit zijn geen homeopatische middelen), van de dierenarts om de angst iets te verminderen zodat we dus idd wat oefeningetjes en zo met haar kunnen doen. Nu is ze namelijk helemaal niet tot bedaren te brengen, complete blinde paniek, zo sneu.... :'( Maar ja je weet natuurlijk niet altijd van te voren wanneer het onweert en het heeft toch een poosje nodig voor dat het daadwerkelijk werkt. Vandaar dat ik dus dacht mss is het handig om haar standaard ( of als er onweer te verwachten valt, zoals eind van deze week) iets homeopatisch te geven omdat ze van de reguliere medicijnen totaal van slag is, extreem moe, veel slapen. En dat klopt ook wel dat zijn nu eenmaal de bijwerkingen maar ik vind het niet nodig om haar constant in een "roes" te houden.

Vrijdag komt er een gedragsdeskundige van Tinley, zal het ook met haar overleggen. ( ze komen niet voor dit probleem maar als ze er toch is... ;))
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 23 Jun 2009, 16:31

De Rust Compositum werkt iig niet roesverwekkend, Kátur was gewoon en normaal alert alleen veel rustiger onder het vuurwerk.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”