fruitmix

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

fruitmix

Berichtdoor Barfplaats

Boez
4-sterren

fruitmix

Berichtdoor Boez » Ma 18 Mei 2009, 13:28

Ik heb een mix gemaakt (eens een keertje voor mezelf! ;)) van ananas, mango en papaya. Maar veel te veel natuurlijk, dus nu was ik benieuwd of deze fruitsoorten geschikt zijn om aan woef te geven? Weet iemand dat?

Ik heb al gelezen dat fruit met vlees niet is aan te raden i.v.m. mogelijke gisting in de maag/darmen. Ik zou dan 1 maaltijd alleen groentemix, fruitmix en een eitje erdoor geven. Woef eet 2 keer per dag, dus lijkt me dat er dan voldoende tijd tussen zit?

Dank voor het meedenken,
grtz Michèle
Furious_Olive
1-ster

Re: fruitmix

Berichtdoor Furious_Olive » Ma 18 Mei 2009, 13:37

Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

;)
Robert & Mirjan
3-sterren

Berichtdoor Robert & Mirjan » Vr 22 Mei 2009, 19:26

Furious_Olive schreef:Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

;)

Ik geef eigenlijk hetzelfde maar dacht dat aardbei niet mocht omdat dit onder de nachtschade valt (is mij ooit verteld) verder hoe zit het eigenlijk met de pitjes van kiwi?
Ik zelf maak altijd een grote bak met alles erin, in de blender en dan in ijsbakjes invriezen is dit goed of moet het heel en ongepureerd, wat is beter?
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Vr 22 Mei 2009, 19:39

Aardbei...nachtschade????
Volgens mij niet hoor, paprika, aardappel, tomaat  wel
Aardbei kan wel reactie opleveren bij mensen, jeuk en bultjes, lijkt me dat dieren dat ook kunnen krijgen.
~anna~
5-sterren

Berichtdoor ~anna~ » Vr 22 Mei 2009, 19:42

ik geef alleen inlands fruit zoals appel(bio)en peer.
aardbei geef ik niet maar braam weer wel.
fruit wat van ver komt :-\
Huskymeisje
5-sterren

Berichtdoor Huskymeisje » Zo 24 Mei 2009, 09:36

ik geef helemaal geen fruitmix. Hooguit een stukje fruit uit de hand en dan gaat het om appel, peer of banaan.
Hertog
3-sterren

Berichtdoor Hertog » Zo 24 Mei 2009, 16:03

Heeft iemand al eens rozenbottel geprobeerd?
calimero_a
4-sterren

Berichtdoor calimero_a » Zo 24 Mei 2009, 18:14

rozenbottels eet Danka zo van de struik als ze de kans krijgt  ;)
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Zo 24 Mei 2009, 18:17

Furious_Olive schreef:Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

Gewoon even zeggen dat je dit in de bieb had gevonden is wel net zo makkelijk... ;)
Ik geef eigenlijk hetzelfde maar dacht dat aardbei niet mocht omdat dit onder de nachtschade valt (is mij ooit verteld) verder hoe zit het eigenlijk met de pitjes van kiwi?
Ik zelf maak altijd een grote bak met alles erin, in de blender en dan in ijsbakjes invriezen is dit goed of moet het heel en ongepureerd, wat is beter? 

Ik gebruik altijd aardbei hoor, ook kiwi met pitjes en al, alleen wel de schil eraf.
En ja gepureerd is beter wanneer je grotere hoeveelheid maakt en invriest.
Gewoon in stukjes kan je doen wanneer je zelf fruit met je hond deelt, stukje voor mij,stukje voor de hond enz..
Of af en toe 'n halve appel om op te kluiven kan ook.
Heeft iemand al eens rozenbottel geprobeerd

Rozenbottle heb ik zelf nooit gegeven, 't bevat wel veel Vit.C maar is daardoor dan ook erg zuur, de pitjes zijn erg bitter.
Kijk eerst of je hond 'n gehalveerde wil eten voordat je ze door de fruitmix doet, zou jammer zijn als de fruitmix niet word gegeten omdat 't te zuur is.
Huskymeisje
5-sterren

Berichtdoor Huskymeisje » Zo 24 Mei 2009, 19:08

was het ook niet zo dat rozebottels snel een allergische reactie kunnen geven bij honden die daar toch al gevoelig voor zijn? Of ben ik nou weer in de war met iets anders?
Furious_Olive
1-ster

Berichtdoor Furious_Olive » Ma 25 Mei 2009, 13:53

202Spots schreef:Gewoon even zeggen dat je dit in de bieb had gevonden is wel net zo makkelijk... ;)

Heb het niet uit de bieb van hier, komt uit mijn eigen bieb..
Dan staat het hier, en heb ik het toevallig ook  ::)

Anders had ik wel even gelinkt..  ;)

Ik maak voor Rocky ijsjes, vind hij heerlijk met dit warme weer.
Dan pureer ik fruit met wat yoghurt of kwark erdoor en vries ik in in kleine bakjes. Is die kleine zo weer een half uurtje zoet mee  :)
Laatst gewijzigd door Furious_Olive op Ma 25 Mei 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Ma 25 Mei 2009, 15:59

Furious_Olive schreef:Heb het niet uit de bieb van hier, komt uit mijn eigen bieb..
Dan staat het hier, en heb ik het toevallig ook  ::)
Anders had ik wel even gelinkt..  ;)

;D Geeft niet hoor, BP heeft nou eenmaal de beste Barf Bieb die er bestaat,
en er word wel meer articles zonder toestemming van Lizzy op ander forums geplakt.
Kijk maar wat hier al jaren in de BP bieb staat.. ;)

Sjakie: BARF ingredientenlijst « Gepost op: Mei 29, 2004, 13:26:14 »
index.php/topic,4451.msg102958.html#msg102958
bij Fruit
Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden
*Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
*Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
*Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
*Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten)
~~~~
En van jou bieb...
Dit kan je geven:
appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

Gewoon heel toevallig he? ;)
Boez
4-sterren

Berichtdoor Boez » Ma 25 Mei 2009, 23:32

Furious_Olive schreef:
Ik maak voor Rocky ijsjes, vind hij heerlijk met dit warme weer.
Dan pureer ik fruit met wat yoghurt of kwark erdoor en vries ik in in kleine bakjes. Is die kleine zo weer een half uurtje zoet mee  :)

Dat is creatief! Maar doet die vries geen pijn aan de tanden, levert dat geen maagproblemen op etc?
Furious_Olive
1-ster

Berichtdoor Furious_Olive » Di 26 Mei 2009, 13:03

Hij heeft nergens last van ;)
Boez
4-sterren

Berichtdoor Boez » Di 26 Mei 2009, 16:38

Ik vraag het, omdat ik heb begrepen dat het risico op maagtorsie groot is als je je woef per ongeluk b.v. nog bevroren vlees geeft.
Maar een ijsje om wat aan te likken zou hier op warme dagen denk ik wel welkom zijn!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”