Overgeven na BARF

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Overgeven na BARF

Berichtdoor Barfplaats

Jel
2-sterren

Overgeven na BARF

Berichtdoor Jel » Za 20 Jun 2009, 11:38

Plaats toch maar weer een berichtje. Ik ben inmiddels helaas weer volledig overgegaan naar Bibi (en af en toe wat Carnibest).
Reden hiervoor is dat mijn twee katten elke keer overgeven zodra ze iets anders eten. Bijvoorbeeld kippennekken of vleugels (trouwens ook bij gewoon stuk kip of kalkoenfilet); ze eten ze graag maar na ca. 10 minuutjes komt het er weer uit. Ik geef ze maar één kippennek per keer dus het is niet zo dat ze heel veel eten. De ene kat kauwt volgens mij niet goed genoeg en slikt dus grote stukken door, de andere kat kauwt wel heel goed maar bij hem gebeurt hetzelfde. Ook bij stukjes soepvlees (rundvlees gesneden dus) hetzelfde geval na ca. 10 minuten komt het er weer uit. Blikje tonijn op waterbasis, of zalm op waterbasis zelfde verhaal.

De ene kat (sorry voor degenen met een zwakke maag) eet het vaak wel weer op als hij gespuugt heeft, maar de ander heeft daarna totaal geen trek meer.

Met de Bibi en Carnibest gaat het wel goed. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips om toch weer over te kunnen gaan op een deel barf? Nu heb ik niks voor ze om de tandjes/tandvlees gezond te houden, wil toch wel iets dat ze echt moeten kauwen.

Is het misschien zo dat ze gevoelige maagjes hebben en dat het verschil van voer te groot is voor ze?
koekje
Moderator

Re: Overgeven na BARF

Berichtdoor koekje » Za 20 Jun 2009, 11:40

ik denk dat de zuurgraad van de maag mss niet optimaal is. hier heb ik er geen last van, maar theoretisch gezien is dat te verhelpen met gewoon doorzetten, zodat de maag zich kan aanpassen. maar continu in de kots zitten is voor jou en de poezies natuurlijk ook verre van gezellig.
mss haarballen?
Jel
2-sterren

Berichtdoor Jel » Za 20 Jun 2009, 11:57

Ja, het doorzetten is zo moeilijk omdat het op een gegeven moment een soort van zichzelf in stand houdt heb ik het idee. En mijn ene poes is al erg slank (is ook wel haar bouw, oosters) waardoor ze zo snel vermagert. Zij weigert dan ook op een gegeven moment alles.

Haarballen zijn het denk ik niet. Er zit geen haar bij het spuug en van nature hebben ze al erg weinig haar (oosterse kortharen).

Het zal inderdaad met de zuurgraad te maken hebben. Maar de carnibest en bibi zijn toch ook al rauw (alleen gemalen), of zal dit door de toevoegingen toch heel anders zijn?
Ik ga ze wel altijd 's ochtends kvv en dan 's avonds barf omdat ik beginnend ben en anders bang was dat ze stoffen tekort zouden komen. Ze willen orgaanvlees (lamshart/kippenhart, kippenmaagjes, kippenlever) niet graag apart eten.

Ik zit er nu aan te denken om Bibi/Carnibest te blijven geven (dan heb je dus eigenlijk drie diersoorten, kip, rund en lam). En dan toch nog twee keer in de week kippennekjes geven voor de tandjes, met de hoop dat het binnen blijft en mocht het niet binnen blijven ze dan toch i.i.g. de tandjes gebruikt hebben...
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Za 20 Jun 2009, 12:02

kvv is gemalen en bevat meestal een miniem aan rijst. het maagzuur hoeft daar niet zo zuur voor de zijn om het te verteren.
ot eet overigens ook alleen gemalen prak. voor de tanden eet ze kuikens, muizen, ratten, gerbils, kwartels en duiven. grotere en hardere dingen als hele kippenvleesbotjes (bv een kippenvleugel) eet ze niet. ot heeft bij mijn weten mooie tandjes.
Jel
2-sterren

Berichtdoor Jel » Za 20 Jun 2009, 12:13

Kuikens en muizen heb ik geprobeerd maar doen ze echt niks mee, zelfs niet spelen. Had ze na een tijd ook nog open gesneden maar dat hielp ook niet. Lastige poezels! Duif of kwartel kan ik misschien wel nog proberen. Ga straks wel even naar de markt, kijken of ik dat kan vinden.

Bedankt voor je snelle reacties!
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Za 20 Jun 2009, 12:18

sien eet ook geen ratten en muizen (zelfs geen kwartels met veren). voor ot is het net franse kaas; hoe meer stink, hoe beter de smaak.
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Za 20 Jun 2009, 19:27

hmmm, onze Cornish spuugde/spoog dus zo van z'n brokkies (long time ago);
dat was; happerdehap slik weg...10 minuten later: als geweekte brokjes kwam 't er weer uit, en daarna dus gal spugen...

met zelf samenstellen en prooitjes dus helemaal geen last meer van...

geef je op vaste tijden eten?
'k krijg zelf 't idee, dat als ze niet weten wanneer ze eten krijgen, ze rustiger eten, en ook niet zo gefixeert zijn op de (etens) klok, daarnaast ook de vraag: eten ze in 'n aparte ruimt, of op 'n eigen plek?
't zou ook 'iets' kunnen zijn aan  z'n slokdarm (al snap 'k dan niet dat de CB er wel in blijft)

't maagzuur zou, als ze gewoon een lappie vlees krijgen hier toch geen problemen mee moeten hebben, ook niet als ze grote stukken zouden doorslikken, en eigenlijk denk ik dat 't vlees de maag nog niet eens bereikt, gezien 't weer opeten van,...: een kat zal niet gauw vlees opeten wat al aangezuurd is door maagzuur, behalve dan misschien de kleine hoeveelheden uit/in een muizenmaag (en da's vooral graantjes oid)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 22 Jun 2009, 15:59

Ik zou ook met hele kleine beetjes beginnen, en zo fijn mogelijk, bv rundergehakt en dan een inieminie beetje per keer. Dat hoeven ze niet te kauwen dus dat maakt dan niet uit. Idem voor andere in te voeren zaken, hele kleine beetjes en zo klein mogelijk gesneden.
Jel
2-sterren

Berichtdoor Jel » Ma 22 Jun 2009, 16:46

[quote="flin"]
hmmm, onze Cornish spuugde/spoog dus zo van z'n brokkies (long time ago);
dat was; happerdehap slik weg...10 minuten later: als geweekte brokjes kwam 't er weer uit, en daarna dus gal spugen...
Dat was met brokjes dus inderdaad het geval. Ze eten ook altijd vrij snel, waardoor ze dus volgens mij ook niet goed kauwen en dus meer schrokken. Kleinere beetjes geven leek wel iets te helpen maar soms komt het er dan toch nog uit.
met zelf samenstellen en prooitjes dus helemaal geen last meer van...

geef je op vaste tijden eten? Ja, ze krijgen 's ochtends voordat ik naar m'n werk ga en ze krijgen 's avonds nadat wij gegeten hebben. Ca. 20.00 uur. Ze zeuren eigenlijk niet echt meer om eten, blijven natuurlijk wel in de buurt als je in de keuken bezig bent.
'k krijg zelf 't idee, dat als ze niet weten wanneer ze eten krijgen, ze rustiger eten, en ook niet zo gefixeert zijn op de (etens) klok, daarnaast ook de vraag: eten ze in 'n aparte ruimt, of op 'n eigen plek? Ze eten allebei in de keuken, allebei een andere zijde (zit ca. 3 meter tussen) en ik blijf er altijd bij zodat ik zeker weet dat ze allebei hun eigen deel opeten. De ene kat schrokt eigenlijk altijd wel, lijkt altijd haast te hebben. De ander eet altijd rustig maar lijkt het soms met lange tanden op te eten en daardoor over te geven (er is ook geen pijl op te trekken, de ene keer vindt ze het lekker (en dan eet ze ook normaal, voor haar doen zelfs vrij snel), de andere keer loopt ze eerst nog heen en weer en gaat dan weer terug naar etensbakje om het met lange tanden langzaam op te eten).
't zou ook 'iets' kunnen zijn aan  z'n slokdarm (al snap 'k dan niet dat de CB er wel in blijft) Ze hebben het allebei (maar kan ook zijn dat als de een de ander ziet spugen ze misselijk worden, of denk ik nu te menselijk?!). Zijn helemaal gezond (net nog bij dierenarts geweest voor controle) en zien er verder ook gewoon goed uit. Ik wil alleen zelf zo graag dat ze ook iets kauwen zodat hun tandjes/tandvlees goed blijven.
[/quote]
Jel
2-sterren

Berichtdoor Jel » Ma 22 Jun 2009, 16:48

[quote="Kruimel"]
Ik zou ook met hele kleine beetjes beginnen, en zo fijn mogelijk, bv rundergehakt en dan een inieminie beetje per keer. Dat hoeven ze niet te kauwen dus dat maakt dan niet uit. Idem voor andere in te voeren zaken, hele kleine beetjes en zo klein mogelijk gesneden.
[/quote]

Ja, ik ga het weer rustig proberen op te bouwen. Heb ze gister allebei nog één kippennek gegeven om toch nog te moeten kauwen. En tot mijn verbazing is dit binnen gebleven. Van de week heel klein beetje rundertartaar geven en zo ook wat kipfilet. Ik ga het gewoon weer proberen. Bedankt voor jullie hulp.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Ma 22 Jun 2009, 22:40

Dit klinkt helemaal goed!
Wat de 'rust' betreft, ik dacht dat goed ging en dat ik gewoon 1 schrokkerd in huis had...
Tegenwoordig zitten de dames in aparte ruimtes,  deur dicht en 'de mens' is ook weg... nu nemen ze de tijd om te eten met een halve eendennek zijn ze zomaar 10 minuten bezig..
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Ma 22 Jun 2009, 23:35

Ze hebben het allebei (maar kan ook zijn dat als de een de ander ziet spugen ze misselijk worden, of denk ik nu te menselijk?!).

'k kan t me niet voorstellen...dat ze dat denken, hier ist wèl zo dat de anderen heel vies kijken naar degen die kok-bewegingen maakt (van gras oid) maar das ook zo als ze anders gek doen... :D

kwartel kan 'k je aanraden! zacht bot, en de smaak schijnt superieur te zijn!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”