Wild of gekweekte vis

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Wild of gekweekte vis

Berichtdoor Barfplaats

Nyncke

Wild of gekweekte vis

Berichtdoor Nyncke » Do 28 Mei 2009, 13:33

Doen jullie je best om wilde vis te krijgen?

Heb me nl laten vertellen dat gekweekte vis, wordt vn gevoerd met mais, dit heeft vn omega-6, dit in onbalans met omega-3 veroorzaakt juist onstekingen.

Wie heeft er ervaring mee?
flin
5-sterren

Re: Wild of gekweekte vis

Berichtdoor flin » Do 28 Mei 2009, 16:11

ik probeer 'goede' vis te krijgen; dwz ik kijk naar vangsttechniek, en overbevissing

http://www.goedevis.nl/Koop%20Goede%20VIS

en ook viskweek brengt overbevissing met zich mee, sommige vissoorten worden namelijk gevoerd met vismeel, gemaakt van vis
dat geldt bijvoorbeeld voor zalm, snoek, baars, snoekbaars en paling

van mais in vis, heb 'k geen idee...?
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Do 28 Mei 2009, 16:25

flin schreef:

en ook viskweek brengt overbevissing met zich mee, sommige vissoorten worden namelijk gevoerd met vismeel, gemaakt van vis
dat geldt bijvoorbeeld voor zalm, snoek, baars, snoekbaars en paling

Jep, heb gelezen dat voor 1 kg zalm 3 kg kleinere vis nodig is.
Wij kiezen voor wilde zalm, dat heeft een goed leven gehad en ook gezondere voeding gehad dan gekweekte zalm denk ik (ik denk dan aan dat vismeel).  En we kijken bij het kopen ook of het 'goede vis'  is.

Edit: en dan bedoel ik als we voor onszelf kopen. De vissenkoppen die de honden krijgen, dat komt van gelukkigdier.nl en ik weet eerlijk gezegd niet hoe die vis wordt gevangen...
Butch
4-sterren

Berichtdoor Butch » Do 28 Mei 2009, 17:20

Ik krijg de zalmkoppen van de visboer gratis, dan ga ik niet aan hem vragen of het wel wilde zijn omdat ik gekweekt niet goed genoeg vind voor mijn hond.  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 28 Mei 2009, 18:02

Ik moet even kijken waar ik dat ook alweer vandaan heb geplukt maar ik las laatst dat gekweekte zalm meer omega 3 bevat dan wilde. Hoe dan ook, ik voer sardientjes en dat is wildvang. Voor beide valt overigens een hoop negatiefs en positiefs te zeggen hoor. Feit blijft dat onze zeeen gewoon simpelweg lijden aan overbevissing en dat visolie bepaald niet heeft geholpen bij het leegstofzuigen van onze zeeen.

Even een quote-je van Dhr Winkel:

Per jaar wordt momenteel officieel zo'n 80 miljard kilogram vis gevangen (dit is zonder de illegaal gevangen vis gerekend die op ongeveer 30 miljard kilo wordt geschat en zonder de bijvangst die ook op 30-35 miljard kilo wordt geschat. Bijvangst betreft de ongewenste vangst die dood of ernstig verminkt weer overboord gegooid wordt als zijnde waardeloos. Van alle visbestanden is ongeveer 75% ernstig overbevist en de soorten krijgen geen kans meer om zich voort te planten. Tel hierbij de wereldwijde slachting van haaien (ten opzichte van de jaren 80 is het haaienbestand 90% minder) die voor een enorme verstoring van het biologisch evenwicht zorgt en ook nog de visoliehype (afhankelijk van de soort vis is 20-100 kilogram wilde vis nodig voor 1 liter visolie waarvan per jaar ruim 1 miljard liter gemaakt wordt), en je begrijpt dat het niet lang meer duurt voordat de prognose van de Britse wetenschapsjournalist Charles Clover uitkomt: de zeeën zullen leeg zijn. Het werd tijd voor een objectief onderzoek naar de gezondheidsaspecten van vis en visolie en vooral ook de alternatieven.
Nyncke

Berichtdoor Nyncke » Do 28 Mei 2009, 23:13

:o

Je zou er bijna geen vis meer van geven behalve sardientjes....
En wat een hoop tegenstrijdigheden.... :-[
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”