Kat met voedselallergie eet alleen geit, alternatief voor gistocal

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht
Sytske
1-ster

Kat met voedselallergie eet alleen geit, alternatief voor gistocal

Berichtdoor Sytske » Wo 15 Apr 2009, 23:37

Hallo mensen,

Mijn poekebeestje heeft een voedselallergie voor praktisch alles, behalve geit :-[
Volgens mijn dierenarts kan ze prima leven van alleen geitenvlees(spiervlees) met gistocal.
Bloedwaarden zijn net onderzocht en voor een kat van 13 jaar zijn die dik in orde.

Ik heb zelf echter het idee dat ze te weinig vitamines binnenkrijgt, ze zit niet goed in haar vacht en ik vind haar een beetje sloom.
Misschien maak ik me zorgen om niks en zijn het gewoon ouderdomsverschijnselen, maar ik heb het idee dat gistocal
niet genoeg vervanging bied voor het ontbreken van orgaanvlees en botten
Daar komt nog bij dat als ik gistocal over het vlees strooi ze er minder graag van eet.
Terwijl ze vroeger het wel superlekker vond, ze likte bij wijze van spreken zo het blik leeg.

Ik kan wel aan geitenhart en lever komen alleen dat wil ze absoluut niet eten,
ze trekt het met haar pootjes van het bordje af zodat het niet in de weg ligt als ze het vlees eet. :-\

Heeft iemand mss een goed alternatief voor gistocal of een ander idee?

Alvast bedankt!
koekje
Moderator

Re: Kat met voedselallergie eet alleen geit, alternatief voor gistocal

Berichtdoor koekje » Do 16 Apr 2009, 00:10

heb je een eliminatiedieet gedaan? volgens mij is gistocal een calciumsupplement. dit zou betekenen dat ze geen orgaanvlees (en bijbehorende vitamines en aminozuren) binnenkrijgt en mogelijk daarbij ook bv een tekort aan taurine.
ik zou geitenorgaanvlees toevoegen, om mee te beginnen.
hele jonge geitenribben kunnen sommige katten wel aan qua hardheid.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 16 Apr 2009, 08:56

Met koekje eens, alleen geitenspiervlees is echt onvoldoende. Het is toch niet te geloven wat dierenartsen soms voor dingen uitkramen  :-X Gistocal doet z'n best maar het is geen vervanging voor echte botten en orgaan. Een kat van 13 is niet oud dus die zou ook geen ouderdomsverschijnselen moeten hebben. De gist in de gistocal kan ook vervelende bijverschijnselen geven.
Alternatief voor bot, voor een tijdje, zou gemalen eierschaal kunnen zijn. En als ze het hart en de lever niet wil eten kan het helpen om er even de kook over te doen. Verder zou ik kijken hoe ze reageert op visolie, als ze daar tegen kan zou dat een hele goede aanvulling zijn. Of natuurlijk de vette vis zelf.

Is overigens de voedselallergie ook met vers vlees vastgesteld? Want dat wil nog wel eens heel anders uitpakken dan met brokken. En heb je dingen als kwartel, parelhoen, haas, fazant e.d. geprobeerd?
Sytske
1-ster

Berichtdoor Sytske » Vr 17 Apr 2009, 10:30

Na alle commerciele dieten van de DA ben ik zelf maar op geit overgestapt. Daarna ben ik begonnen met een eliminatiedieet  met vers vlees eerst met kip, resultaat kaal en bloederig katje  :'( dus terug naar geit dan wachten tot ze weer helemaal hersteld was en daarna een poging met parelhoen en tot slot met zalm.
Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik met de zalm niet echt heb doorgezet ze reageert  namelijk zo heftig op iets waar ze allergisch voor is dat ik het gewoon zielig begon te vinden om nog meer pogingen te doen. Ik was eigenlijk al ontzettend opgelucht dat ze zo goed reageerde op geit omdat ik de hoop al bijna helemaal verloren had dat het nog goed kon komen.

Ik zit af en toe wel te denken om te kijken of ik haar (bevroren) muizen of Rat worst oid kan voeren, maar ze is zo kieskeurig en heeft in de 8 jaar dat ik haar heb maar 1 keer een beestje gevangen, een gewond vogeltje en die heeft ze niet eens op gegeten :-\

Botten heeft ze nooit wiilen eten, zelfs niet het vlees dat er aan zit :(  dan laat ze het volledig liggen, in het begin heb ik de slager wel om botdelen gevraagd, maar misschien kan  je ze malen of is dat te hard?

Ik heb nog niet geprobeerd om de kook over het orgaanvlees  te doen dat ga ik nu proberen en ook gemalen eierschaal.

Bedankt kruimel en koekje voor jullie reacties, ik laat nog even weten hoe dit gaat.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 17 Apr 2009, 10:34

hele jonge geitenribben zou je moeten kunnen malen
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 17 Apr 2009, 10:41

Nou  :-\  ik heb ze nog nooit zo zacht gehad  :-X
Ik zou zelf toch nog eens eend of konijn proberen, gewoon een heel klein beetje om te zien hoe ze reageert. Die kun je goed malen en daar zijn alle organen ook goed verkrijgbaar van. Kwartel is heel goed spul maar wel erg duur helaas.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 17 Apr 2009, 10:59

ik heb nog nooit rib gevoerd (en ook niet gemalen), maar het leek me dat het theoretisch wel zou moeten kunnen. maar alleen als het geitje echt nog baby was. ik lees wel eens dat mensen de jonge ribben met de handen kunnen ombuigen. als dat mogelijk is, lijkt me dat het ook in de molen kan.
andere botjes zijn wel stukken makkelijker en ook makkelijker aan te komen, ook qua andere onderdelen.

het de voedselallergie duidelijk ook een kipallergie betreft (afhankelijk van hoelang je echt alleen puur kip hebt gevoerd), is volgens mij een kruisallergie met eend niet uitgesloten. maar dat hoeft niet ze te zijn natuurlijk. parelhoen is net als kip een hoender, dus die kruisallergie lijkt me vrij logisch.
konijn is een heel ander dier en bijzonder smaakvol.

rat en muis heeft nogal een aparte smaak. ik heb er hier maar 1 die het eet. de ander ziet het niet eens als voer, alleen als een stinkend harig dingetje.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 17 Apr 2009, 11:00

dit zou trouwens wel de eerste kat zijn waar ik van lees die echt duidelijk een voedselallergie tegen een vleessoort heeft.

ik neem aan dat je het soort van eliminatie-dieet rauw hebt gevoerd? en echt helemaal zonder toevoegingen? en voor hoelang?
Sytske
1-ster

Berichtdoor Sytske » Vr 17 Apr 2009, 11:42

ik heb eerst na alle brokvoer 3 maanden geit gedaan, toen ging het echt goed met haar.
Daarna ben ik met gewoon verse kipfilet begonnen, zonder toevoegingen, alleen vlees, net zo lang tot ze weer onder de kale plekken en wonden zat, dat was na een week of 2 alhoewel de aanloop daar naar toe al heel snel begon, daarna weer terug naar geit wachten tot ze hersteld was, die periodes zijn variabel, kale plekken groeien niet zo snel dicht, dat duurt gewoon even, wonden duren soms nog langer, daarbij gaan wonden zelf ook weer jeuken :( Hetzelfde heb ik met de parelhoen gedaan. Met de zalm ben ik direct bij de eerste tekenen van jeuk terug gestapt op geit.

Heel soms gooi ik wel eens iets anders in haar dieet, wildmix van bandit bijv of struisvogel, maar zodra ik een reactie zie stop ik direct. Ik wil gewoon niet dat ze zoveel jeuk heeft.In totaal  is ze namelijk wel meer dan 2 jaar ziek geweest, een periode van opengekrabte schouders en kin en hals,  nachtelijke jeuk aanvallen waarin ze helemaal gek werd, douchen met jeukverlichtende shampoo, jasjes die ik voor haar maakte, plastic nagelkapjes en  2 verschillende dierenartsen die prednison als de gouden oplossing zagen en me vertelden dat voedselallergie uitgesloten was >:(

Toen ben ik naar een dermatoloog met haar gegaa, allerlei onderzoeken en uiteindelijk de diagnose  voedselallergie. Toen hebben we nog het hele circus gehad van alle commerciele dieetvoeren en uiteindelijk versvlees. Je kunt je misschien voorstellen waarom ik zo huiverig ben om weer te switchen.

Maar aan kruisallergie heb ik nog nooit gedacht, en nu je het zegt idd op gevogelte reageert ze echt heel sterk dus misschien toch een poging wagen met konijn..
nu nog kijken waar ik dat kan krijgen in de buurt  :) 
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 17 Apr 2009, 12:16

waar woon je? de meeste versvoerleveranciers hebben verschillende konijnenonderdelen te koop, zowel vleesbot als orgaan.
Sytske
1-ster

Berichtdoor Sytske » Vr 17 Apr 2009, 14:52

Ik woon in Leeuwarden.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 17 Apr 2009, 19:33

herby heeft veel konijnendingen (zowel vleesbot als orgaan) en zit ook ergens in friesland.
Sytske
1-ster

Berichtdoor Sytske » Vr 17 Apr 2009, 20:06

Die zitten in Wolvega, bedankt!
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Zo 19 Apr 2009, 21:26

Wat een lastig probleem en ik zie dat je al meerdere dingen hebt geprobeerd.
Onze Franny was 10 en toen stonden we voor hetzelfde en haar heb ik toen een week of 6 alleen geitenvlees gegeven en haar spuitpoep verdween als sneeuw voor de zon.
Daarna meerdere kvv's geprobeerd totdat ik op Carnibest lam kwam en dat verdroeg ze goed.

Mij is toen hier op BP de suggestie van gemalen eiereschalen gedaan als alternatief voor botten, maar uiteindelijk heb ik daar niets mee gedaan.
Overigens kan een goede homepaat je misschien ook nog wat op weg helpen.
Een door ons gefokte kat moest ook aan de Prednison toen hij 1.5 was, inmiddels zijn zijn baasjes 10 jaar verder met hem op homeopathie.
Sytske
1-ster

Berichtdoor Sytske » Zo 19 Apr 2009, 22:20

Ze is nu helemaal prednison vrij... alleen ben ik gister met haar naar de DA geweest omdat ik vond dat ze toch buitengewoon sloom was en die voelde een knobbel in haar buik, vermoedelijk kanker :'(. Dat weten ze pas zeker als ze haar opensnijden.
Morgen een datum afspreken voor een operatie maar de DA zegt dat ze maar 20% overlevingskans heeft ook al weten ze niet zeker of het kanker is of iets anders.

Nog geen 2 maanden geleden is ze bij een collega van deze DA geweest en die heeft bloedwaardes e.d. gemeten en gezegd dat de kat heel gezond was voor haar leeftijd, het kan allemaal gek lopen. Ik kan nu alleen maar hopen dat ze de operatie overleeft  :'(
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”