Luchtpijp en overgeven

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Luchtpijp en overgeven

Berichtdoor Barfplaats

Alba
5-sterren

Luchtpijp en overgeven

Berichtdoor Alba » Zo 21 Jun 2009, 11:39

Ik hoop dat het hier goed staat, het leek me nl niet echt een medisch onderwerp, maar sorry als het wel fout staat!

Woensdag en donderdag hebben we paardenluchtpijp gedroogd in de droogmachine. Ik heb ze net zo lang laten drogen tot ze er knapperig uitzagen (we hadden deels wat vet eraan laten zitten). Vrijdagochtend heeft Alba een stukje gehad. Ze heeft er netjes op geknaagt en vond het lekker.

Hiervoor hadden we al eens snippers gedroogde luchtpijp gegeven (van een klein stukje wat aan long vastzat), daarvan vonden we soms een stukje terug in de ontlasting (heel zacht en buigzaam geworden maar duidelijk wel kraakbeen dus volgens mij niet van haar eten). Op zich leek me dat geen probleem, we vinden van haar eten nooit iets terug (ze heeft tot nu toe oa konijnenbout, haasbout, konijnkarkas en fazantkarkas gehad en dat gaf geen probleem).

Vannacht, dus van zaterdag op zondag, om half 4 werd ik wakker omdat ik Alba in haar bench hoorde braken. Dus ik eruit (vriend wakker gemaakt, we zijn een weekendje bij zijn ouders en in mijn 'm'n-kind-is-ziek'gevoel kon ik geen lichtknopjes vinden!), Alba uit haar bench. Ze keek erg slaperig dus ik denk dat ze in haar slaap gebraakt heeft (dat heeft ze 1 keer eerder gehad met een stukje zalm waar ze niet op had gekauwd, dat kwam er ook in de slaap ineens uit).
Ik haal de handdoek eruit, ligt er een klein beetje schuim met daarin een stuk of 10 kleine snippertjes wit. Ik denk bijna zeker te weten dat het stukjes luchtpijp waren. 's Avonds had ze een flinke hoeveelheid zalmkop gekregen, maar dit rook niet naar zalm en ik zou ook niet weten welk deel het zou moeten zijn.
Ze voelde zich niet ziek ofzo, heeft een plas gedaan en wat gedronken en vertrok vrolijk haar huis weer in om verder te maffen.

De stukjes luchtpijp moeten dan dus al bijna 48 uur in haar maag gezeten hebben?! Zou de rest dan wel verteerd en/of al uitgepoept zijn of ligt er nog meer kraakbeen in haar maag :-\? Ik weet dat Drijver geen luchtpijp geeft aan haar honden omdat ze ervan gaan kotsen, maar zijn er meer mensen die dit kennen?
En, mijn eerste ingeving is om haar geen luchtpijp meer te geven maar omdat ze er eerder geen problemen mee heeft gehad is dat misschien wat overdreven?
SandRRa
5-sterren

Re: Luchtpijp en overgeven

Berichtdoor SandRRa » Zo 21 Jun 2009, 16:19

Persoonlijk denk ik dat t door de zalm komt, omdat je zegt dat ze dat de vorige keer ook uitbraakte.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 22 Jun 2009, 07:51

Ik weet niet waardoor het komt. Maar ik weet wel dat dingen die niet verteren vrij lang in de maag kunnen blijven zitten en het een prachtige natuurlijke reactie van het lichaam is om het weer uit te kotsen. Honden kotsen ook makkelijk. En bij hen is het (in tegenstelling tot bij ons mensen) niet persee een reactie op ziekte.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Ma 22 Jun 2009, 10:19

Hier ook een hond die kotst op luchtpijp/ kraakbeen.
Met wat pens samen gaat het vaak iets beter.
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Ma 22 Jun 2009, 11:00

SandRRa schreef:Persoonlijk denk ik dat t door de zalm komt, omdat je zegt dat ze dat de vorige keer ook uitbraakte.

Dat ze dat toen weer overgaf was volgens mij echt omdat ze niet gekauwd had, ze kreeg een stuk vlees uit de hand terwijl mijn vriend de koppen en graten aan het portioneren was. Ze heeft al heel vaak zalm gehad en dat nog nooit weer uitgekotst, ook niet in combinatie met iets anders. Er zat ook verder helemaal geen zalm bij, rook er niet eens naar. Dus dat was blijkbaar al wél verteerd.

Lizzy schreef:Ik weet niet waardoor het komt. Maar ik weet wel dat dingen die niet verteren vrij lang in de maag kunnen blijven zitten en het een prachtige natuurlijke reactie van het lichaam is om het weer uit te kotsen. Honden kotsen ook makkelijk. En bij hen is het (in tegenstelling tot bij ons mensen) niet persee een reactie op ziekte.

Ze voelde zich verder ook prima, dat ze niet ziek is/was was me gelukkig wel duidelijk (ik kan soms best een stresskip zijn!), maar ik vraag me dan af of er nog meer niet verteerd kraakbeen in 'r maag ligt. Nou ja, dit is er in elk geval uit!
Ik zal volgende keer dat ik luchtpijp geef er een lapje pens bij geven en afwachten. Als ze ervan blijft braken, krijgt ze het niet meer. Het is maar een snack dus dan verzin ik wel iets anders lekkers.

Bedankt voor de antwoorden!
nova
5-sterren

Berichtdoor nova » Di 23 Jun 2009, 01:48

Ze krijgen het hier met gemak klaar, om wat botrestjes uit te braken van een maaltijd, terwijl ze daarna al weer 2x gegeten hebben. En meestal een paar kleine botjes uit konijneruggen
Voor de rest zie ik niks terug van die hele rug niet
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”