Vraagje van een beginner met kvv

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

romyentys
1-ster

Berichtdoor romyentys » Ma 04 Mei 2009, 18:21

Beste allemaal!

Mijn naam is Romy, nieuw hier op barfplaats, en trotse eigenaar van een Rhodisian Ridgeback reu van 6 jaar, Tys. Ik heb enkele vragen over het voeren van kvv. Tys heeft heel zijn leven brokken gegeten tot hij last kreeg van veel verslikken ( door het zo snel op schrokken van zijn brokken ). Op advies van de dierenarts ben ik hem daarna zacht voer gaan geven, brokken weken en blikvoer. In die periode is hij erg afgevallen omdat zo bleek later, de voeding die ik gaf te weinig was en het eigenlijk grotendeels uit vocht en smaakstoffen bestond. Toen ben ik dus verder gaan zoeken en heel veel gelezen, kwam uiteindelijk uit bij barf en kvv. Nu is de stap voor mij van brokken en alles koken voor Tys wel heel erg groot om ineens naar barf over te stappen. Maar kvv zie ik heel erg zitten het is vermalen en hij kan zich er niet in verslikken! Nu ongeveer een week geef ik Duck voeding lam en rijst (om aan te komen) en carnibest. Op zich is hij vrolijk, vind het heerlijk en zijn ontlasting is prima. Alleen heeft wel veel meer last van zuuraanvallen, eet veel gras en heeft overgegeven. Hij krijgt Maag compositum van de groene os door zijn eten heen en heeft al eerder een maand op Zitac gezeten. Na die kuur ging het beter maar door het kvv lijkt het weer erger te worden.
Nu vraag ik me af of ik door moet zetten met het geven van kvv, en of dit dus een van de dingen is die erger worden maar na verloop van tijd verbeteren. Of dat het niet geschikt is voor elke hond en ik dus maar beter naar een andere oplossing moet zoeken.
Alvast heel erg bedankt voor uw reactie!
Groetjes Romy en Tys!
Too
5-sterren

Re: Vraagje van een beginner met kvv

Berichtdoor Too » Ma 04 Mei 2009, 18:38

Hallo Romy, welkom!

Wat goed dat je overgestapt bent op vers , lastig dat Tys nu zo'n last heeft van 'zuur'
Zou t misschien kunnen zijn dat zijn maag nog moet wennen en overschakelen naar de hogere zuurgraad die nodig is/ ontstaat voor de vertering van vers vlees?
Jullie zijn tenslotte nog maar net begonnen met vers.
T is maar een gok, er komt vast nog wel een beter onderbouwd antwoord

Ik hoop dat t snel beter gaat.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Ma 04 Mei 2009, 20:34

ik denk inderdaad dat je gewoon moet doorzetten. Geef je het wel op kamertemperatuur ? 
romyentys
1-ster

Berichtdoor romyentys » Ma 04 Mei 2009, 21:54

Allereerst alvast bedankt voor de reacties!
Ik geef het voer op kamertemperatuur en soms als ik iets te laat ben met het uit de ijskast halen dan giet ik een klein beetje gekookt water erover, ik las dat dat geen kwaad kon. Tys krijgt namelijk ongeveer 6 x per dag 200 gram. Dat is een beetje vaak misschien maar dat doe ik al heel zijn leven lang omdat ik met brokken altijd zo bang was voor een maagtorsie. Ik durf hem nu niet in 1x zoveel te geven, wellicht kan dit met vers vlees wel maar nu is zijn lichaam daar zo aan gewend denk ik. Misschien kan ik in de toekomst het iets opbouwen en iets meer geven per keer.
Ik hoop inderdaad ook dat het een kwestie van wennen is. Maar dacht misschien is het zo dat je honden met maag problemen beter geen vers vlees kan geven. Het is allemaal een beetje onwennig en ik heb een hoop vragen want het is heel nieuw voor me dat rauwe vlees!
Nogmaals bedankt!
Romy en Tys
Jakko
1-ster

Berichtdoor Jakko » Ma 04 Mei 2009, 22:53

Beetje gekookt water erover lijkt me idd geen probleem (ik zet zijn bak altijd even in een pan met heet water dan gaat het 'lekkerder' ruiken ;)).
Ik kan me herinneren dat toen ik startte met Carnibest de tip kreeg om in het begin wat meer pens erbij te geven (Rodi plakken) omdat daar de enzymen inzitten die helpen bij de vertering. Vooral omdat Tys blijkbaar niet kauwt, kan dat misschien helpen.
Maar dan nog maakt z'n maag elke keer zuur aan als hij eet en dat dus 6x per dag (?) dan is het dus eigenlijk de hele dag zuur in z'n maag. Misschien toch overwegen om het aantal keren te halveren (?).
Wat ook helpt bij de vertering is toch dat er iets langer sappen aangemaakt worden dan de tijd die nodig is om het naar binnen te werken. Jacco krijgt altijd een knaagding (bijv. bullepees) na het eten, zodat hij nog 5 minuutjes langer aan het kauwen is en er beter verteerd wordt. Ik weet niet meer hoe ik aan 'die wijsheid' kom, maar Jacco protesteerd niet bij het toetje  ;D

Misschien hebben nog anderen tips? Altijd lastig dit soort dingen.

Yvonne
Laatst gewijzigd door Jakko op Ma 04 Mei 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
romyentys
1-ster

Berichtdoor romyentys » Di 05 Mei 2009, 10:02

Bedankt voor de tip van het pens! Ga ik zeker even halen! En ik ga 350 gram per keer proberen want dat klinkt inderdaad heel logisch dat de zuren dan contant aanwezig zijn. Ik wil ook wel graag andere merken proberen, misschien dat hij van een ander merk het minder zuur krijgt, maar ik weet niet hoelang ik per merk minimaal moet volhouden zeg maar.

En dan heb ik eigenlijk nog een hele rare vraag... ???
Tys krijgt van pups af aan 's ochtends een beschuitje, tegen het maagzuur, dat hielp bij hem tegen gal spugen 's ochtends. Ook tussendoor als hij een beetje aan het smakken was gaf ik dat en dan was het weer over. Maar nu heb ik gelezen dat vlees naar de maag zakt en sommige dingen drijven en dat dat gevaarlijk is voor de maagtorsie. Nu heb ik zelf in een glas water getest en beschuit drijft, maar liga valt uit elkaar. Zou ik hem dan beter liga kunnen geven af en toe?
Hele rare vraag misschien maar wie weet heeft iemand van jullie een nuttige tip.
Dank jullie wel!
romyentys
1-ster

Berichtdoor romyentys » Di 05 Mei 2009, 10:05

Oh ja en van die bullepees na het eten heb ik inderdaad ook ergens gelezen dat dat goed is voor de ontwikkeling van enzymen. Maar dat is ook weer een beetje een probleem omdat Tys 2x kauwt en dan heel dat ding doorslikt, en er weer half in stikt. :-[
Robian
5-sterren

Berichtdoor Robian » Di 05 Mei 2009, 11:46

Je kunt tegen het spugen 's morgens ook wat yoghurt of biogarde geven.
Ik ben zelf niet zo heel dol op beschuit of liga dit i.v.m. de granen en de suiker die er in zit.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”