Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door De Geijsjes
#1289575
Binnenkort komt er een pupje bij  :groupwave2: en ik wil het wel gelijk goed doen, dus ik heb
een paar vraagjes.

Ik lees dat het het beste is om te beginnen met kippen- en eendennekken, maar
hoelang doe je dat voordat je bijvoorbeeld parelhoen, eend, kip, konijn, fazant etc
kan introduceren? Het gaat om een pup van 7 tot 8 weken.

Aan kippennekken kan ik gemakkelijk komen dus als ik het een week (of 2) met kippennekken kan doen
en dan al ander vleesbot kan introduceren, dan hoef ik niet op zoek naar eendennekken  ;). Qua variatie heb
ik in ieder geval 6 soorten spiervlees dus kom ik qua diversiteit dacht ik wel goed uit toch?

Ik vraag me ineens af of je de diverse soorten spiervlees ook rustig aan per soort moet introduceren
of dat dat niet uitmaakt????

Tips, trucs, suggesties ... het is allemaal welkom  :biggrin2:

Gr, Daisy
Door De Geijsjes
#1289582
roefje schreef: hey wat leuk :D gefeliciteerd hoor,weer een labje of een ander ras?
advies laat ik even over aan de meer ervaren members :shy:
Het wordt weer een labje  :smitten:
Door Lizzy
#1289585
De Geijsjes schreef: Binnenkort komt er een pupje bij  :groupwave2: en ik wil het wel gelijk goed doen, dus ik heb
een paar vraagjes.

Ik lees dat het het beste is om te beginnen met kippen- en eendennekken, maar
hoelang doe je dat voordat je bijvoorbeeld parelhoen, eend, kip, konijn, fazant etc
kan introduceren? Het gaat om een pup van 7 tot 8 weken.
Die van mij at op 9 weken zalmkop en alle vleesbotten van kleine dieren. Twijfelde ik maar een beetje over de hardheid, sloeg ik het bot een paar keer met een vleeshamertje stuk.
Aan kippennekken kan ik gemakkelijk komen dus als ik het een week (of 2) met kippennekken kan doen
en dan al ander vleesbot kan introduceren, dan hoef ik niet op zoek naar eendennekken  ;). Qua variatie heb
ik in ieder geval 6 soorten spiervlees dus kom ik qua diversiteit dacht ik wel goed uit toch?
Ja hoor, dat moet zeker kunnen. Bovendien, alleen nekken vind ik ook maar 'zo zo'.
Ik vraag me ineens af of je de diverse soorten spiervlees ook rustig aan per soort moet introduceren
of dat dat niet uitmaakt????
Nee hoor, dat is niet nodig. Dat is alleen voor honden met een super overgevoelige spijsvertering. De gemiddelde pup heeft daar gelukkig geen last van.
Tips, trucs, suggesties ... het is allemaal welkom  :biggrin2:

Gr, Daisy
In welke richting zoek je tips en trucs?
Door De Geijsjes
#1289601
Lizzy schreef: Die van mij at op 9 weken zalmkop en alle vleesbotten van kleine dieren. Twijfelde ik maar een beetje over de hardheid, sloeg ik het bot een paar keer met een vleeshamertje stuk.
Ja hoor, dat moet zeker kunnen. Bovendien, alleen nekken vind ik ook maar 'zo zo'.
Nee hoor, dat is niet nodig. Dat is alleen voor honden met een super overgevoelige spijsvertering. De gemiddelde pup heeft daar gelukkig geen last van.
In welke richting zoek je tips en trucs?
Tsja ik merk dat ik het samenstellen voor een pup toch wel best spannend vind  :-[  Dus
ik ben een beetje zoekende naar wat ik het beste kan doen. Ik wil geen KVV gaan kopen voor een paar
dagen maar eigenlijk gelijk beginnen of 1 of 2 dagen later als de pup gewend is. Het is een pup die op
brokjes staat als hij bij mij komt  :-X

Kan ik het zo doen: De eerste 2 tot 3 dagen platgeslagen kippennekken als vleesbot en daarna iedere keer na 2 dagen
nieuwe vleesbotten van kleine dieren introduceren? Of is het beter om er meer dan 2 dagen tussen te laten zitten?
Hoelang moet ik het platslaan? Kan ik ook al gelijk een heel eitje geven of beter even wachten?

Ik heb al een menu in mijn hoofd maar plaatsen heeft niet zoveel zin omdat ik niet weet hoeveel de pup staks
werkelijk weegt.

Pffff het lijkt alweer zo lang geleden dat ik met Jack en Max ben begonnen om zelf samen te stellen  ::)
Door Suzanne
#1289686
De Geijsjes schreef:
Ik lees dat het het beste is om te beginnen met kippen- en eendennekken, maar
hoelang doe je dat voordat je bijvoorbeeld parelhoen, eend, kip, konijn, fazant etc
kan introduceren? Het gaat om een pup van 7 tot 8 weken.

Aan kippennekken kan ik gemakkelijk komen dus als ik het een week (of 2) met kippennekken kan doen
en dan al ander vleesbot kan introduceren, dan hoef ik niet op zoek naar eendennekken  ;).
Gr, Daisy
Hoi Daisy,
als je hiermee bedoelt dat je de pup 2 weken lang niets anders dan kipnekken wiilt voorzetten DAN gaat het zeker niet goed.
Je zult vanaf het begin (dus dag 1) zeker wat anders erbij moeten aanbieden. Spiervlees erbij toch zeker, liefst dan van een ander dier dan kip ;-)
Je kunt evt kijken woor kwartel-karkasjes.. zijn ook heel zacht en is toch wat anders... maar het moet WEL een volledig menu zijn; niet alleen maar karkasjes / kipnekjes...

Maar, misschien is dat ook wat je bedoelde hoor, maar ik wilde het alleen maar even aangeven ;-)

Suzanne
Door Nyncke
#1289708
Met Barrik heb ik gelijk iedere dag weer wat nieuws geintroduceerd....geen centje pijngehad...ook het knagen van botten ging meteen goed. Natuurlijk wel erbij blijven en zorgen dat het niet te snel gaat ;)

Mijn ervaring is dat jonge beestjes er allemaal véééél minder moeite mee hebben en alles vrij natuurlijk verloopt...dit in tegenstelling tot volwassen honden en katten.
Door De Geijsjes
#1289751
Suzanne schreef: Hoi Daisy,
als je hiermee bedoelt dat je de pup 2 weken lang niets anders dan kipnekken wiilt voorzetten DAN gaat het zeker niet goed.
Je zult vanaf het begin (dus dag 1) zeker wat anders erbij moeten aanbieden. Spiervlees erbij toch zeker, liefst dan van een ander dier dan kip ;-)
Je kunt evt kijken woor kwartel-karkasjes.. zijn ook heel zacht en is toch wat anders... maar het moet WEL een volledig menu zijn; niet alleen maar karkasjes / kipnekjes...

Maar, misschien is dat ook wat je bedoelde hoor, maar ik wilde het alleen maar even aangeven ;-)

Suzanne
Hoi Suzanne, het gaat inderdaad alleen even over het vleesbot en hij krijgt natuurlijk een volledig menu  ;)
Door De Geijsjes
#1289754
Nyncke schreef: Met Barrik heb ik gelijk iedere dag weer wat nieuws geintroduceerd....geen centje pijngehad...ook het knagen van botten ging meteen goed. Natuurlijk wel erbij blijven en zorgen dat het niet te snel gaat ;)

Mijn ervaring is dat jonge beestjes er allemaal véééél minder moeite mee hebben en alles vrij natuurlijk verloopt...dit in tegenstelling tot volwassen honden en katten.
Klinkt goed! Hoe oud is Barrik nu? Ik denk dat het steeds aanpassen van het menu straks het meeste werk is  ;D
Door Lizzy
#1289756
Kan ik het zo doen: De eerste 2 tot 3 dagen platgeslagen kippennekken als vleesbot en daarna iedere keer na 2 dagen
nieuwe vleesbotten van kleine dieren introduceren? Of is het beter om er meer dan 2 dagen tussen te laten zitten?
Hoelang moet ik het platslaan? Kan ik ook al gelijk een heel eitje geven of beter even wachten?
Weet je, het is lastig om dat nu van te voren al te bepalen. Het hangt zo af van de pup. Als hij moeite heeft met de kippennekken, zul je ze iets langer moeten geven. Gaan ze erin als zoete koek en verteert hij ze direct prima, dan kun je na 2 dagen best andere vleesbotten gaan geven.

Dat plat slaan: daar is ook geen peil op te trekken. Dat hangt af van je pup. Heb je een nette eter, kun je er al snel mee stoppen. Heb je zo'n monster als ik, blijf je ze echt wel een paar weken plat slaan (die van mij vrat alles binnen 0,2 nanoseconden op).
Door De Geijsjes
#1289782
@ Lizzy: gewoon aankijken dus. Enne 0,2 nanoseconde  :o  Jack doet dat ook helaas. Max is echt een hele nette eter en kauwt vaak alles 6x gelukkig.
@ Ellen: bedankt! Kan niet wachten  :-[ ::) :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door